Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-23, 13:32
Medlem
SE kan ha sett LOP vid bion innan filmen ja, eller på vägen dit. Vi VET att SE var ute på gatan just vid den tiden, i det området. Vi har säkra vittnesuppgifter på det. Dubbelkollade uppgifter.

Om man inte har kapacitet att ta in kända fakta blir ett fall mycket svårare att lösa.

Det är sen gammalt.
Citera
2025-06-23, 14:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
SE kan ha sett LOP vid bion innan filmen ja, eller på vägen dit. Vi VET att SE var ute på gatan just vid den tiden, i det området. Vi har säkra vittnesuppgifter på det. Dubbelkollade uppgifter.

Om man inte har kapacitet att ta in kända fakta blir ett fall mycket svårare att lösa.

Det är sen gammalt.
Det var nyheter att vi VET det. Vilka säkra uppgifter är det?
Citera
2025-06-23, 14:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Det måste vara den här bombsäkra uppgiften från AK:

F: Du nämnde här nio..

K: Ja, nio, att jag sa, det var dumt sagt av mig, för jag vet inte egentligen, det vet jag inte.

Denna vattentäta uppgift om klockan 9 får ytterligare stöd av en person som aldrig ens säger 9:

FHL: Ja, avsikten med det här förhöret är att reda ut förhållandet 1986-02-28 på kvällen när du arbetade.
Anna-Lisa Gahn: Ja. Jag började och var på Securitas förmodligen 10 över 8, alltså 20:10.
FHL: På kvällen eller på dan?
Anna-Lisa Gahn: På kvällen.
FHL: Du menar på Skandia?
Anna-Lisa Gahn: Ja, förlåt, på Skandia ja. Och hade förmodligen åkt in tidigt för att jag skulle handla och då kommer jag alltid lite tidigare, annars brukar jag vara 20 över 8.
Och när jag kom dit så kom Stig Engström in utifrån och sa att han skulle arbeta över. Det är väl honom ni vill höra om?

Klockan 20:10 hade makarna Palme inte ens gått på tunnelbanan från Gamla Stan.

Slutsats: Vi _V E T_ att SE var ute ”just vid den tiden” som makarna Palme var vid Grand.
Citera
2025-06-23, 15:43
Medlem
Citat:

Guldspadevinnaren Thomas Pettersson har redan rett ut det här. Han har intervjuat vittnen (Gahn), vad tror egentligen du jag menade med «dubbelkollat»?

En heelt exact tid är såklart omöjlig att få fram länge efter mordet. Men vi vet att han varit ute vid den tiden och att han själv nekar för det i förhör. Do the math.

Ser att pappslöjden håller på ( 😂 )men försök tänka lite själv.
Citera
2025-06-23, 16:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Och handledsväska!

Z8028-00 Fredag 1986-02-28 19:50-20:10
Uppgiftslämnare: Referens behövs
Plats: Västerlånggatan & Sven Vintappares gränd
Händelse: Man observerad under 20 minuter. Palmes port syns från gränden.
Signalement: Man, 25-35 år, 175-180 cm lång. Tonsural, skallig. Rak näsa. Atletisk. Klädsel: Mörk lumberjacka, mörka jeans. Övrigt: Eventuellt hjulbent. Bar eventuellt handledsväska.

Signalementet är mycket besvärande för SE. Bara man låst sig för att bara en enda människa i hela Stockholm kan bära handledsväska kan man önsketänka att även resten av signalementet stämmer in.
Det är lite spännande med ett vittne som befinner sig minst 20 minuter nära OPs bostad.

SE upplevdes som väldigt "atletisk". Även GM hade en "snygg kropp". Många vittnen uppfattade GM som betydligt yngre än SE så det stämmer också mycket bra!

"Tonsural", ger ett nästan religiöst intryck. Kanske anspelar det på att SE var konfirmerad? Det kan rimligen bara gälla SE och ingen annan. SE har på vissa bilder "krokiga ben" så hjulbent kan bara avse SE också rimligen.

"Mörk klädsel" och "rak näsa" tycker jag bara går att tolka som GM-SE också.

Det tog inte många minuter med taxi eller tunnelbana från Skandia till Gamla Stan, Det är troligt att SE förutom en ordentlig Magnumrevolver också hade en plånbok och ett SL-kort i handledsväskan.

Den påhittade GM-SE var ofta och spanade efter OP i Gamla Stan när han jobbade över och på mordkvällen jobbade SE över.

Att GM-SE lyckades välja "rätt gränd" i Gamla stan beror på att GM-SE är en hejare på att gissa rätt, eller att SE gillade vin. SE drack lite väl mycket.

GM-SE kan då åkt tåget efter LOP norrut. PU förhörde inte så många vittnen på det tåget och att GM-SE skulle kliva av vid Rådmansgatan ger sig själv eftersom han var en hejare på att gissa rätt.

Vi vet redan att SE var ute på stan hela kvällen eftersom han ljög när han sa att han var på Skandia och hur den påhittade GM-SE hamnade utanför Grand skulle kunna förklaras med att han följde efter LOP dit från deras bostad.

Att GM-SE var ute för att mörda OP bevisas av att SE var moderat.

Allt stämmer!
Citera
2025-06-23, 16:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Guldspadevinnaren Thomas Pettersson har redan rett ut det här. Han har intervjuat vittnen (Gahn), vad tror egentligen du jag menade med «dubbelkollat»?

En heelt exact tid är såklart omöjlig att få fram länge efter mordet. Men vi vet att han varit ute vid den tiden och att han själv nekar för det i förhör. Do the math.

Ser att pappslöjden håller på ( 😂 )men försök tänka lite själv.
Hab utredande går dock emot materialet. Vilket man borde gå efter. Och inte andrahandskällor som har starka personliga och ekonomiska incitament att få ihop det så som man vill.

Det är grundläggande källkritik.
Citera
2025-06-23, 16:07
Medlem
Sen borde ni i pappslöjden kolla pressträffet om Palmeutredningen lite nu och då, där juridikexperten Krister Petersson berättar om utredningen av Skandiamannen på ett lugnt och fint sätt.
Inte sitt där och tro ni kan nåt eller nåt sånt. Lyssna på vad juridikexperten säger.

Ni kommer få det mycket lättare.
Citera
2025-06-23, 16:10
Medlem
Citat:
Hab utredande går dock emot materialet. Vilket man borde gå efter. Och inte andrahandskällor som har starka personliga och ekonomiska incitament att få ihop det så som man vill.

Det är grundläggande källkritik.

Ett material gjort av Holmérs clownbrigad på 80-talet..

Ne.. då får man utreda vidare.
Citera
2025-06-23, 16:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sen borde ni i pappslöjden kolla pressträffet om Palmeutredningen lite nu och då, där juridikexperten Krister Petersson berättar om utredningen av Skandiamannen på ett lugnt och fint sätt.
Inte sitt där och tro ni kan nåt eller nåt sånt. Lyssna på vad juridikexperten säger.

Ni kommer få det mycket lättare.

Vad menar du med att KP är en "juridikexpert"?

Är det en påhittad önsketitel som du själv har uppfunnit?
Citera
2025-06-23, 16:17
Medlem
Knattarnas avatar
Anna-Lisa Gahn är född 1924 och torde ha varit cirka 90 år när TP pressade henne om tiden.

Och hon hade ett bevisat minnesfel redan 1986 då hon trodde att hon började jobba 20:10 fast det var 16:45.

Grundläggande källkritik, som sagt.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-23 kl. 16:20.
Citera
2025-06-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad menar du med att KP är en "juridikexpert"?

Är det en påhittad önsketitel som du själv har uppfunnit?

Har inte sett han använt den själv nej, får erkänna det.

Han är troligen aldeles för väluppfostrad för att säga så. Samhällets elit du vet. 🤷🏿‍♂️
Citera
2025-06-23, 16:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Anna-Lisa Gahn är född 1924 och torde ha varit cirka 90 år när TP pressade henne om tiden.

Och hon hade ett bevisat minnesfel redan 1986 då hon trodde att hon började jobba 20:10 fast det var 16:45.

Kan inte trådens egenutnämnda tillskyndare av ”källkritik” (Dalulven, Draifos) göra en insats här?

Nu bygger väl den osannolika boken mycket på att TP lyckades förmå ALG att medge att GM-SE kom tillbaka till Skandia från Grand efter att ha sett LOP där?

Finns det någon teori om varför den påhittade GM-SE gick just till Grand på sin påhittade utflykt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in