2025-06-21, 14:44
Medlem
Man ser ju fan hela tiden XC90, Merceds, X5 och Tesla överallt så hur i helvete kan folk ha råd med såna bilar när dom kostar i snitt typ en miljon?
Senast redigerad av HouseofKnowledge 2025-06-21 kl. 14:48.
Citera
2025-06-21, 14:46
Medlem
leasing eller lån
Citera
2025-06-21, 14:48
Medlem
https://www.blocket.se/annons/1401971582

En XC90 för 39k
Citera
2025-06-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
leasing eller lån

Men är det inte dumt att ta lån och betala typ 15000 i månaden under 7 år för att då upptäcka att bilen förlorat 85% av sitt värde ? Hade man inte kunnat spara pengarna eller investera dom och försöka leva under tiden utan bil och är istället rikare efter 7 år än fattigare ?
Senast redigerad av HouseofKnowledge 2025-06-21 kl. 14:52.
Citera
2025-06-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
https://www.blocket.se/annons/1401971582

En XC90 för 39k

Vad får du för kånsla av att låtsas vara dum? Blir du lycklig över det?
Citera
2025-06-21, 14:50
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Men är det onte dumt att ta lån och betala typ 15000 i månaden under 7 år för att då upptäcka att bilen förlorat 85% av sitt värde ? Hade man inte kunnat spara pengarna eller investera dom och försöka leva under tiden utan bil och är istället rikare efter 7 år än fattigare ?

Det är väl klart att det är dumt. Den stora massan ÄR dum.
Citera
2025-06-21, 14:53
Medlem
Citat:
Vad får du för kånsla av att låtsas vara dum? Blir du lycklig över det?
Det är du som förvånas över att det finns en massa XC90. Jag är inte förvånad då den modellen funnits väldigt länge. Jag ser också en massa XC90. Majoriteten är inte av en nyare årsmodell.
Citera
2025-06-21, 14:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Men är det inte dumt att ta lån och betala typ 15000 i månaden under 7 år för att då upptäcka att bilen förlorat 85% av sitt värde ? Hade man inte kunnat spara pengarna eller investera dom och försöka leva under tiden utan bil och är istället rikare efter 7 år än fattigare ?

Många av oss klarar inte av tillvaron utan bil, men nej, man behöver för den sakens skull inte skuldsätta sig i åratal för att kunna köra en bil som kostar 500k till 1 miljon.
Citera
2025-06-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är väl klart att det är dumt. Den stora massan ÄR dum.
Jag menar ju det
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är du som förvånas över att det finns en massa XC90. Jag är inte förvånad då den modellen funnits väldigt länge. Jag ser också en massa XC90. Majoriteten är inte av en nyare årsmodell.

Ja men jag ser massor med XC90 2025 eller äldst 2024 modell

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Många av oss klarar inte av tillvaron utan bil, men nej, man behöver för den sakens skull inte skuldsätta sig i åratal för att kunna köra en bil som kostar 500k till 1 miljon.

Ja det kan jag förstå men att ha en sådan bil när man bor mitt i Göteborg och har bara ett barn känns så dumt
Citera
2025-06-21, 15:04
Medlem
Hur räknar du när du säger att en bil är dyr?

DVS

Definera dyr innan du använder ordet som måttstock
Citera
2025-06-21, 15:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Finns gott om folk som månar mer om att se "rika" ut (ie flasha med dyra bilar, klockor, telefoner, märkeskläder mm) än om hur deras ekonomi faktiskt ser ut.
Fanns tex för en bunt år sedan en grupp killar (typiska spännblattar) här i stan som tryckte ihop sig 4 vuxna killar i en risig liten 2 RoK för att ha råd att flasha.

Och många som har kass koll bara titta på lyxfällan.
Senast redigerad av Sereena 2025-06-21 kl. 15:09.
Citera
2025-06-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Hur räknar du när du säger att en bil är dyr?

DVS

Definera dyr innan du använder ordet som måttstock

Alla bilar dom kostar 600k och uppåt är väl dyra?
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Finns gott om folk som månar mer om att se "rika" ut än om hur deras ekonomi faktiskt ser ut, bara titta på lyxfällan.

Ja men hur kan det vara så många? Alltså jag förståratt förett par som tjänar tillsammans 70k i månaden efter skatt så är ju kanske 15.000 inte så mkt pengar men värdet på dem hade kunnat bli mkt större om dom bara tänkte lite annorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in