2025-06-21, 15:29
Avstängd
Monerokungens avatar
Köpte starbucks, pepsi, hulk

Mina sämsta investeringar någonsin. Har köpt av återförsäljare.

Chrono24 någon som provat att sälja där? Känns lite läskigt att skicka iväg klockor sådär.

Kontakta en återförsäljare? Men dom tar väl 5-10% i avgift. Det är väl dom 2 bästa alternativen ?

Dom ska iallafall bort!
Citera
2025-06-21, 16:46
Medlem
Glöm inte bort att du måste betala 30% i skatt på det som överstiger 50 000:-
Citera
2025-06-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommac2021

På vinsten, menar du?

Känns orimligt att betala 30% på en säljesumma bara-så-där, det har ju ändå kostat nån krona att köpa klockorna, så köpsumman bör ju räknas av från försäljningspriset? Med andra, 30% på eventuell vinst.

Men vad vet jag.
Citera
2025-06-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
På vinsten, menar du?

Känns orimligt att betala 30% på en säljesumma bara-så-där, det har ju ändå kostat nån krona att köpa klockorna, så köpsumman bör ju räknas av från försäljningspriset? Med andra, 30% på eventuell vinst.

Men vad vet jag.
Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk behöver du bara betala skatt om du gör en vinst och vinsten är mer än 50 000 kronor under inkomståret.
Den del av vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas som inkomst av kapital.
Citera
2025-06-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk behöver du bara betala skatt om du gör en vinst och vinsten är mer än 50 000 kronor under inkomståret.
Den del av vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas som inkomst av kapital.

Då var mitt antagande korrekt vad jag kan bedöma?

Och min frågeställning till inlägget i tråden var en rimlig invändning, då TS säger att att det var "den sämsta investeringen nånsin". Troligen ingen vinst här, med andra ord. Och därmed ingen skatt...
Offtopic i tråden iofs, men TS kanske uppskattar att slippa bry sig om det OCKSÅ
Citera
2025-06-21, 17:24
Medlem
Spontat är flashback, det bästa forumet att ställa frågan på. Vill minnas det finns ett större internationellt för riktiga klock nördar. Minns inte namnet men brukade läsa inlägg där. Dom borde iallafall kunna ge bra svar.

Gjorde en googling troligen
WatchForum.com
eller
WatchUSeek.com
Senast redigerad av Ulf-Bredyxa 2025-06-21 kl. 17:32.
Citera
2025-06-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Köpte starbucks, pepsi, hulk

Mina sämsta investeringar någonsin. Har köpt av återförsäljare.

Chrono24 någon som provat att sälja där? Känns lite läskigt att skicka iväg klockor sådär.

Kontakta en återförsäljare? Men dom tar väl 5-10% i avgift. Det är väl dom 2 bästa alternativen ?

Dom ska iallafall bort!
Du kan sälja klockor på blocket, tradera, klocksnack men helt riskfritt är det inte. Man kan sälja klockan privat på en klockbutik och dom intygar äkthet men det kostar lite.
Chrono 24 har inga säljar garantier men det enkla svaret är att inte skicka klockan innan du fått pengarna.
Det enklaste är att kontakta Nymans ur eller Luxurywatches, kanske inte bästa priset men det är säkert vilket är mycket viktigt när man säljer dyra klockor.
Citera
2025-06-21, 17:25
Medlem
Sälj klockorna privat och ducka skatten.
Citera
2025-06-21, 18:08
Medlem
Kinaskis avatar
Auktionsfirmor som kaplans, bukowskis, auctionet. Men då ryker såklart en stor del av vinsten. Samma gäller pantbanker. Är ju bara räkna på vad du får efter försäljning för att se om du tycker det är värt. Det är vartfall säkra alternativ utan bekymmer.

Blocket och tradera om du kan hantera privatförsäljning av så dyra grejer utan besvär. Klocksnack forums säljdel finns ju också.
Senast redigerad av Kinaski 2025-06-21 kl. 18:10.
Citera
2025-06-21, 18:48
Avstängd
Paris24s avatar
Finns väl massor med rolex på tradera. De har ju dessutom nu en säljgaranti så om en vara är falsk, t.ex en Rolex, så går de in och kompenserar köparen. Så man borde som privatperson kunna sälja en Rolex till ett vettigt pris på tradera eftersom man känner sig säker.
Citera
2025-06-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommac2021
Du måste betala 30% skatt om kapitalvinsten är över 50k ja men då TS skriver att det har varit sina "sämsta investeringar någonsin" så lär nog inte han behöva betala en enda krona skatt.

Till TS lättast är att sälja dom på en Tradera auktion om du vill få ut så mycket som möjligt. Alternativt gå till en seriös klockbutik och sälj dom direkt till dom. Det är säkert men du kommer få ganska dåliga bud av dom men samtidigt är det smidigast.
Citera
2025-06-21, 19:45
Avstängd
Monerokungens avatar
Det kommer inte bli skatt. Eftersom jag inte gått vinst på någon av klockorna

Inga större förluster på Pepsi och Hulk heller. 5-10000 -

Starbucks är värre. Köpte den för 169900:-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera