2025-06-22, 14:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Trump verkade fast besluten om att hålla sig utanför, men greps väl av stämningen när krigshökarna visade upp bombplanen och vad en sådan attack skulle uträtta, inte minst för honom själv som lägligt kan ta åt sig berömmen för attacken på Irans kärnvapenanläggningar och så där cinematiskt hjältelikt kommer in i sista minuten och "räddar världen", "thank god here comes the americans!"... dessutom blir man ju inte amerikansk president om man inte sluter Netanyahu i sina armar och för honom in i natten.

Nåja, vem bryr sig om regimen i Iran, den bör och måste falla, men det stora bekymret är vad konsekvenserna blir, både kortsiktigt och långsiktigt. Om USA kan understödja ett iranskt folkligt uppror vore det ju lysande, men gärna då att man INTE beväpnar islamistiska rebeller som man bl.a. gjorde i Syrien när man hjälpte Al-Qaida och IS att avsätta Assadregimen. Det motverkar ju sitt syfte så att säga.
Senast redigerad av -DaRude- 2025-06-22 kl. 14:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Ursäkta, men jag har lite svårt att förstå vad du skriver. Vilket gör att jag inte riktigt är säker på att du förstår vad jag skriver...
Väldigt många Iranier som lever i exil idag vill nog se en demokrati i sitt hemland. Men de har idag alldeles för. mycket att förlora för att orka offra sig i strid. Men det kan ändå finnas tillräckligt många Iranier som bor kvar där som är villiga att kämpa. Det var ju ett uppror för något eller ett par år sedan, men som regeringen slog ner mycket våldsamt. Det avskräckte nog. Men då hade man ingen hjälp. Skulle väst hjälpa till att rensa upp bland de religiösa dårarna skulle man nog kunna få igång en fungerande stat igen.
Afghanistan i alla ära. Men det är samma sak där, förutom att Afghanistan bara är en grushög som ingen vill ha. Mullor och talibaner måste utrotas.
Shahen av Irans son BAD USA att inte blanda sig i konflikten mellan Israel och Iran för några månader sedan. Hans skäl till detta var att varje gång en utomstående part blandar sig i interna och externa konflikter som Iran deltar i så sluter det iranska folket mer eller mindre upp och sluter sig mot omvärlden.

Därav är ingen villig att sticka ut nacken och riskera sitt eget liv och skinn för två utomstående länder som knappast har goda avsikter med Iran, oavsett nuvarande iranska regims onda avsikter. Därför kommer förmodligen de flesta iranska officerare att stå vid sidlinjen och invänta hur det hela utspelar sig INNAN de väljer sida.

Skulle det spontant bli en massiv uppresning a la 2011, i den arabiska våren, visst kanske en del befäl och soldater börjar få nog och tröttna på regimen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Äpple/päron-diskussion som leder OT. Ett störtande av regimen i Iran behöver inte alls få samma resultat som tidigare amerikansk involvering i regionen resulterat i.

Varför försvarar du för övrigt mullorna i Iran, sympatiserar du med dessa?
History will repeat itself.

Jag försvarar inte Iran, jag diskuterar från den vinkeln som många duktiga amerikanska experter i USA gör.

Det blir ingen saklig debatt om man börjar blanda i känslor och peka ut andra att tillhöra fiendens sida. Tramsnivå.
Citera
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Man har inte tillverkat eller ens börjat tillverka. Det säger både amerikansk underrättelsetjänst och IAEA. Därför är ordet "gjorde" fel ord.
Varför ljuger du? Raka motsatsen mot dina lögner, så har både amerikansk underrättelsetjänst och IAEA sagt att man anrikar till vapennivåer. IAEA har hittat spår av högre än 84% anrikning.

Varför ljuger du hela tiden?

Och jo - du försvarar Iran hela tiden. Konstant. Varför gör du det?
Citera
2025-06-22, 14:51
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Funkade ju bra med Nordkorea?

Det finns inget som kan hindra Iran från att skaffa kärnvapen, och nu har man fått än mer incitament att göra så. Man har kunskapen och man har inga problem att bygga nya centrifuger om de tidigare saboteras med bomber eller virus som Stuxnet.

Man avsätter regimen. Svårare än så är det inte. Fortsätt bomba militär, militära mål, polis och regimledare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Folk såg lastbilar köra däifrån, förmodligen med irans uran.

Hade jag varit Iran och om jag hunnit transportera uranet så hade jag såklart inte sagt det. Jag hade låtsats vara jätteförbannad över att allt utan är förstört och så hade jag fortsatt tillverka kärnvapen i smyg.

Att säga att man hunnit flytta Uranet är ett tydligt tecken på att det är förstört.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
5 bombplan totalt. När man såg bilderna så verkade varje bombplan ha ca 4 stridsplan.

Så runt 20?

Tack. Skumt att inte Iran alls skickar upp sina flyg. Dom måste ju vara helt handikappade numera eftersom dom inte reagera när det kommer stridsflyg in i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Dom har bekräftat 60+% Uran, det räcker gott och väl som anledning.
All annan spekulation är helt onödig.

Ge dig nu!
Mitt påstående är fortfarande inte felaktig. Hämtad direkt från IAEA och amerikansk underrättelsetjänst.

Men en horunge på FB vet säkert bättre.
Citera
2025-06-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Iran har ju inga skyddsrum det är ju så regimen vill ha det då får dom skylla sig själva

Självklart har Iran skyddsrum! Poängen är att 400 personer inte kan ha dödats om bara fiktiva "kärnanläggningar" bombats.
Citera
2025-06-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jäpp, då kommer det definitivt ta hus i helvete. Utöver de två (eller tre?) amerikanska hangarfartygsgrupperna som ligger i direkta närområdet och det tunga amerikanska bombflyget på Diego Garcia (de som bombade Fordow inatt), så har du israeliskt stridsflyg, brittiskt stridsflyg på baser i Jordanien, du har jordanskt stridsflyg, saudiskt stridsflyg, och förmodligen fler (arab)länder i regionen som absolut inte uppskattar Iran eller houtierna.

Fan vet om inte fransmännen kommer vilja vara med på ett hörn också.

ja jävlar asså vad alla kommer att puckla på iran från alla håll om allt vill sig illa.
iran kommer troligen omvandlas till ett grushög.

och nej. putin kommer inte hjälpa iran (minns armenien). dessutom flyttas all uppmärksamhet från ukraina till mellanöstern så putin kommer trycka på avtryckaren ännu hårdare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Man avsätter regimen. Svårare än så är det inte. Fortsätt bomba militär, militära mål, polis och regimledare.

Funkade bra i grannlandet Afghanistan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Mitt påstående är fortfarande inte felaktig. Hämtad direkt från IAEA och amerikansk underrättelsetjänst.

Men en horunge på FB vet säkert bättre.

Vem fan bryr sig om ditt påstående när Trump och hela jävla världen har konstaterat att Iran har 60%+ anrikat Uran och det räcker som anledning till att bomba skiten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in