Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Ursäkta, men jag har lite svårt att förstå vad du skriver. Vilket gör att jag inte riktigt är säker på att du förstår vad jag skriver...
Väldigt många Iranier som lever i exil idag vill nog se en demokrati i sitt hemland. Men de har idag alldeles för. mycket att förlora för att orka offra sig i strid. Men det kan ändå finnas tillräckligt många Iranier som bor kvar där som är villiga att kämpa. Det var ju ett uppror för något eller ett par år sedan, men som regeringen slog ner mycket våldsamt. Det avskräckte nog. Men då hade man ingen hjälp. Skulle väst hjälpa till att rensa upp bland de religiösa dårarna skulle man nog kunna få igång en fungerande stat igen.
Afghanistan i alla ära. Men det är samma sak där, förutom att Afghanistan bara är en grushög som ingen vill ha. Mullor och talibaner måste utrotas.
Shahen av Irans son BAD USA att inte blanda sig i konflikten mellan Israel och Iran för några månader sedan. Hans skäl till detta var att varje gång en utomstående part blandar sig i interna och externa konflikter som Iran deltar i så sluter det iranska folket mer eller mindre upp och sluter sig mot omvärlden.
Därav är ingen villig att sticka ut nacken och riskera sitt eget liv och skinn för två utomstående länder som knappast har goda avsikter med Iran, oavsett nuvarande iranska regims onda avsikter. Därför kommer förmodligen de flesta iranska officerare att stå vid sidlinjen och invänta hur det hela utspelar sig INNAN de väljer sida.
Skulle det spontant bli en massiv uppresning a la 2011, i den arabiska våren, visst kanske en del befäl och soldater börjar få nog och tröttna på regimen.