2025-06-24, 08:55
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedpower
Det är att dra på sig en offerkofta. Ingen kommer och räddar dig. Det får du ansvara för själv.

Hur kommer det sig att du anser dig ha rätten till att ex. en partner ska komma in i ditt liv och dra upp dig ur hålet?
Gör du så, lägger du väldigt mycket ansvar på din partner. Vad får då partnern tillbaka ifrån dig?

Nu har du nog tolkat mig fel. Jag menar inte att jag förväntar mig att någon ska dra upp mig. Jag tar mitt ansvar själv genom att arbeta med mina DBT-kunskaper, betala för privata terapeuter, hålla mig undan från andra människor, äta dussintals av mediciner, köpa självhjälpsbok efter självhjälpsbok och arbeta stenhårt med mig själv, föra journaler på mig själv och betala tio tusentals kronor i skatt varje månad.

Vad jag syftade på var att ni tror att vi vill dra ned er i vårt mörker. Så är inte fallet. Inte hos mig själv iallafall. Då hade jag hellre valt att bli uppdragen ur mörkret, om jag fick välja mellan det ena eller det andra. Men jag kanske formulerade mig lite tokigt och jag ber om ursäkt för det

Jag anser mig inte ha rätten till att en partner ska komma in i mitt liv och dra upp mig ur ett hål, och jag lägger inget ansvar på min partner. Mitt mående är mitt ansvar. När jag tidigare har dejtat så har jag varit snabb med att berätta att jag har borderline, så att personen får avgöra själv om den vill fortsätta träffa mig eller inte. Men jag dejtar inte längre så ni alla där ute kan vara lugna, okej?

Vad en partner får tillbaka från mig? Jävligt snygg, extremt rolig, otroligt mysig, tjänar bra, bor bra osv osv. Vill du att jag ska fortsätta listan?

Det låter som att du tror att jag tvingar någon att vara med mig. Det gör jag absolut inte, för det första håller jag mig undan från människor, för det andra så har vem som helst fritt fram att lämna mitt liv. Jag är inte så bra på att upprätthålla relationer i mitt liv pga mitt mående så jag är mer än förstående om någon vill sluta ha med mig att göra
Senast redigerad av cutepsycho 2025-06-24 kl. 09:13.
Citera
2025-07-16, 13:50
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Nu har du nog tolkat mig fel. Jag menar inte att jag förväntar mig att någon ska dra upp mig. Jag tar mitt ansvar själv genom att arbeta med mina DBT-kunskaper, betala för privata terapeuter, hålla mig undan från andra människor, äta dussintals av mediciner, köpa självhjälpsbok efter självhjälpsbok och arbeta stenhårt med mig själv, föra journaler på mig själv och betala tio tusentals kronor i skatt varje månad.

Ge mig namnen på de absolut bästa arbetsböckerna för oss med Bpd!!!
Det låter som att du har koll.
Citera
2025-07-28, 16:32
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Ge mig namnen på de absolut bästa arbetsböckerna för oss med Bpd!!!
Det låter som att du har koll.

Det ska jag göra! Ska bara ned i förrådet först och grotta i alla kartonger fulla med böcker för att minnas vilka som va nått att ha och inte
Citera
2025-08-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Ja. Tyvärr. Ni gör andra illa. Ni menar inget illa, men ni kan inget annat. Ni värre än psykotiska femåringar.
Har erfarit detta själv och hade jag inte spelat in beteendet på ljud och video så hade jag suttit inne.

Nej, nej, nej.... EIPS är inte något som behöver vara permanent, det dem med borderline behöver är sunda relationer och med tiden, med den erfarenhet och nyinlärning/nya associationer behöver en sådan diagnos inte vara kvar. Jag minns inte exakt var jag har läst eller hört det - men om en med EIPS har en sund relation i 2år, någon som är kvar, i vått och torrt och som tror på en så kan EIPS-symtom bli signifikant lägre eller kanske tillochmed avskrivas. Klart ni ska ha relationer också, det är ju det vi människor må bra av!! Ta emot all hjälp ni kan, gå DBT eller annat. Jag uppskattar verkligen inte det här deterministiska svaret du ger här - klart det går att påverka, men det kräver arbete, men med rätt stöd går det att bryta mönstret.
Citera
2025-08-03, 01:29
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare1234
Nej, nej, nej.... EIPS är inte något som behöver vara permanent, det dem med borderline behöver är sunda relationer och med tiden, med den erfarenhet och nyinlärning/nya associationer behöver en sådan diagnos inte vara kvar. Jag minns inte exakt var jag har läst eller hört det - men om en med EIPS har en sund relation i 2år, någon som är kvar, i vått och torrt och som tror på en så kan EIPS-symtom bli signifikant lägre eller kanske tillochmed avskrivas. Klart ni ska ha relationer också, det är ju det vi människor må bra av!! Ta emot all hjälp ni kan, gå DBT eller annat. Jag uppskattar verkligen inte det här deterministiska svaret du ger här - klart det går att påverka, men det kräver arbete, men med rätt stöd går det att bryta mönstret.
Nope. Du kan efter åratal av DBT möjligtvis imitera en normal respons, men på insidan är det samma kaos som alltid. En obotlig personlighetsstörning.
Citera
2025-08-03, 13:05
Medlem
Citat:
Nope. Du kan efter åratal av DBT möjligtvis imitera en normal respons, men på insidan är det samma kaos som alltid. En obotlig personlighetsstörning.

Nej, det stämmer ej.
Citera
2025-08-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare1234

Det finns dock ett problem i detta !

En Narcissist kan också leva bra i en relation, även en psykopat !

Om dom bara får det dom behöver i en relation så mår även dessa bra !

Så det du eg säger är att om personen som lever med en borderline bara kan parerar och göra personen trygg och lära sig gå mjukt på äggskalen så mår EIPS personen någorlunda bra i relationen !
Citera
2025-08-04, 10:02
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Att leva med borderline känns som att gå genom livet med huden bortskrapad. Varje blick, ord, tystnad, meddelande – allt gör ont. Inte lite obehagligt, utan på riktigt. Det bränner i själen. Du vet att det du känner kanske är “för mycket”, men det gör det inte mindre verkligt. Känslorna tar över kroppen som stormar – plötsliga, brutala, utan förvarning. Du kan gå från lycka till avgrund på en sekund. För andra kanske sorg är som ett gråmulet regn – tungt men stillsamt. För någon med borderline är sorg som att kastas i iskallt vatten utan att kunna andas. Det är inte bara en känsla, det är en kroppslig chock. Hjärtat skriker. Du kan inte tänka klart. Det känns som att du förlorat någon – även om det bara handlade om ett ord, en blick, ett uteblivet svar. Som att sitta ensam som barn på ett tåg som just lämnat stationen – och ingen kommer tillbaka.

Relationer är det finaste du vet – och det mest fruktansvärda. Du älskar med hela ditt hjärta. Du klamrar dig fast för livet, för innerst inne är du livrädd att bli lämnad. Och varje liten distans känns som ett bevis på att du snart kommer bli övergiven. Igen. Det är att gråta över ett “okej” i ett sms. Att känna fysisk smärta när någon inte ringer tillbaka. Du scannar alla signaler, tonlägen, tystnader. Du känner att om någon går ifrån dig, kommer du inte överleva. Det är inte logik – det är en primalskräck.

Det är att skämmas efter ett utbrott du inte ville ha. Att be om förlåtelse för hundrade gången, fast du inte ens vet exakt vad du gjort – bara att du förstörde allt. Igen. Andra människor kan känna sig lite osäkra ibland. Men med borderline är det en ständig inre katastrofberedskap. Vanlig ilska är som en eld du kan släcka.
BPD-ilska är som en explosion – snabb, oförutsägbar och helt utom din kontroll. Du blir rädd för dig själv. Du säger saker du inte menar. Du vill slå, skrika, springa – inte för att du är elak, utan för att du är livrädd. Som att hela ditt nervsystem brinner och ingen vet hur man släcker det – inte ens du.

Det är att känna:
“Jag är för mycket för alla – men ändå inte tillräcklig för någon.” Det är en konstant kamp mellan att skrika efter närhet och att stöta bort den du älskar – för att skydda dig själv från smärtan av att bli sårad först. Vanliga människor kanske skäms om de gör bort sig. Med borderline är skam som att vara hudlös i ett rum fullt av dömande ögon, även om ingen faktiskt dömer dig. Varje gång du “tappar det”, säger fel, gråter för mycket, skickar för många meddelanden – kommer skammen som en lavin. Du vill krypa ur din egen kropp. Som att du är ett fel, inte bara att du gjorde ett.

Det är att gå till sängs med ångest över allt du sagt. Att stirra i taket och känna en tomhet så djup att det känns som du inte existerar. Och ibland… då kommer mörkret. Den där rösten som viskar att ingen ändå bryr sig. Att du är ett problem. Att världen vore lättare utan dig. Men du kämpar. Varenda dag. Vanlig ångest är som att vara lite orolig. BPD-ångest är som att falla fritt utan att veta om marken kommer. Hjärtat rusar, tankarna går i 300 km/h, kroppen skriker men ingen ser det. Och ofta vet du inte ens exakt varför – du bara känner att något hemskt är på väg. Som att du är mitt i en katastrof som ingen annan märker.

Att leva med borderline är att konstant känna allt – samtidigt som du försöker överleva varje känsla. Det är som ett inre krig.

Ibland känner sig alla lite tomma.
Men för många med borderline är det som att inget ens finns där inne. Inga känslor. Ingen mening. Bara vakuum. Som att man tappat kontakten med sig själv.
Du kan sitta i ett rum med människor du älskar – och känna dig helt död inuti. Som att du är ett skal. Ett eko. En kropp utan själ.

Och det värsta? Du vet ofta att det är “för mycket”, att du “inte borde känna så här”, men det spelar ingen roll – för det gör ont på riktigt.

Att leva med borderline är inte bara att vara känslig. Det är att stå i känslomässigt krig varje dag – och ändå gå upp, ändå älska, ändå försöka.

Känner du igen dig?

Vad djupt beskrivande och fint det är att du faktiskt kan sätta ord på hur du känner och är.
Fast är det alltid så, finns det något som får dig att stanna till och kunna känna dig trygg och andas lite? Älska lugnt och behärskad?
När har du någonsin känt dig älskad eller trygg?

Tack för att du delar.
Citera
2025-08-04, 10:14
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Om du hade en son som du älskade över allt annat hade du då önskat att han träffade en tjej med den problematiken? Nej.... det hade jag ju inte. Har en lillebror och har varit väldigt mån om att han inte ska hamna med en psykiskt instabil tjej. Så tack för perspektivet.

I den här tråden har många delat sina upplevelser hur det är att vara tillsammans med en kvinna som har BPD Den har jag läst. Det är väldigt smärtsam läsning. Dels saker man känner igen sig i och det smärtar att inse att det är en själv, och dels det extrema hatet mot mina problem som jag hade amputerat bort vilken kroppsdel som helst för att slippa. Det är smärtsamt att ha problem man själv hatar och kämpar med, och inget stöd finns, bara hat.

Det finns inte bara hat, jag tror du behöver bara hitta din motsats, men du drar till dig och dras till säkert de som saknar det du behöver. Det gör vi alla med lite störd anknytningsmönster.

DU behöver någon som lugnar dig/släcker din eld och oro. Du behöver någon som står still när allt gungar, som är otroligt trygg och harmonisk.

Eller så försöker du själv bli allt detta för dig, om du kan, med meditation, yoga och självinsikt.

Bra att du går en DBT, är det i grupp, är det en stor grupp? Vad brukar ni lära er?
Har du något riktigt AHA upplevelse du har fått därifrån?

Kämpa, du kommer klara dig, och du vet att du inte är ensam!
Citera
2025-08-05, 12:19
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Borderlinare beter sig oftare bättre mot anhöriga än mot intima partners.
Hur menar du? Detta får mig att tänka på någon som växt upp med rädsla för att bli övergiven av föräldrarna och fortsätter vara kuvad som vuxen samtidigt som den tar ut sina aggressioner på partners. Både jag och ett ex hade såna tendenser som unga.
Senast redigerad av Prempion 2025-08-05 kl. 12:26.
Citera
2025-08-05, 13:34
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Hur menar du? Detta får mig att tänka på någon som växt upp med rädsla för att bli övergiven av föräldrarna och fortsätter vara kuvad som vuxen samtidigt som den tar ut sina aggressioner på partners. Både jag och ett ex hade såna tendenser som unga.
Har dejtat och knullat en eipsare. Det var hemskt och jag lämnade efter några veckor. Då ökade intensiteten av terror, våld, falska polisanmälningar mm när hon insåg att hon inte kunde styra. Hon var jättesöt mot sin egen dotter, sin egen mor, sina vänner och finansiella sponsorer.
Citera
2025-08-11, 17:34
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Har dejtat och knullat en eipsare. Det var hemskt och jag lämnade efter några veckor. Då ökade intensiteten av terror, våld, falska polisanmälningar mm när hon insåg att hon inte kunde styra. Hon var jättesöt mot sin egen dotter, sin egen mor, sina vänner och finansiella sponsorer.

Hade hon berättat för dig om sin EIPS? Låter som att hon kan ha fler störningar än borderline (men jag är ingen läkare förstås)..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in