2025-06-25, 00:46
Det är väl en hel del adopterad snobberi i det hela.
I Sverige kan du krydda som du vill, och därför kommer folk tycka det är gott.

Fråga istället hur du bäst kryddar fläskfärsen!
Citera
2025-06-25, 01:10
Medlem
Fläskfärs tillagat är jättegott, föredrar det framför nötfärs. Däremot tycker jag att det smaken inte alls är så god när man värmer upp fläskfärsrester.

Bra fetthalt är det också 👍
Citera
2025-06-25, 01:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vad faan kan ingen svara på om det är som i Norge, tillsatt salt och vatten i köttfärsen - var frågan svår, eller?!

Edit; Frågade ChatGPT och denne sa att det inte var tillåtet i Sverige, så det är bara de idiotiska norrmännen som tillåter detta - så då vet ni, och jag detta!
Citera
2025-06-25, 02:36
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad faan kan ingen svara på om det är som i Norge, tillsatt salt och vatten i köttfärsen - var frågan svår, eller?!

Edit; Frågade ChatGPT och denne sa att det inte var tillåtet i Sverige, så det är bara de idiotiska norrmännen som tillåter detta - så då vet ni, och jag detta!

Låter som norsk cpskada
Citera
2025-06-25, 02:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludi
Låter som norsk cpskada

Ja, inte fasiken är det friskt, i alla fall! Förstår inte hur det kan vara tillåtet - nu är det i alla fall tydligt märkt på paketen, men ändå... Skiten kokar ju mer om du inte har plattan på högsta volym!
Citera
2025-06-25, 08:05
Medlem
Kokkashugis avatar
Blandfärs är optimalt när man gör köttfärssås.
Citera
2025-06-25, 08:42
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag har fläskfärs till köttfärsås nästan jämt, anledningen är priset.
Kryddar man bra så går det jättefint.
Köttfärsås (jag tänker inte använda det riktiga ordet) är barnmat, iallafall i Sverige, och det finns ingen anledning att vara snobbig med det.

Däremot går det inte att få den god med kycklingfärs.
Citera
2025-06-25, 08:57
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioaktivPotatis
Använder nästan bara fläskfärs när jag gör köttfärssås. Tycker det är godare än nötfärs och blandfärs.

Har också märkt att det ger en annan sorts smak, svårt att ta på egentligen vad skillnaden, men det är något med fläskfärsen som gör att färsen får en "fylligare" smak eller hur man ska uttrycka det.
Citera
2025-06-25, 09:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
På vilket sätt är gris bra? Det enda jag vet om den färsen är ju att den är fetare.

Här är ett inlägg jag skrev tidigare:

(FB) Varför säger folk att man inte ska använda fläskfärs till köttfärssås?
Citera
2025-06-25, 10:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har ofta hört folk säga att till köttfärssås använder man antingen nötfärs eller blandfärs. Fläskfärsen är ju oftast billigare än de andra och därför har jag använt fläskfärs till köttfärssås många gånger, och jag tycker den blir helt okej, fast då har jag ju en del smaktillsatser och kryddor. Varför är fläskfärs allmänt nedprioriterat när det handlar om köttfärssås?

Pga smaken. Nötfärs är godare, mindre fet, passar bättre till de andra ingredienserna. (tomat, lök, morot, sellerirot (jag använder palsternacka istället)).
En äkta rágu a la Bologna ska ha nötfärs.

Fläskfärs har en tendens att bli gråaktig i en bolognese. Såsen blir simmigare pga fettet.

När vi gör thailändsk Phad Krapau Moo, eller hur det stavas, görs den alltid på fläskfärs dock. Med fisksås, chili, lime o thai-basilika är den en dröm.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-06-25 kl. 10:52.
Citera
2025-06-25, 13:05
Medlem
record-collectors avatar
Jag tycker ren nötfärs gör köttinslaget lite väl hårt och "torrt". Ren fläskfärs använder jag aldrig. Blandfärs ger både en saftig köttfärssås med fin köttsmak.
Citera
2025-06-25, 18:09
Bannlyst
Till och börja med fungerar fläskfärs fantastiskt bra till köttfärssås.

Jag tror det handlar mycket om de multiinternationella burger-kedjorna som vill göra 100 procentigt nötkött till hela den muslimska och judiska världen.

En burgaren blir sannerligen inte bättre med 100 procent nötkött.

Det är en grej McDonalds säger till muslimer - Detta är tillåtet enligt islam, och med en marknad på över 1.5 miljarder människor.

Jag skiter i det egentligen, vi andra kan blanda in lite fläskfärs i smeten så klart!

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har ofta hört folk säga att till köttfärssås använder man antingen nötfärs eller blandfärs. Fläskfärsen är ju oftast billigare än de andra och därför har jag använt fläskfärs till köttfärssås många gånger, och jag tycker den blir helt okej, fast då har jag ju en del smaktillsatser och kryddor. Varför är fläskfärs allmänt nedprioriterat när det handlar om köttfärssås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in