2025-06-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Mot den israeliska ambassaden samt israeliska företag samt judiska svenskar.

Du menar de kriminella som Israel (Mossad) själva finansierade och informerade om, de som sköt något skott på fasaden och slängde in en 30 år gammal handgranat som inte exploderade. Snacka om uppenbar false-flag operation.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Rahkmat Akilov Drottninggatan
Ehhh.

"Bakom Rakhmat Akilov stod, av allt att döma, ett känt IS-nätverk verksamt i Irak och Syrien, men med ursprung i Tadzjikistan."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/natverket-bakom-terroratalade-rakhmat-akilov-kartlagt

Du vet IS, de som Iran var med och bekämpade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Rahkmat Akilov Drottninggatan
Iran hade absolut ingenting med det att göra. Styret i Iran och IS har inget som helst samröre.

Rapporterat för falsk ryktesspridning.
Citera
2025-06-22, 20:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
Du menar de kriminella som Israel (Mossad) själva finansierade och informerade om, de som sköt något skott på fasaden och slängde in en 30 år gammal handgranat som inte exploderade. Snacka om uppenbar false-flag operation.

Och bombningarna i Iran är också false flag.
Citera
2025-06-22, 20:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Det imponerar inte att det är så tydligt att Netanyahu bestämmer världsordningen och Trump bara är hans bitch.

Ny botten nivå i världspolitiken.

Japp!

Precis så är det.

Intressant dock att se hur många det är som dyrkar någons bitch. Att blända en drös idioter med lite bomber och prepubertala uttalanden i kombination med lite fistbumps är imponerande.
Citera
2025-06-22, 20:24
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag känner inte att jag gör bort mig, men hoppas du mår bättre att läxa upp mig.

Men kan du ge exempel på att Iran bedriver proxykrig mot väst och statsunderstödd terrorism som berättigar Trumps bombningar enl. ditt andra stycke, bortsett från Israel då om man nu anser det landet tillhöra väst. Jag vet att Iran ägnar sig åt flyktingspionage och sådant mot sina landsmän men det gör flera andra flera andra länder.

Om du eller någon annan tänker kalla mig Iranrunkare så skippa det, Jag vet att det är en diktatur.
Jag har heller inget emot judar, ok?
Iran har genom åren varit en aktiv aktör i att stödja och genomföra terrorrelaterade aktiviteter världen över. Genom sina allianser och proxygrupper har Iran haft en betydande inverkan på regional och global säkerhet. Om du lyckats missa det föreslår jag att du läser på. Det är mycket lättillgänglig information, bara en enkel sökning bort.
Citera
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, stödet från idioterna.

Men föraktet från den del av mänskligheten som inte är idioter ökar också.

Håller helt med dig! Det är f*n inte bara situationen som är skrämmande, föraktet för de som sitter och applåderar idioterna ska inte underskattas.

Det är ju fascinerande att så många länder och vår egen utrikesminister inte har något att säga.
Senast redigerad av why123 2025-06-22 kl. 20:27.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Lite nytt:

1. Stora ommöbleringar på gång inom ryska SVR. SVR är utrikesspionaget och kan jämföras med jänkarnas CIA och britternas MI6. Putin är rasande över att organisationen inom ramen av en vecka, misslyckats med att förutsäga två epokgörande händelser, nämligen operationerna Rising Lion, respektive Midnight Hammer. Dessa missar har försatt ryssarna i en situation där de inte längre kan agera i Mellanöstern - och allt är underrättelsetjänstens fel.

2. Kina varnar Iran för att blockera Hormuzsundet. Inte nog med att Kina är helt beroende av all olja som kommer från Persiska viken, så fruktar de att en sådan stängning kommer att få en massa länder i "det globala syd" att vända sig mot Iran, när oljepriserna går upp, vilket i förlängningen kan drabba Kina. Kineserna anser att Iran så snart som möjligt bör komma till ett avslut med USA, även om det innebär att man inte längre kan anrika uran.
Citera
2025-06-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Är den blivande kärnvapennationen Iran nu äntligen oskadliggjord, har världen definitivt blivit säkrare och bättre plats.
Lyckas Iranierna nu också få bort mullorna, blir landet Iran definitivt också en bättre plats för befolkningen.
Därtill mår världen bra av att den Iranska regimens stöd till Hamas, Hizbollah och Huiti upphör. Liksom att regimens uppmaningar till terrordåd i väst uteblir när den islamistiska och fanatiska regimen går under.

Lyckas äntligen detta ska Trump både få uppskattning och kunna ta åt sig äran för att ha förbättrat världsläget.

Ja, mycket bra gjort. Vi får hoppas på detta utfall. Man får inte heller glömma att Iran stöttar våldsdåd här i Sverige. Det största möjliga negativa utfallet är flyktingströmmar mot Europa, men jag tror inte vi gör om samma misstag som för 10 år sen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
Vet att du trollar men alltså...
Kan inte vara roligt att ständigt behöva spela dum för Trumps skull.
Citera
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är inte någon rökt whataboutism när du sätter upp förutsättningarna för vad som ska bombas...

Du sökte att galningar inte ska ha kärnvapen. Det torde väl då gälla samtliga galningar... Om du skrivit att iranska galningar inte ska ha det så hade det varit en sak, men du gjorde inte den avgränsningen.

Jag anser att ledningen i Israel och Iran är ungefär lika knäppa. Invånarna i båda länderna har jag inte särskilt mycket emot, men deras ledare är fullständigt urblåsta i båda länderna.

Att Netanyahu har ljugit om hur det ligger till med Irans kärnvapentillgångar i över 35 år och nu slutligen fått knäppskallarna som för tillfället håller på och leker sönder USA är illa. Men att ta det därifrån till att bomba ett land man inte ligger i konflikt med är direkt åt h*lvete.

Ok. Tack för svar. Då förstår jag din synpunkt. Och håller inte med.

Oberäkneliga och aggressiva, hatiska och hotfulla länder som Nordkorea och Iran ska självklart inte ha kärnvapen. Israel är dels en hyffsat stabil demokrati, dels betydligt mer ansvarsfullt än de övriga, och är utsatt från samtliga grannländer. I deras fall finns viss förståelse för deras innehav.

I den bästa av världar tilläts varken Israel eller Nordkorea att ha kärnvapen, men det är lite sent att göra något åt det nu.

Däremot så kan Iran hindras från att skaffa det. Och då bör man så klart försöka hindra dem om man kan. Ju fler galningar med den typen av vapen, destu större sannolikhet att dessa vapen kommer i fel händer och används. Eller hur?

Eller håller du inte med om det?

Ps. Det var Irans produktion av kärnvapen som var diskussionens kontext. Efter att du själv skrivit om just detta. Därmed var det uppenbart att det var "Iranska galningar" som avsågs.
Senast redigerad av HomoDeus 2025-06-22 kl. 20:29.
Citera
2025-06-22, 20:28
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Iran hade absolut ingenting med det att göra. Styret i Iran och IS har inget som helst samröre.

Rapporterat för falsk ryktesspridning.
Iran använt olika metoder, inklusive rekrytering av kriminella grupper och minderåriga, cyberattacker och direkta hot, för att genomföra terrorism på svensk mark. Dessa handlingar har lett till ökade säkerhetsåtgärder och en stärkt beredskap från svenska myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in