Här är en bra beskrivning på läkarkårens övergrepp på sina patienter.
Precis som jag hävdat i tidigare inlägg så har den här skandalen uppstått för att många läkare anger sina patienter.
Patienten har noll att vinna på att ta ett Peth test.
Inget Peth test = Inga felaktigt indragna körkort
Det här är nog anledningen till att myndigheterna lagt locket på.
Stämningar kommer svämma över när någon stämning/dom blir prejudicerande.
SAMTYCKE
Patientens samtycke ska vara informerat
Patentlagen fastställer att hälso- och sjukvård inte får ges utan patientens samtycke om inte annat följer av lag3. Ett samtycke i hälso-och sjukvårdens mening ska vara informerat, vilket sammanfattningsvis innebär att patienten ska få tillräcklig information om den vård eller behandling som samtycket avser. Detta inkluderar information om eventuella risker och konsekvenser av behandlingen4. En konsekvens av att man analyserar ett blodprov genom en PEth- test är att om testet visar sig överskrida ett visst gränsvärde så kan läkaren komma att överlämna analysens resultat till Transportstyrelsen eftersom det är läkarens skyldighet enligt lag. Jag har personligen svårt att se att en patient som efter att av läkaren ha informerats om konsekvensen av att ge sitt samtycke till en PEth-test därefter skulle göra det.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis menar jag att läkaren i vårt ovan angivna exempel inte har rätt att ta låta analysera patientens blodprov beträffande PEth-värdet eftersom det varken finns lagstöd för ett sådant ingrepp eller patientens informerade samtycke härtill.
https://justly.se/artikelbank/lakarens-ratt-att-lata-analysera-patientens-blodprov-genom-ett-sk-peth-test-607