2025-06-20, 13:17
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Narrativet stämmer inte enligt mig, det har du helt rätt i.
Narrativet stämmer för det låg en 757 i rasmassorna.
Citera
2025-06-20, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Enda de visar av dykning är i 500knop, men okej argumentet "för hög hastighet" under sista sekunderna är av mindre betydelse, det kan jag hålla med om.
(I vilket fall fulklippte du citatet om 500 knop, vilket återigen visar hur falsk din argumentationsnivå är)

Då återstår rundsvängen och dippen.

Sjunkande 330° sväng från 8000 fot till 2000 fot på 3 minuter i 300 knop är inte exeptionellt extremt.

Dippa nosen nedåt vid planflykt i 310 knop på 2000 fots höjd och samtidigt sätta full gas är vansinnigt dumt, men inte på något vis omöjligt.

Vi har sett video där en 757 flyger i max tillåten hastighet, Vmo, dvs 350 knop på endast 100 fots höjd.
Stora trafikflygplan är designade för dykhastighet i storleksordningen 420 knop, dvs även vid Vmo ska planet klara att av dyka i nödfall och därmed överskrida Vmo utan att tappa kontrollen.

Så vad i manövern menar du är omöjlig och varför?
Det är piloterna som säger att dom inte skulle klara av det.
Så någon får väl lägga upp en video på när hen klarar det.

Och angående "fulklippet" så var det allt jag mindes.
Hur svårt kan det vara att titta på länken och få hela kommunikation??
Citera
2025-06-20, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Narrativet stämmer för det låg en 757 i rasmassorna.
Du tror det ja.
Jag är däremot skeptisk
Citera
2025-06-20, 14:04
Medlem
Citat:
Det är piloterna som säger att dom inte skulle klara av det.
Vad skulle dom inte klara av?
Rundsvängen eller dippen?

Citat:
Och angående "fulklippet" så var det allt jag mindes.
Jo visst..
Senast redigerad av Prudent 2025-06-20 kl. 14:10.
Citera
2025-06-20, 14:12
Bannlyst
Citat:
Vad skulle dom inte klara av?
Rundsvängen eller dippen?

Jo visst..
Vet ej.

Och varför skulle jag "fulklippa" nåt som alla kan se hela av?
Jag trodde själv att dom höll 900 km/h men tydligen var det 850 (enligt dig)...
Citera
2025-06-20, 14:38
Medlem
Citat:
Vet ej.
Så Italienska piloterna säger aldrig att de skulle ha svårt klara av rundsvängen och dippen?
Vad är problemet då?

Citat:
Och varför skulle jag "fulklippa" nåt som alla kan se hela av?
Det har jag undrat många gånger när du fulklipper och falskciterar..

Citat:
Jag trodde själv att dom höll 900 km/h men tydligen var det 850 (enligt dig)...
Mm, du tror en hel del istället för att sätta dig in i fakta.

Flight 77 höll för övrigt inte 850km/h, 460 knop. Det uppnådde 460 knop bråkdelar av en sekund innan kollisionen.

Farten under manövern var omkring 300 knop. Efter dippen och pådrag till full gas accelererande det sedan under konstant dykning och uppnådde 460 knop precis innan kollision, det är inte samma som att hålla 460 knop.

Men dåså, ingen Italiensk pilot som ifrågasätter rundsväng och dipp. Att ett flygplan slutligen kraschar när man riktar nosen mot backen kan ingen ifrågasätta.

Huruvida Hanjour betraktade kontakt med gräsmattan och kollision mot fasaden som en träff enligt avsikt eller som en miss där målet egentligen var taket på Pentagon kommer vi aldrig få veta.
Personligen tror jag han missade taket och var ytterst nära gå i backen just innan fasaden på Pentagon.

Hade du något mer?
Senast redigerad av Prudent 2025-06-20 kl. 14:45.
Citera
2025-06-20, 14:47
Bannlyst
Citat:
Så Italienska piloterna säger aldrig att de skulle ha svårt klara av rundsvängen och dippen?
Vad är problemet då?

Det har jag undrat många gånger när du fulklipper och falskciterar..

Mm, du tror en hel del istället för att sätta dig in i fakta.

Flight 77 höll för övrigt inte 850km/h, 460 knop. Det uppnådde 460 knop bråkdelar av en sekund innan kollisionen.

Farten under manövern var omkring 300 knop. Efter dippen och pådrag till full gas accelererande det sedan under konstant dykning och uppnådde 460 knop precis innan kollision, det är inte samma som att hålla 460 knop.

Men dåså, ingen Italiensk pilot som ifrågasätter rundsväng och dipp. Att ett flygplan slutligen kraschar när man riktar nosen mot backen kan ingen ifrågasätta.

Huruvida Hanjour betraktade kontakt med gräsmattan och kollision mot fasaden som en träff enligt avsikt eller som en miss där målet egentligen var taket på Pentagon kommer vi aldrig få veta.
Personligen tror jag han missade taket och var ytterst nära gå i backen just innan fasaden på Pentagon.

Hade du något mer?
Dom italienska (och amerikanska, engelska och vad alla nu kommer ifrån i dokumentären) piloterna säger att det skulle vara extremt svårt, vissa säger till o med omöjligt.

Om du inte vill titta på dokumentären så är det upp till dig.

(Jag begriper inte varför du så gärna kommenterar en dokumentär du vägrar titta på!!)
Senast redigerad av adaptern 2025-06-20 kl. 14:50.
Citera
2025-06-20, 14:54
Bannlyst
Det är för mig mycket märkligt att folk är så intresserade av att kommentera en dokumentär som dom inte ens vill titta på...

Om nu rutinerade piloter säger att flygningen var extremt svår att genomföra, att möjligtvis Chuck Jaeger skulle kunnat klara av det, varför inte debunka DOM??

Varför hänga upp sig på hur någon avrundar hastighet??
Citera
2025-06-20, 14:54
Medlem
Citat:
Dom italienska (och amerikanska, engelska och vad alla nu kommer ifrån i dokumentären) piloterna säger att det skulle vara extremt svårt, vissa säger till o med omöjligt.
Så du kan inte föklara vad i manövern de säger är omöjlig?

Citat:
Om du inte vill titta på dokumentären så är det upp till dig.

(Jag begriper inte varför du så gärna kommenterar en dokumentär du vägrar titta på!!)
Klart jag tittat, men det påstås många saker som inte ens har bäring på officiella förloppet så jag kan inte välja argument åt dig.
Citera
2025-06-20, 14:57
Medlem
Citat:
Det är för mig mycket märkligt att folk är så intresserade av att kommentera en dokumentär som dom inte ens vill titta på...

Om nu rutinerade piloter säger att flygningen var extremt svår att genomföra, att möjligtvis Chuck Jaeger skulle kunnat klara av det, varför inte debunka DOM??
Vad av flygningen säger de var extremt svår genomföra?

Referensen till Chuck Jaeger [Yeager] missade jag. Kan du tidshänvisa till den?
Citera
2025-06-20, 14:57
Bannlyst
Citat:
Så du kan inte föklara vad i manövern de säger är omöjlig?

Klart jag tittat, men det påstås många saker som inte ens har bäring på officiella förloppet så jag kan inte välja argument åt dig.
Nej jag är ingen pilot.
Enligt piloterna skulle dom själva inte klara av det, jag antar att det är för att planet skakar för mycket på så låg höjd i så hög hastighet.
Citera
2025-06-20, 15:01
Bannlyst
Citat:
Vad av flygningen säger de var extremt svår genomföra?

Referensen till Chuck Jaeger [Yeager] missade jag. Kan du tidshänvisa till den?
https://m.youtube.com/watch?v=iuyemPUXSz0&t=6819s&pp=2AGjNZACAQ%3D%3D

1:10:14
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in