Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Signalement son förekommer med större träffsäkerhet på de andra observationerna på åsen. På personer som då också befunnit sig i närområdet. Med samma logik som du använder borde de vara minst lika intressanta. Mycket mer intressanta kan man tycka.

Varför misstänkts inte dom?

Jag är väl mest här för att det triggar mina besserwisseregenskaper att se folk förvrida fakta och hitta på sina egna indicier.

Själv tycker jag det är en mycket bättre fråga varför man är här är efter år utan att någonsin ta in allt som pekar på att de indicierna inte stämmer eller inte är så starka som man tror. Varför är det så viktigt att SE ska vara gm?

Det är ett missförstånd att det är viktigt att SE är GM

Utan enbart intressant att bolla idéer om Engström som misstänkt

Hade jag inte tyckt att Engström är en person som varit intressant eller att jag inte upplevt honom som misstänkt så hade jag inte skrivit många rader...

Engström är enligt dig så intressant att skriva om trots att du inte finner honom misstänkt?

Jag upplever det lite förvånande att lägga så mkt tid och i så många år att försöka övertala oss till att inte misstänka Engström

Men vi är olika såklart
Citera
2025-06-24, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du ska självklart få misstänka SE som mördaren. (SE hade handledsväska! Jojo! "Käjs klåst!")

"Alla ska trivas!"

Japp signalement är faktiskt en av sakerna som används när man misstänker..

Du verkar trivas i tråden och verkar mån om att alla ska trivas
Citera
2025-06-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Och ändå hittade man inget då eller i nutid som på något sätt pekade mot att SE var mördaren, eller ens haft tillgång till ett mordvapen.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå!"

Vad syftar du på att man borde ha hittat ?

Man gick ju inte speciellt långt med Engström 1986

Nu 40år senare så är det ju såklart försent
Citera
2025-06-24, 14:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
20-tiden kan betyda en tid efter kl. 20, men det är riktigt att det tar en stund att nå fram till Täby. Hur som helst finns det inget som hindrar att SE var ute på språng under kvällen, antingen för att äta, antingen för att ta sig hem, någon föreslog rent av bio ... Varför skulle annars både AK och ALG minnas ett samtal i 21-tiden?

Hur genomtänkta resonemang man än har, går det inte att komma ifrån att detta samtal kan ha skett.

En annan sak som skakar Ankeborg i grundvalarna är att SE i så fall kan ha varit i farten samtidigt som LOP dök upp.

För att vara oskyldigt misstänkt, har SE alltjämt en himla otur.
"Varför skulle annars både AK och ALG minnas ett samtal i 21-tiden?"

rent påhitt. AK nämner inget om detta, så det vet jag inte ens var du får det ifrån. Och detta är vad ALG säger "Ja, förlåt, på Skandia ja. Och hade förmodligen åkt in tidigt för att jag skulle handla och då kommer jag alltid lite tidigare, annars brukar jag vara 20 över 8.

Och när jag kom dit så kom Stig Engström in utifrån och sa att han skulle arbeta över. Det är väl honom ni vill höra om?"

Hon gick dessutom på rond vid 9, så det är extremt svårt för henne att ha ett samtal med SE då.

Sedan är det ett tidsmässigt problem här, de flesta vittnesmål pekar på att LOP tog tunnelbanan som anlände till Rådmansgatan 20:52:50. Det tar därefter minst 3 min att ta sig till grand. Och från grand tar det ca 4 min att ta sig till skandia. Det ska till ett jävla klaffande för att det här ska gå ihop tidsmässigt.

Ingenting talar för att SE sett LOP ute och sedan haft ett samtal vid 21. Tvärtom så pekar all känd fakta mot att så inte är fallet. Ändå är det en huvudhypotes av någon anledning.
Citera
2025-06-24, 14:56
Medlem
Citat:
"Varför skulle annars både AK och ALG minnas ett samtal i 21-tiden?"

rent påhitt. AK nämner inget om detta, så det vet jag inte ens var du får det ifrån. Och detta är vad ALG säger "Ja, förlåt, på Skandia ja. Och hade förmodligen åkt in tidigt för att jag skulle handla och då kommer jag alltid lite tidigare, annars brukar jag vara 20 över 8.

Och när jag kom dit så kom Stig Engström in utifrån och sa att han skulle arbeta över. Det är väl honom ni vill höra om?"

Hon gick dessutom på rond vid 9, så det är extremt svårt för henne att ha ett samtal med SE då.

Sedan är det ett tidsmässigt problem här, de flesta vittnesmål pekar på att LOP tog tunnelbanan som anlände till Rådmansgatan 20:52:50. Det tar därefter minst 3 min att ta sig till grand. Och från grand tar det ca 4 min att ta sig till skandia. Det ska till ett jävla klaffande för att det här ska gå ihop tidsmässigt.

Ingenting talar för att SE sett LOP ute och sedan haft ett samtal vid 21. Tvärtom så pekar all känd fakta mot att så inte är fallet. Ändå är det en huvudhypotes av någon anledning.

Självklart är det en hypotes att Engström ser eller får info om LOP innan 23:21

Du har ju själv ställt frågor varför Engström är beväpnad vid hemgång

När man sen lägger upp hypotesen så menar du på att det är otänkbart , trots att det är tänkbart !
Citera
2025-06-24, 14:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är ett missförstånd att det är viktigt att SE är GM

Utan enbart intressant att bolla idéer om Engström som misstänkt

Hade jag inte tyckt att Engström är en person som varit intressant eller att jag inte upplevt honom som misstänkt så hade jag inte skrivit många rader...

Engström är enligt dig så intressant att skriva om trots att du inte finner honom misstänkt?

Jag upplever det lite förvånande att lägga så mkt tid och i så många år att försöka övertala oss till att inte misstänka Engström

Men vi är olika såklart
Fast det verkar enbart intressant att bolla idéer där han är gm.

Annars kan vi ju göra ett test här. Jag antar att du inte kände till uppgifterna om de möjliga väskobservationerna i närområdet tidigare. Nu när du har fått det bollat till dig så borde det ju vara intressant för dig att se hur det fungerar med teorin om SE som gm.

Har denna nya information gjort att du utvärderat hur viktig väskan är som signalement? och vad kom du isåfall fram till?
Citera
2025-06-24, 14:59
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Sedan ska han också hinna överhöra LOP säga ordet ”Mozart”, hinna missuppfatta det som Amadeus och hinna kila in på Grand för att se när Amadeus slutar också. Om alla Dalulvens teorier ska gå ihop.
Citera
2025-06-24, 14:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Japp signalement är faktiskt en av sakerna som används när man misstänker..

Du verkar trivas i tråden och verkar mån om att alla ska trivas
Ja signalementet och Engström hade dessutom möjlighet, "han var där och det är en poäng" utropade en känd kriminolog, men som var skeptisk till att kunna få honom fälld.

"Det största problemet med honom (Engström) polisiärt är att han är död". Han sa också att så här långt efteråt är det svårt att få tag på teknisk bevisning.

Hans spådom infriades och topplocket gick, oklart varför.
Citera
2025-06-24, 15:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Självklart är det en hypotes att Engström ser eller får info om LOP innan 23:21

Du har ju själv ställt frågor varför Engström är beväpnad vid hemgång

När man sen lägger upp hypotesen så menar du på att det är otänkbart , trots att det är tänkbart !
Det är en hypotes man skapar för att förklara ett problem i grundhypotesen. Inte för att något tyder på det, utan för att det måste vara så för att grundhypotesen ska bli bättre.

Så kan man inte tänka. Det är som vanligt ett cirkelresonemang. Ett tankfel jag rekommenderar att kolla upp och studera problematiken i.

Man måste basera en hypotes på att något tyder på det. Man börjar helst med att kolla på vad faktan säger och sedan bygger en hypotes utifrån det, inte tvärtom. I det här fallet tyder all känd fakta på att så inte var fallet.
Citera
2025-06-24, 15:03
Medlem
Citat:
Fast det verkar enbart intressant att bolla idéer där han är gm.

Annars kan vi ju göra ett test här. Jag antar att du inte kände till uppgifterna om de möjliga väskobservationerna i närområdet tidigare. Nu när du har fått det bollat till dig så borde det ju vara intressant för dig att se hur det fungerar med teorin om SE som gm.

Har denna nya information gjort att du utvärderat hur viktig väskan är som signalement? och vad kom du isåfall fram till?

Det skrev jag ju om i mitt första inlägg

Alltså även jag förstår att folk bar handledsväska 1986 och att tips kommer in speciellt eftersom polisen gick ut med YNs uppgifter

Men det betyder inte att 70% bar handledsväska kring Sveavägen 23:21 !

Jag kommer enbart på Engström faktiskt...men jag köper att det kan såklart finnas fler kring Sveavägen vid den tiden som också har det såklart men det är ett signalement !
Citera
2025-06-24, 15:08
Medlem
Citat:
Det är en hypotes man skapar för att förklara ett problem i grundhypotesen. Inte för att något tyder på det, utan för att det måste vara så för att grundhypotesen ska bli bättre.

Så kan man inte tänka. Det är som vanligt ett cirkelresonemang. Ett tankfel jag rekommenderar att kolla upp och studera problematiken i.

Man måste basera en hypotes på att något tyder på det. Man börjar helst med att kolla på vad faktan säger och sedan bygger en hypotes utifrån det, inte tvärtom. I det här fallet tyder all känd fakta på att så inte var fallet.

Okej , vad tyder på att Engström inte ser eller får info om LOP innan mordet ?

Han är på Sveavägen hela kvällen och har alltså möjligheten och hypotesen var enbart att förklara varför han är beväpnad 23:21 !

Om vi jämför med CA så är ju det också en förklaring varför han skulle vara beväpnad 23:21 fast inget tyder på att han är vid Sveavägen på hela kvällen !
Citera
2025-06-24, 15:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det skrev jag ju om i mitt första inlägg

Alltså även jag förstår att folk bar handledsväska 1986 och att tips kommer in speciellt eftersom polisen gick ut med YNs uppgifter

Men det betyder inte att 70% bar handledsväska kring Sveavägen 23:21 !

Jag kommer enbart på Engström faktiskt...men jag köper att det kan såklart finnas fler kring Sveavägen vid den tiden som också har det såklart men det är ett signalement !
"Jag kommer enbart på Engström faktiskt."

så du sållade genast bort de andra observationerna? jag gav dig flertalet exempel. Men efter att ha läst det så kommer du enbart på SE..

https://drive.google.com/file/d/1VG3JKGXzg4acr4MEyNH-oP5sSYLMsFpi/view

180-185 cm, mörk halvlång rock, handledsväska, kraftigt byggd. Borde vara högintressant. Men tydligen är det bara SE som är intressant.

Här är ett till vittnesmål som troligtvis gäller den mannen https://drive.google.com/file/d/1EufOq2smIOzvjmHn2ZmN1p7z31fKUz6b/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in