Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-24, 17:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Off topic

Men snälla Roerlig

Återigen menar du att chansen att CA är vid Grand efter bion slut är större än SE !!

SE kan ju ge upp försöket redan vid 23:10 och traska tillbaka till Skandia

Du kan aldrig påstå att CA är mer trolig att befinna sig på Sveavägen 20:45, 23;10 eller 23:21

Han möter en person som jobbar 150m bort och som dessutom varit utanför Skandia under kvällen och stämplar ut 23:19

Men du kan ju gärna förklara varför Engström aldrig kan vara vid Grand 23:00 till 23:10 ?

Flyttar inlägget.

Det handlar inte om vem som mest sannolikt befann sig på olika platser. Biografvaktmästaren befann sig med närmast säkerhet på Grand. En massa kända vittnen likaså. Det är inte så att den som befann sig utanför Grand var GM.

Rådande förhållande gällande Stig Engström är att det finns blott marginellt mer i det uppslaget än att han befann sig i området. Och då blir det inte jättegiftigt att han fanns där?

Om SE brukade gå förbi Grand annat än på väg till nattbussen vid sällsynta tillfällen när han jobbade över känner jag inte till något om. Inte heller hur ofta CA passerade platsen, bara att han brukade göra det. Så jag kan inte göra denna irrelevanta sannolikhetsbedömning.

Det är väl dessutom i allra högsta grad oklart om huruvida SE alls varit ute tidigare under mordkvällen och om det i sådana fall varit under den tid makarna var på väg till biografen. Och det innebär vidare väldiga teoribyggen om den avsnäste vålds- Grand- och tjänstemannen SE som hämtar sin Magnumrevolver på kontoret, ångrar sig, springer bakvägar, tar sig hemåt, stöter på makarna ånyo osv.

Sannolikt är nog inte termen som omedelbart uppenbarar sig för snälla Roerlig.
Citera
2025-06-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Flyttar inlägget.

Det handlar inte om vem som mest sannolikt befann sig på olika platser. Biografvaktmästaren befann sig med närmast säkerhet på Grand. En massa kända vittnen likaså. Det är inte så att den som befann sig utanför Grand var GM.

Rådande förhållande gällande Stig Engström är att det finns blott marginellt mer i det uppslaget än att han befann sig i området. Och då blir det inte jättegiftigt att han fanns där?

Om SE brukade gå förbi Grand annat än på väg till nattbussen vid sällsynta tillfällen när han jobbade över känner jag inte till något om. Inte heller hur ofta CA passerade platsen, bara att han brukade göra det. Så jag kan inte göra denna irrelevanta sannolikhetsbedömning.

Det är väl dessutom i allra högsta grad oklart om huruvida SE alls varit ute tidigare under mordkvällen och om det i sådana fall varit under den tid makarna var på väg till biografen. Och det innebär vidare väldiga teoribyggen om den avsnäste vålds- Grand- och tjänstemannen SE som hämtar sin Magnumrevolver på kontoret, ångrar sig, springer bakvägar, tar sig hemåt, stöter på makarna ånyo osv.

Sannolikt eller inte men jag svarade på ett inlägg där du påstår att Engström inte möjligt ksn vara vid Grand innan mordet.

Jag undrar varför du ser det som omöjligt ?
Senast redigerad av Problem2020 2025-06-24 kl. 17:54.
Citera
2025-06-24, 17:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Denna pjäs behöver man inte komma runt eftersom han inte ens är med på spelplanen där själva mordet sker i hörnet av Tunnelgatan/Sveavägen kl 23:20 utan SE kommer till platsen efter MOP.

Det finns inte ett enda bevis för att denne självupptagna och uppblåsta medelålders halvalkade reklamare hade något med MOP att göra.

Nej, han är på platsen medan GM springer i trappen. Det vet vi eftersom SE ser LJ i den position som LJ befinner sig i när han ser GM springa i trappen. Så när GM tittar bakåt från krönet är SE närvarande i ena eller andra änden av siktlinjen.

Någon sådan bekräftad närvaro på platsen är det ingen annan misstänkt som har. Dessvärre kan hans närvaro på platsen efter skotten inte verifieras av vittnen, enligt Irvell. Däremot rör sig en man med SE:s signalement på åsen ...
Citera
2025-06-24, 17:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Denna pjäs behöver man inte komma runt eftersom han inte ens är med på spelplanen där själva mordet sker i hörnet av Tunnelgatan/Sveavägen kl 23:20 utan SE kommer till platsen efter MOP.

Det finns inte ett enda bevis för att denne självupptagna och uppblåsta medelålders halvalkade reklamare hade något med MOP att göra.

Ja, de som skrev reglerna till "MOP-Cluedo" begick inte bara misstaget att bara kända vittnen kunde mördat OP utan den påhittade GM-SE råkade också hamna bland de misstänkta korten, trots att detta var en uppenbar lapsus i Cluedofabriken.
Citera
2025-06-24, 17:59
Medlem
Citat:
Flyttar inlägget.

Man skulle också kunna ställa upp det såhär enkelt..

Om vi inte lägger in några personliga värderingar i vem vi tror är GM så vem har störst chans att se LOP innan mordet !

En person som bevisligen är på Sveavägen eller en person som bor några km därifrån ?
Citera
2025-06-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, han är på platsen medan GM springer i trappen. Det vet vi eftersom SE ser LJ i den position som LJ befinner sig i när han ser GM springa i trappen. Så när GM tittar bakåt från krönet är SE närvarande i ena eller andra änden av siktlinjen.

Någon sådan bekräftad närvaro på platsen är det ingen annan misstänkt som har. Dessvärre kan hans närvaro på platsen efter skotten inte verifieras av vittnen, enligt Irvell. Däremot rör sig en man med SE:s signalement på åsen ...

Så enligt dig är SE på mordplatsen när GM springer i trappan upp mot Malmskillnadsgatan men att någon som ser ut att stämma in på SE är uppe på "åsen" samtidigt?
Citera
2025-06-24, 18:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, det är du som snurrat upp dig själv på läktaren som vanligt och inte lyckas hänga med.

Läs Henrikofswedens utmärkta inlägg igen:

Min slutsats är att SE kom vid 20-21 tiden en annan kväll eller att han kom in runt 17.
Men jag bedömer det inte som att han kom in vid 20-21 tiden den 28 feb 1986.

(FB) Skandiamannen

Du borde lära dig av någon av honom som inte är lika fast i gubbfan-tänket.

Precis som HoS förklarat är det fullt möjligt att SE kom in runt 17 efter sin middag. Och då har SE inte förnekat någonting.

Nu vet jag att karaktärsvittnen inte tillför så mycket, men HoS har ordning på både material och på hjärnkontoret.

Att vissa trådskribenter missar detta är tyvärr beklagligt, men inte häpnadsväckande.
Citera
2025-06-24, 18:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sannolikt eller inte men jag svarade på ett inlägg där du påstår att Engström inte möjligt ksn vara vid Grand innan mordet.

Jag undrar varför du ser det som omöjligt ?

Nej, jag skrev att SE med säkerhet inte befann sig vid Grand efter bioföreställningens slut.

(FB) Tråden om Christer Andersson

Nu skrev du nedan ett nytt inlägg om hur sannolikt det var att olika individer befann sig utanför Grand. Jag förstår inte premisserna för resonemanget enligt det jag redan angett.
Citera
2025-06-24, 18:14
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev att SE med säkerhet inte befann sig vid Grand efter bioföreställningens slut.

(FB) Tråden om Christer Andersson

Nu skrev du nedan ett nytt inlägg om hur sannolikt det var att olika individer befann sig utanför Grand. Jag förstår inte premisserna för resonemanget enligt det jag redan angett.

Du skrev :

"Jag vet vare sig om SE eller CA har befunnit sig vid Grand före bioföreställningen. SE har dock med säkerhet inte gjort det efter dess slut."

Det tolkar jag att du anser att det är mer sannolikt att CA är vid Grand efter bions slut högre än SE eftersom du förstärkte att SE med all säkerhet inte gjorde det !

Så min fråga är hur du gör den bedömningen?
Citera
2025-06-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, de som skrev reglerna till "MOP-Cluedo" begick inte bara misstaget att bara kända vittnen kunde mördat OP utan den påhittade GM-SE råkade också hamna bland de misstänkta korten, trots att detta var en uppenbar lapsus i Cluedofabriken.

Var det inte Christer A som sa i polisförhör något i stil med att "Mordutredningen på Olof Palme är den största rättskandalen i svensk kriminalhistoria".

Tror fan att han var rädd för att bli inblandad i den soppan.

Först poliser som begår mened och tjänstefel i utredningen av Christer P och innan dess så häktade man 33-åringen som uppehöll sig på ett kafé på Kungsgatan innan mordet på Sveavägen.

I januari 1987 så grep polisen 20 kurder (PPK, Kurdistans arbetarparti) som misstänktes främst av Hans Holmér vara inblandade i MOP.

Polis- och Sydafrikaspåren var också en sörja utan bevis eller vittnen.

Sedan var Christer A och SE med i detta haveri till mordutredning.

Tur att de fick tag i Anna Lindhs mördare annars hade staten varit tvungna att lägga ned polismyndigheten och börja bygga om den från grunden.

Har säkert glömt några misstänkta.
Citera
2025-06-24, 18:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Var det inte Christer A som sa i polisförhör något i stil med att "Mordutredningen på Olof Palme är den största rättskandalen i svensk kriminalhistoria".

Tror fan att han var rädd för att bli inblandad i den soppan.

Först poliser som begår mened och tjänstefel i utredningen av Christer P och innan dess så häktade man 33-åringen som uppehöll sig på ett kafé på Kungsgatan innan mordet på Sveavägen.

I januari 1987 så grep polisen 20 kurder (PPK, Kurdistans arbetarparti) som misstänktes främst av Hans Holmér vara inblandade i MOP.

Polis- och Sydafrikaspåren var också en sörja utan bevis eller vittnen.

Sedan var Christer A och SE med i detta haveri till mordutredning.

Tur att de fick tag i Anna Lindhs mördare annars hade staten varit tvungna att lägga ned polismyndigheten och börja bygga om den från grunden.

Har säkert glömt några misstänkta.

Fast vi har en "trivselregel" i den här tråden som går ut på att vi låtsas glömma bort alla andra misstänkta och fokuserar på att fantisera omkring efterspelsvittnet SE.

Att två olika personer kan vara liknande klädda utan att vara samma person brukar vi här i tråden kalla "två-olika-personer-teorin". Den är lite överkurs, så det är inget krav att man kan förstå den för att skriva i tråden.

Några skribenter tycker efterspelsvittnet SE är misstänkt för att han tittade på sitt armbandsur och för att den verkliga mördaren vände sig om i gränden. Det brukar de kalla "speglingsteorin" av oklar anledning.

"Alla ska trivas!"
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-24 kl. 18:32.
Citera
2025-06-24, 18:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så enligt dig är SE på mordplatsen när GM springer i trappan upp mot Malmskillnadsgatan men att någon som ser ut att stämma in på SE är uppe på "åsen" samtidigt?

Nej, enligt befintliga uppgifter befinner sig SE någonstans utefter siktlinjen för att kunna se LJ, där LJ står och blickar upp mot trappen, ända till dess att GM tittar bakåt och LJ tar kliv åt sidan för att dölja sig bakom skjulet med container.

Därefter springer en person liknande SE på åsen.

Vilket sammanträffande, eller hur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in