2025-06-20, 12:32
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
måste man klottra utomhus?
jag brukar klottra hemma hos mig själv, typ drar en fet tag på kylskåpet, sprayar lite i badrummet och hela sovrummet är bombat.

är det ok eller? det är ju fortfarande graffiti. känns mer värt eftersom ingen kommer och tvättar bort det. min äldsta tag är från 2004 och den är i hallen.

ok jag kanske inte blir så "känd" men ärligt, det där med att bli känd har jag vuxit ifrån känner jag, verkar ju lite barnsligt... det kan ju inte vara det viktigaste med graffiti. en konstnär t ex skiter ju oftast i om han blir känd och målar för sin egen skull... och graffit är ju konst.
Klart det är ok,go nuts!
Citera
2025-06-20, 13:03
Medlem
triptykens avatar
Citat:
jag brukar klottra hemma hos mig själv, typ drar en fet tag på kylskåpet, sprayar lite i badrummet och hela sovrummet är bombat.

är det ok eller? det är ju fortfarande graffiti. känns mer värt eftersom ingen kommer och tvättar bort det. min äldsta tag är från 2004 och den är i hallen.

ok jag kanske inte blir så "känd" men ärligt, det där med att bli känd har jag vuxit ifrån känner jag, verkar ju lite barnsligt... det kan ju inte vara det viktigaste med graffiti. en konstnär t ex skiter ju oftast i om han blir känd och målar för sin egen skull... och graffit är ju konst.

Fast jag tycker du tar bort en av dom kritiska aspekterna i ditt konstnärsskap: utomhus.

Behöver du inte komma ut? Röra på benet, tafsa på gräs, njuta av en kall sommarkväll? Om man nu ska idka allmän förstörelse (eller försköning beroende på hur man ser det) är det inte en bra sak att unga män får chansen att idka litet friluftsliv samtidigt? När ungdomsgenerationens träningsresultat är i botten och möter hemmasittandesiffrorna på väg upp?

Nej ut med dig nu! Ut och lev med dig. Jag ser saneringskostnaderna som en form av skattefinansiering av unga svenskars friluftsliv!
Citera
2025-06-20, 13:24
Medlem
NiceNameTwices avatar
Är det upp till andra vad du själv väljer att göra i ditt hem? Låter jävligt skitnödigt och osäkert att ens ställa frågan ärligt talat.
Citera
2025-06-20, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det kan såklart bli problem om det är en hyresrätt, den dagen du tänker flytta.

Om du äger bostaden så finns risken att du får mindre betalt när du vill sälja.
Skitsnack, jag klottrade ner hela hallen med graffiti, bodde kvar tills det var stamrenovering, då målade dom om och renoverade i hallen.
behövde inte betala ett skit eftersom klottret inte var kvar vid flytten.
Så om du bor i hyresrätt kan du klottra hur du vill, så länge du har det borttaget vid flytt.
Citera
2025-06-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Skitsnack, jag klottrade ner hela hallen med graffiti, bodde kvar tills det var stamrenovering, då målade dom om och renoverade i hallen.
behövde inte betala ett skit eftersom klottret inte var kvar vid flytten.
Så om du bor i hyresrätt kan du klottra hur du vill, så länge du har det borttaget vid flytt.
Så bra!
Citera
2025-06-20, 14:51
Medlem
AttansNedranss avatar
Ja, det är mycket bättre om du klottrar på dina egna grejer än att du gör det på andras. Bäst vore om du endast klottrade på dig själv och inget annat.
Citera
2025-06-20, 16:23
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
asså det är väl mer av ett eget konstutövande vilket inte nödvändigtvis är kattpiss men om det inte är på gatan är det väl inte graff?

Allt Gott
Citera
2025-06-20, 16:52
Medlem
Molekyl3ns avatar
Hoppas du kört med gammal kokad meto med bromsvätska
Citera
2025-06-20, 23:26
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Hur går du tillväga om du sprayar inne? Täcker du över möbler, golv etc?
Jag menar, det blir väl alltid lite färgdroppar som far i luften och sedan landar någonstans?
Citera
2025-06-21, 09:09
Avstängd
Citat:

Skulle säga att det är ok om du återställer lägenheten när du flyttar!
Citera
2025-06-21, 09:23
Medlem
Gugugagas avatar
Jag har också ritat massa pedagogiskt skit på väggarna, när jag undervisade barnen. Det står fortfarande kvar. Grejen är att väggarna är i så skitigt skick så de skulle ändå renoveras / rivas. Sedan har det inte blivit av.
Citera
2025-06-21, 09:44
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Ja, det är mycket bättre om du klottrar på dina egna grejer än att du gör det på andras. Bäst vore om du endast klottrade på dig själv och inget annat.
Många gör ju det i form av tatueringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in