Citat:
Ursprungligen postat av
Excenter32
Vad är du specifikt menar med "bygger kärnvapen för närvarande"? Att man inte aktivt idag monterar en kärnladdning i en missil? Att man aktivt har ett kärnvapenprogram kan inte ens Iran förneka, annars skulle man inte anrika uran i höga% i ett "'bombsäkert bergrum".
Det var CIAs ord inte mina.
Man kan ha material för att ha framtida handlingsfrihet. Till och med Sverige övervägde att hålla vissa tillgångar hemliga när man skrev på NPT just för att ha kvar handlingsfrihet längre fram. Det betydde inte att vi var nära operativa kärnvapen.
Jag har aldrig sagt att Iran inte försöker framställa kärnvapen. Jag har sagt att ingen kommit med konkreta belägg för det. Utöver att det finns material som är höganrikat. Iran hade höganrikat uran även innan 2015. Detta exporterade man till Ryssland när man skrev på JCPOA. Det var dessutom betydligt större mängder, men lägre anrikning än idag.
Sen kanske Israel ska öppna upp sig för inspektioner också. Om vi nu ska diskutera kärnvapen som bryter mot NPT. Det kommer såklart aldrig hända. Risken är för stor att manualerna är amerikanska.
Då fanns det diplomatiska vägar 2015. Så varför inte nu?