2025-06-23, 11:21
Medlem
Direktägda finansiella tillgångar (utan pensioner) var i genomsnitt ca 1 640 000 kr per hushåll år 2023 (enligt ChatGPT).
Även om fler ligger under genomsnittet än över, finns det nog en hel del som har råd och tycker att en fin bil är värt den förhållandevis höga kostnaden.
Citera
2025-06-23, 15:25
Medlem
Bor man i egen lägenhet eller hus i GBG eller STH, kan man enkelt och till låg kostnad låna någon mill till vad man vill, sommarhus, sportbil etc.
Alla som köpt bostad där och ägt den i några år har tjänat miljonbelopp, som alltså kan tas ut i lån.
Citera
2025-06-23, 18:11
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Man ser ju fan hela tiden XC90, Merceds, X5 och Tesla överallt så hur i helvete kan folk ha råd med såna bilar när dom kostar i snitt typ en miljon?

Det är ju småpengar det handlar om.

Sen gäller det ju om prioriteringar också. Är man dessutom två så drar ju familjen in allt från 600 000 till lite under miljonen om året utan att på något sätt var höginkomsttagare.

Så slarvar man inte bort pengarna på trams och skräpmat som inte mättar så räcker pengarna till allt man önskar sig.
Citera
2025-06-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bra bil är ju en utan kostnader, som mina.
Jaha, och vad är det för fabrikat?
Min fru körde SAAB som bara krånglade och kostade.
Blev en ny Citroen AX som kördes 16.000 mil och fem år utan annat än service.
Fortsatte med en ny Mazda 2 16.000 mil och fem år utan annat än service.
Köpte en ny Golf som bara krånglade och kostade.
Köpte en ny Ford Focus som kördes prickfritt 16.000 mil och fem år utan problem.
Kör nu en Honda CR-V som köptes ny 2015 och som nu efter snart 10 år bara bytts torkarblad på.

Har själv köpt och kört tre nya Volvo som bara krånglat.
Ägt Mercedes 124 och Lexus som varit olika - Lexusen gick prickfritt men inte Mercan.
Har långt tillbaka köpt 2 Peugeot 404 nya och 3 Renault 16 nya, som inte krånglade någon av dem.
Två nästannya BMW har inte rosat marknaden.

M fl nya och nästannya 9 olika BMC.
Citera
2025-06-24, 15:10
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Man ser ju fan hela tiden XC90, Merceds, X5 och Tesla överallt så hur i helvete kan folk ha råd med såna bilar när dom kostar i snitt typ en miljon?

I 9 fall av 10 så är det leasingbilar de har via företaget. De betalar förmånsvärdet och är det en elbil typ Tesla har de gratis el via deras laddstationer. Det var därför Tesla var så populär tidigare när deras stationer fungerade. Ungefär så. Oftast är leasingbilar svarta, grå eller vita. Har de någon ball skimrande färg har de oftast den privat.
Citera
2025-06-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Är ju som vilken försäkringsskadaspm helst. En självrisk och så är det löst.

Du betalar för 3 års normalslitage. Har också leasat en gång, och det var lite smårepor och stenskott här och där (+ ett litet dörruppslag) och lite repor i inredningen.

De tackade mig för det fina skickat den var i och sen var det bra med det. (Den var dock extremt välstädad och polerad när jag lämnade in den, de kunde ställa den direkt i försäljningshallen om de ville)

De är ganska dyra med övermil va? Testade och max verkar vara 3000 mil per år, läste sen att man måste ha stenkoll på milen man kör
Citera
2025-06-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
De är ganska dyra med övermil va? Testade och max verkar vara 3000 mil per år, läste sen att man måste ha stenkoll på milen man kör

Vi hade 6000 mil över 3 år, max var 7500 man kunde välja.. Över mil kostade 10 kr/mil (men 500 mil extra per år kostade 450, så tyckte det var bättre att betala i efterhand gör ev övermil. Fast då hade jag nog även åkt på att betala för 6000-milaservice, så hade blivet dyrt.

Hade 8 mil kvar när vi lämnade in den...

Men, ja, man behöver ha lite koll på milen, men jag visste ju innan vad behovet var, och det stämde rätt bra. Underlättar om man har två bilar, få kan man parera lite.
Citera
2025-06-26, 14:33
Medlem
Svaret på frågan: "Hur kan så många ha så bra bilar" är:
Dom är gamla/äldre, har utflugna barn som dom slipper försörja, bor i ett eget hus med alla huslån betalda och har en skaplig lön eller pension och har under sin levnad levt sparsamt och placerat sina surt förvärvade korvören klokt/eller haft tur och slutligen har dom satsat på en dyrare kvalitetsbil såsom Lexus eller Honda som håller över tid.
Inte någon fjantig Range Rover, Land Rover eller Volvo som bara kostar pengar att underhålla och köra.
Citera
2025-06-26, 14:38
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
leasing eller lån

... eller cash.
Köper aldrig på kredit eller via lån.
Citera
2025-06-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Känslan att det inte ens egna bil suger, vågar man knappt äta i en leasad bil?

En på jobbet hade ett dörruppslag på sin leasade Audi, var inte kul för honom efter leasing avtalet

Man städar en bil som man leasar precis som man städar en bil som man äger.
Även jag har fått dörruppslag på leasade bil, flera gånger faktiskt. Man gör exakt som man gör med en bil man äger, man rapporterar det till polisen och försäkringsbolaget och sen betalar man självrisken för att få det fixat/omlackat. Ingen skillnad på att äga och leasa.
Citera
2025-06-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man städar en bil som man leasar precis som man städar en bil som man äger.
Även jag har fått dörruppslag på leasade bil, flera gånger faktiskt. Man gör exakt som man gör med en bil man äger, man rapporterar det till polisen och försäkringsbolaget och sen betalar man självrisken för att få det fixat/omlackat. Ingen skillnad på att äga och leasa.

Exakt. Man kan dra det längre (som jag) och säga att leasa/hyra är optimalt då jag inte efter några år när jag vill byta bil, behöver oroa mig för andrahandsvärdet.

Om det blir dyrare eller billigare med leasing beror på om handlaren har kampanjer osov men skillnaden brukar inte vara enorm på att leasa eller köpa. Den särklass största kostnaden är värdeminskning och den ska tas oavsett om man cashar, lånar eller hyr. Cashar man slipper man så klart räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in