2025-06-22, 06:46
Medlem
Running_mans avatar
Jag hade provat närmaste auktionshus som är ansluten till Auctionet.com
Citera
2025-06-22, 08:39
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Så jag köpte klockor, Guld och Btc. Eftersom jag ville sprida lite. Men känner nu att det är bättre att sälja och investera i annat. Dessutom måste Guld och Btc inte Servas".

Guldet viskas om kommer nå 4000 USD/ounce... så håll kvar.

Jaså? Jag köpte på 2600 Usd/Once
Citera
2025-06-22, 10:17
Medlem
SodaFointains avatar
Gå till pantbanken
Citera
2025-06-22, 10:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Auktionsfirmor som kaplans, bukowskis, auctionet. Men då ryker såklart en stor del av vinsten. Samma gäller pantbanker. Är ju bara räkna på vad du får efter försäljning för att se om du tycker det är värt. Det är vartfall säkra alternativ utan bekymmer.

Blocket och tradera om du kan hantera privatförsäljning av så dyra grejer utan besvär. Klocksnack forums säljdel finns ju också.

Judefirman Kaplan funkar så här.

Kaplan säljer (klocka/smycken/guld) för 100,000 kr. Köparen betalar 120,000 kr varav 20,000 går till
Kaplan. Kaplan redovisar sälj för 100,000 o tar 20,000 kr i provis - 120,000 ut för köpare blir net
80,000 för säljaren - kaplan slår alltså på 50,000 utan kapitalinsats.

Pantbanker har så klart helt andra avtal.
Citera
2025-06-22, 12:22
Medlem
Sälj på Klocksnack?
Citera
2025-06-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Judefirman Kaplan funkar så här.

Kaplan säljer (klocka/smycken/guld) för 100,000 kr. Köparen betalar 120,000 kr varav 20,000 går till
Kaplan. Kaplan redovisar sälj för 100,000 o tar 20,000 kr i provis - 120,000 ut för köpare blir net
80,000 för säljaren - kaplan slår alltså på 50,000 utan kapitalinsats.

Pantbanker har så klart helt andra avtal.

Om du är Dum i Huvudet och inte förhandlar så är säljprovis 15%.
Men den förhandlar du lätt ner till noll om du har föremål som köpprovis beräknas uppgå till minimum 15-20K.
Kaplans vill givetvis tjäna max,men de är inte idioter utan tjänar hellre mindre och får uppdraget än att kunden går till exvis Bukowskis och provar samma taktik.

Att du hänger upp dig på att Kaplans tar provision är väl judeaktigt om något. De ska givetvis ha betalt för sin tjänst.
Och något många glömmer är att de oftast får ut bra mycket mer än vad du som privatperson kommer få.
Trygghet och bekvämlighet betalar många extra för,och precis som att en säljare av en lyxklocka inte vill riskera få Ali&Abdullah plingade på dörren vill många köpare inte heller riskera att träffa på dessa Herrar.
Nackdel att det kan ta månader innan rätt auktion för just dina varor kommer
Finare klockor hos Kaplans är enbart två gånger per år och behövs pengarna nu är det kanske inte något alternativ.

Det går givetvis också ta kontakt med klockhandlare och se vad de vill ha vid ren kommissionsförsäljning
Ska de leka bank blir det klart sämre betalt.
Vad gäller just Rolex ÅFs kan det bli svårare.
Har de Rolex CPO så kan de inte sälja icke CPO i samma butik enl avtal.
Citera
2025-06-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Gå till pantbanken

Varför det?
Då får ju TS absolut sämtst betalt i pengar räknat.
Sedan ska panten säljas och ev överskott utbetalas,men Stampen har inget egenintresse av att maximera priset såsom en auktionsfirma har
Citera
2025-06-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Sälj på Klocksnack?

Absolut ett bra,alternativ
Men...är man inte en hyfsat aktiv medlem tror jag en hel del drar sig för att göra affär med någon nyreggad som posthorat för att enbart få tillgång till Köp&Sälj.
Men känner TS någon KSare som kan hjälpa till med försäljningen/är själv aktiv är det nog första stället att prova på
Citera
2025-06-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Rolex är ingen bra investering. Kopiorna som görs nuförtiden är så bra att man knappt kan se någon skillnad har jag sett/läst.

😂 Jesus Christ!

Ingen bra investering!!!!!!

1. Klockor köper man för sin egen njutning. 2. Man köper av en Ad.
3. De flesta Rolex håller sitt värde.
4. Många Rolex ökar i värde.

Några av mina erfarenheter.

Min pepsi tjänade jag 70% på. Sålde då jag inte gillade den.

Min rainbow Daytona ( köpt på chrono24&#128561
Tjänade jag 200% på inom 6 månader.

Min Day-Date skulle jag göra 30% på.

Mina 2 submariner stål skulle jag göra ca 20% på.

Den enda Rolex jag äger som gått ner i värde är min 126619LB.
Citera
2025-06-23, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Absolut ett bra,alternativ
Men...är man inte en hyfsat aktiv medlem tror jag en hel del drar sig för att göra affär med någon nyreggad som posthorat för att enbart få tillgång till Köp&Sälj.
Men känner TS någon KSare som kan hjälpa till med försäljningen/är själv aktiv är det nog första stället att prova på

Ja det är nog korrekt. Omdömen är allt i sådana affärer
Citera
2025-06-23, 02:08
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Rolex är ingen bra investering. Kopiorna som görs nuförtiden är så bra att man knappt kan se någon skillnad har jag sett/läst.

Exakt går att få tag på riktig bra replika som ibland tom urmakare inte kan se skillnaden på. Helt idiotisk att köpa en "äkta" Rolex idag imo
Citera
2025-06-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Det kommer inte bli skatt. Eftersom jag inte gått vinst på någon av klockorna

Inga större förluster på Pepsi och Hulk heller. 5-10000 -

Starbucks är värre. Köpte den för 169900:-
En bekant sålde sin klocka på auktion. Glömde bort att hen var tvungen att betala skatt på summan över 50 000:-. Hen hade samtidigt sålt annat på auktion etc. Det är ALLT VAD DU SÄLJER UNDER 1 ÅR och då är kanske 50 000:- inte så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in