2025-06-22, 14:58
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
History will repeat itself.

Jag försvarar inte Iran, jag diskuterar från den vinkeln som många duktiga amerikanska experter i USA gör.

Det blir ingen saklig debatt om man börjar blanda i känslor och peka ut andra att tillhöra fiendens sida. Tramsnivå.

Jag har bemött detta trams tidigare. Bryter diskussionen med dig här.

Konklusion: Israel/USA kommer att byta regim i Iran och det är otroligt positivt för alla frihetsälskare.
Citera
Medlem
Citat:
Varför bombar man inte alla andra länder som berikat uranet till 60% också? USA kan väl börja bomba Nordkorea imorgon.

För att regimen i Iran är psykopater och hotar och bråkar med allt och alla, till och med sina egna. Hade de varit lite trevligare och inte så aggressivt lagda så hade de kanske fått komma undan med det.
Citera
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Konstaterar att du fortsätter att sprida Irans propagandaministerium lögner.
Men ok, då tar vi lite fakta om judar i Iran:
Bakom den officiella toleransen finns en vardag präglad av kontroll och begränsningar.

Att ta avstånd från Israel är inte bara förväntat, det är ett krav. Judar får inte ha kontakt med släktingar i Israel, vilket kan leda till förhör eller repressalier. Diskriminering är också ett faktum, höga statliga poster och militära befattningar är i praktiken stängda för dem. Reser man som iransk jude utomlands finns ingen rättslig garanti att få återvända. Judar får inte fritt gifta sig med muslimer utan att konvertera.

Judars ekonomiska situation i Iran är präglad av en balans mellan vissa möjligheter inom privat företagande och tydliga begränsningar inom statliga och större affärssektorer. Diskriminering och osäkerhet gör att många lever under ekonomisk svår press.

Synagogor övervakas regelbundet av myndigheter, särskilt under högtider. Allt detta skapar en ständig känsla av att vara iakttagen, där ett felsteg kan få politiska konsekvenser. Många judar har därför lämnat landet. Från omkring 100 000 före revolutionen 1979 finns idag bara mellan 8 000 och 15 000 kvar. De få judar som fortfarande lever i Iran gör det ofta tyst, med låg profil.

Således är livet i Iran för judar ett mindre helvete. Det enda de kan trösta sig med är att deras muslimska bröder och systrar har det, om än inte lika dåligt, rätt kasst också.

Jag sprider ingens propaganda. Jag ifrågasätter argumenten för att starta ett krig mot Iran.

Ja, judar i Iran har begränsningar när det kommer till höga politiska ämbeten och militära positioner. Iran är inte det enda landet i Mellanöstern med tveksam minoritetspolitik. Min poäng var att Iran inte är mördarregim när det kommer till judar i allmänhet.

Ingenting av det här är dock något argument för att Iran är nära förestående att skaffa kärnvapen, och min gissning är att Iran har ungefär lika mycket kärnvapen som Saddam Hussein.
Citera
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Jag liter mer på fakta än på ideologier och politiker. Vi har att göra med en teokratisk diktatur och en krigsbrottsregim, så det finns knappast någon "god" sida i allt detta. Klappmongon som sitter och hejar på kriget mot Iran är samma typer av idioter som trodde Irakkriget skulle bli en jättesuccé och att ett regimskifte skulle bana väg för demokrati i Irak. Förväntar man sig det utfallet i Iran kanske man skulle intressera sig för annat är Mellanösternpolitik.

Jag sitter inte och hejar på eftersom jag har svårt att bedöma chanserna för att regimen faktiskt faller, och om den inte faller riskerar den att bara bli stärkt av detta, och desto mer angelägen om att skaffa sig kärnvapen.

Med det sagt finns det stora skillnader mellan Iran och de tidigare länderna som USA bombat fram regimskiften i, och man ska inte nödvändigtvis förvänta sig samma utfall. Om regimen faller har jag i detta fall svårt att se hur något skulle bli sämre av det -- vilket jag inte hade när det gällde Syrien, Libyen eller Irak.
Citera
2025-06-22, 15:00
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Aha jag trodde dom bara slog ut avfyringsrampar för misiler. Då förstår jag.
Det var lite både och vad jag förstått - men framförallt slog man först ut luftvärn och stridsflyg (och antagligen radaranläggningar) så man kunde bana väg för det israeliska stridsflyget som kom strax efter drönarna. Dvs så det israeliska flyget kunde härja obehindrat. Vilket ju är det logiska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Japp nu har USA joinat kriget mot Iran.
Nyss gick Trump ut med att dom har bombat 3 kärnvapenanläggningar i Iran.

https://truthsocial.com/@realDonaldT...24035571020048

Detta innebär att USA går in i kriget mot Iran, men samtidigt skriver Trump.
"NOW IS THE TIME FOR PEACE!".
Målet var som sagt enbart att bomba sönder Irans kärnvapenanläggningar trots all.
Iran får inte under några omständigheter skaffa kärnvapen och det är det som allt handlar om.

Vad tror ni kommer hända? Blir det lugnt i mellanöstern nu?

Tror det blir betydligt lugnare. Iran trodde inte USA skulle agera, de har inte gjort det förr.
Nu har de satt ner foten en gång för alla. Tack vare Trump.
Iran kanske fiser lite ljummet ett tag. Men nån invasion är det inte tal om.
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Förklara varför det tog 4 år för USA att slutföra Irak, dessutom till det sämre.
Eftersom majoriteten av araberna i Irak är shiamuslimer, och Iran gick all in för att beväpna shiamiliser som gjorde landet omöjligt att ena och styra. Eller trodde du att USA eller Israel beväpnade dessa grupper?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du har redan fått det länkat gång på gång på gång på gång här i tråden men du ignorerar "som av en anledning" just de inläggen varenda gång.

Sluta ljuga nu, djävla fjant. Ingen tycker synd om er.
Vet du vad länk är? En URL. Saknar du en sån?

Jag är varken muslim, amerikan, jude eller svartskalle. Vet inte vad du menar med "ni".
Citera
2025-06-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
USA attackerar alla som inte håller med om deras intressen. Hade Sverige och Finland närmat sig diplomatiska förbindelser med Ryssland alternativt slutat dansa efter USA och NATOs pipa, så hade du sett vilken korvmoja och balkanisering de hade gjort av hela skandinavien och mellan nordens folk. Som skåning hade man hamnat i en ny Srebrenica och fått Karl XI härjningar under Skånska kriget att blekna i jämförelse.

Även om Iran skulle vara en skurkstat så kan man även här hålla två saker i huvudet samtidigt. Vad är alternativet? Det finns ingen enad opposition i Iran. Kommunisterna hatar rojalisterna och islamisterna. Rojalisterna hatar islamisterna och kommunisterna och islamisterna hatar rojalister och kommunisterna. På det har du iranska azerier som hade velat bli självständiga. Kurderna i Iran samma sak. Baluchierna och araberna likaså.

När det gäller Iran är det första målet att se till att de aldrig kan få massförstörelsevapen.

I andra hand skulle det vara bra om de föll men det är inte huvudsaken.

Dina kommentarer om Norden är inget annat än fantasier. Och som jag skrev usa anfaller inte fredliga demokratier.
Citera
2025-06-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Du menar hybridkrig.

Så tekniskt sett borde det benämnas som ”första hybrid-världskriget”.

Det kan jag absolut köpa. Eftersom nya vapen används och framförallt ett psykoligskt krig som skadar alla barn och yngre via sociala medier främst. Vidrigaste krig någonsin kanske då det når ut så långt. Inte centrerat t en Hiroshima 45 - utan ett krig helt utan gränser tyvärr.
Citera
2025-06-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Jag har bemött detta trams tidigare. Bryter diskussionen med dig här.

Konklusion: Israel/USA kommer att byta regim i Iran och det är otroligt positivt för alla frihetsälskare.
Det kommer inte bli någon frihet i Iran pga USA/Israel om det är det du hoppas på, även om man skulle störta regimen i Iran. Du är för korkad för att fatta det.
Citera
2025-06-22, 15:03
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag sitter inte och hejar på eftersom jag har svårt att bedöma chanserna för att regimen faktiskt faller, och om den inte faller riskerar den att bara bli stärkt av detta, och desto mer angelägen om att skaffa sig kärnvapen.

Med det sagt finns det stora skillnader mellan Iran och de tidigare länderna som USA bombat fram regimskiften i, och man ska inte nödvändigtvis förvänta sig samma utfall. Om regimen faller har jag i detta fall svårt att se hur något skulle bli sämre av det -- vilket jag inte hade när det gällde Syrien, Libyen eller Irak.

Ja, det är helt korrekt. Irak och Saddam Hussein trodde Iran var extremt svagt under revolutionen och tog beslutet att anfalla Iran militärt. Det fick snarast en motsatt effekt på islamistregimen eftersom folk kanske ogillade mullorna men de var bättre än att bli invaderade av Saddam Hussein. Många verkar tro att iranier är som araber, vilket är totalt felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in