2025-06-24, 23:04
Medlem
JerryCottons avatar
Nu handlar det om köttfärssås, inte en bolognese. Använd vilket kött du behagar.
Citera
2025-06-24, 23:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Är det vatten och salt tillsatt i köttfärsen, av vilken sort som helst, i Sverige? Eller, är det bara i kommunist-Norge?
Citera
2025-06-24, 23:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kom inte här och försök snacka skit om att kycklingfärs skulle vara någon gormé jävla tomte
Din gräns för gormet är alltså allt ovanför fläskfärs. Intressant!
Citera
2025-06-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det har väl blivit någon grej med att nötfärs anses finare eftersom den är dyrare. Samtidigt så är nötfärs inte jättedyrt så många äter under många år bara nötfärs. Då när man testar fläskfärs plötsligt så tycker folk inte att det smakar gott. Ovana helt enkelt.

Sen har vi det där med att vi fyllt landet över bristningsgräns med muslimer och de har ju sina sjuka idéer om varför man inte ska äta grisen. Det fanns även i kristendomen för många herrans år sen.

Men de muslimska anledningarna är idag bara trams. Det är nyttigt att äta grisen med ibland och man kan köpa blandfärs för att vänja sig långsamt. Är man ovan även för blandfärsen så kan man köpa ett paket blandfärs och ett paket nötfärs och blanda dem. Så vänjer man sig långsamt.

Men vi borde äta mycket mera gris än vad vi gör. Därför borde det vara obligatoriskt med gris i skolan minst 2 dagar i veckan för eleverna.

På vilket sätt är gris bra? Det enda jag vet om den färsen är ju att den är fetare.
Citera
2025-06-24, 23:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Är det din imam som berättat det för dig?

Så långt ifrån sant man kan komma
Citera
2025-06-24, 23:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Se till att du värmer den ordentligt bara. Okulärbesiktigar man din skrift ser det ut som du dragit på dig Creutzfeldt-Jakobs sjukdom.

Vad babblar du för skit då jävla fjant
Citera
2025-06-24, 23:30
Medlem
Sladdarens avatar
Köttfärssåsen smakar inte fläsk för er som ha svårt att förstå skillnaden och smakkaraktären

Finns massor med goda fläskfärsgrytor eller pasta rätter med färsk korvfärs och fläskfärs som inte görs exakt som en typisk bolognese eller köttfärssås också

Oftast är blandfärs bättre än bara fläskfärs men det är en smaksak
Nästan godare att lägga till riktigt rökt bacon isf till nötfärs
Citera
2025-06-24, 23:35
Moderator
tobess avatar
Tycker frågan är lite märklig. Bara för att köttet ser lika ut när det är nermalt betyder det ju inte att det smakar lika.

Med det sagt, om du nu tycker att fläskfärs funkar så är det ju bara att köra på. Men frågan i sig är ungefär i klass med varför man använder nötkött till en biff när gris är så mycket billigare och man också kan steka det.
Citera
2025-06-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tycker frågan är lite märklig. Bara för att köttet ser lika ut när det är nermalt betyder det ju inte att det smakar lika.

Med det sagt, om du nu tycker att fläskfärs funkar så är det ju bara att köra på. Men frågan i sig är ungefär i klass med varför man använder nötkött till en biff när gris är så mycket billigare och man också kan steka det.

Och vad menar du med "biff" i sammanhanget? Ryggbiff? Isåfall är väl det kotlettraden på en gris(om jag minns rätt)...

Men till huvudfrågan, det är ju som du skriver en enorm skillnad på färs och färs beroende på djur.

Jag kan personligen tycka att det är lite för flottigt med grisfärs, men ibland vill man ju ha det just lite extra flottigt.
Citera
2025-06-24, 23:44
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
https://www.willys.se/produkt/Notfar...d-101203622_KG

Jag anser att du bryter den fjärde väggen genom att länka till matvaror från mataffären.
Citera
2025-06-24, 23:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Och vad menar du med "biff" i sammanhanget? Ryggbiff? Isåfall är väl det kotlettraden på en gris(om jag minns rätt)...

Men till huvudfrågan, det är ju som du skriver en enorm skillnad på färs och färs beroende på djur.

Jag kan personligen tycka att det är lite för flottigt med grisfärs, men ibland vill man ju ha det just lite extra flottigt.

Om man bara säger biff så betyder det traditionellt någon form av nötkott, annars kommer det vanligen med någon form av prefix: kycklingbiff, fläskbiff o.s.v. Själva ordet härstammar ju från franskan bœuf som bokstavligen betyder nötkött.
Citera
2025-06-25, 00:36
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag undrar vilka det är som köper fläskfärs. Jag köper minst blandfärs då det smakar apa bara fläskfärs.
Så varför bara fläskfärs? Bara nötfärs bör inte heller gott.

Dessutom så är fläskfärs av olika kvalitet. Jag har sett att ICA säljer med 20% fett.
Det skulle jag inte ens gett till en hund.
Händer att jag köper fläskfärs dels för det är billigt.

Kött i sig smakar inte så mycket det är de vegetariska kryddorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in