Citat:
Ursprungligen postat av
Adelsdam
Jag liter mer på fakta än på ideologier och politiker. Vi har att göra med en teokratisk diktatur och en krigsbrottsregim, så det finns knappast någon "god" sida i allt detta. Klappmongon som sitter och hejar på kriget mot Iran är samma typer av idioter som trodde Irakkriget skulle bli en jättesuccé och att ett regimskifte skulle bana väg för demokrati i Irak. Förväntar man sig det utfallet i Iran kanske man skulle intressera sig för annat är Mellanösternpolitik.
Jag sitter inte och hejar på eftersom jag har svårt att bedöma chanserna för att regimen faktiskt faller, och om den inte faller riskerar den att bara bli stärkt av detta, och desto mer angelägen om att skaffa sig kärnvapen.
Med det sagt finns det stora skillnader mellan Iran och de tidigare länderna som USA bombat fram regimskiften i, och man ska inte nödvändigtvis förvänta sig samma utfall.
Om regimen faller har jag i detta fall svårt att se hur något skulle bli sämre av det -- vilket jag inte hade när det gällde Syrien, Libyen eller Irak.