2025-06-19, 16:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jag kom att tänka på ytterligare en anledning för Jack Ruby.
7. Patriotism. Jack Ruby ville visa att människor av judisk börd kunde utföra något som han själv ansåg vara en patriotisk gärning.

I alla fall har detta skäl anförts.
Igen, det som diskuteras är huruvida det finns bevis för att Ruby inte kan ha mördat Oswald som del i en konspiration för att tysta patsyn och förhindra en gängse rättsprocess med discovery och transparens.

Svar? Nej, några sådana bevis finns inte.
Citera
2025-06-19, 19:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen, det som diskuteras är huruvida det finns bevis för att Ruby inte kan ha mördat Oswald som del i en konspiration för att tysta patsyn och förhindra en gängse rättsprocess med discovery och transparens.

Svar? Nej, några sådana bevis finns inte.

Det är inte du som bestämmer "vad som diskuteras" så länge det hålls inom trådens ämne.
Det jag (och nu även Pekkari) ifrågasatte var ditt felaktiga påstående att "Alternativen är två:". Genom att både förtydliga varför ditt föredragna alternativ är osannolikt - och därtill ge ett flertal förslag på andra alternativ/förklaringar så har du än en gång motbevisats. Finn dig i det.
Citera
2025-06-19, 19:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är inte du som bestämmer "vad som diskuteras" så länge det hålls inom trådens ämne.
Den diskussion som signaturen "SnakePlisssken" på sedvanligt briljant sätt hoppade in i handlade om huruvida det är bevisat att Ruby inte mördade Oswald som led i en konspiration.

Citat:
Det jag (och nu även Pekkari) ifrågasatte var ditt felaktiga påstående att "Alternativen är två:". Genom att både förtydliga varför ditt föredragna alternativ är osannolikt - och därtill ge ett flertal förslag på andra alternativ/förklaringar så har du än en gång motbevisats. Finn dig i det.
Igen. Alternativen är två (förenklat):
1. Ruby sköt Oswald helt på egen hand utan medsvurna.

2. Ruby sköt Oswald som delaktig i en konspiration.
Om någon till äventyrs sitter och trycker på ett tredje eller fler alternativ, var så god.
Senast redigerad av onopono 2025-06-19 kl. 19:37.
Citera
2025-06-19, 19:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Den diskussion som signaturen "SnakePlisssken" på sedvanligt briljant sätt hoppade in i handlade om huruvida det är bevisat att Ruby inte mördade Oswald som led i en konspiration.
Det jag hoppade in och kommenterade var ditt felaktiga påstående att ”det finns två alternativ”.

Citat:
1. Ruby sköt Oswald helt på egen hand utan medsvurna.

2. Ruby sköt Oswald som delaktig i en konspiration.
Om någon till äventyrs sitter och trycker på ett tredje eller fler alternativ, var så god.

Du har redan fått 4 ytterligare alternativ av mig och ännu ett av Pekkari. Därtill har Knattarna visat varför ditt föredragna alternativ är ytterst osannolikt. Sluta tramsa.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-06-19 kl. 19:54.
Citera
2025-06-19, 22:09
Medlem
Citat:
1. Ruby sköt Oswald helt på egen hand utan medsvurna. 2. Ruby sköt Oswald som ett led i en konspiration.
Och ja, alternativ 2 är helt förenligt med Rubys agerande innan, under och efter mordet på Oswald. Punkt.

Jack Ruby kan ha skjutit för ett, som han ser det, högre syfte som inte låter sig beskrivas i dina punkt ett och två.

Det kan ju vara så att Jack Ruby ser sig som en företrädare för judar i allmänhet och att genom sin handling visar att judar kan vara amerikanska patrioter och slå ihjäl skurkar utan någon rättegång.

Han kan ju uppfatta det som om han agerar med allmänhetens tysta mandat, utan att det finns en konspiration.
Citera
2025-06-19, 23:02
Medlem
Citat:
Så, om Ferrie vid det första förhöret väljer att tiga om Galveston och gås-jakten så är det det som gäller ....
David Ferrie teg inte om någon jakt.

Citat:
Och måste jag påminna om att det var Ferrie som var part i målet och därmed presenterade just en "partsinlaga"?
Det är ingen partsinlaga utan ett förhör genomfört av FBI, enligt de regler och rutiner som de har och som jag inte behöver länka till.

Därefter intervjuas David Ferries resekamrater, Mel Coffey och Al Beauboeuf.
Därefter åker FBI agenter till de olika etablisemang och hotell som de tre har besökt.

Till exempel:
Den 28:e november intervjuar FBI Mary Doveri, som är receptionist på Driftwood Motor Hotel i Galveston där de tre vännerna bodde i rum 117.
Ett 3 minuters telefonsamtal ringdes från rummet till Alexandria, Louisiana.
En av killarna hade anhöriga i Alexandria och David Ferrie hade tänkt att besöka någon form av festligare tillställning där.

osv.
Citat:
Va? Var det något som FBI därpå berättade för Garrison, menar du?
Ingen aning. Fallet utreds av FBI, som har ansvaret, inte Garrison.

Citat:
Det är från Garrisons bok. Ptja, vad sägs om: "Hörrni, jag har lite att pyssla med här framöver, men ta ni min bil tillbaka till New Orleans så ses vi där om x dagar"? Duger det?
Och då skulle ju Mel Coffey och Al Beauboeuf uppge det till FBI, varpå hela historien skulle rullas upp.
Citera
2025-06-20, 00:07
Medlem
Citat:
Nej, jag tänker här på att en av konspirationens huvudmisstänkta, David Ferrie, av ej klarlagda skäl befann sig i Galveston samma tid som en annan av konspirationens huvudmisstänkta, Jack Ruby, ringde samtal till sagda Galveston kvällen innan han mördade patsyn, Oswald, i Dallaspolisens källargarage.
Galveston är ingen person utan en stad, där människor har olika telofonnummer. Jack Ruby ringer till en McKenna, där Breck Wall och kollegan/partnern Joe Peterson hälsar på.
Samtalet är 3-5 minuter och sker sent på kvällen, typ 23-tiden.

Här en länk till Breck Walls vittnesmål inför Warrenkommissionen:
https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=50#relPageId=607

Det visar sig att Breck Wall och Joe Peterson är goda vänner med Jack Ruby, då alla är i den lättare underhållnings branchen. I länken framkommer Jack Rubys häftiga humör och hur han slår Joe Peterson på käften vid ett tillfälle.

De sågs flera gånger i veckan och Breck Wall säger sig aldig sett Oswald förrän efter mordet på JFK. Jämför med Rose C som påstod att Oswald och Jack Ruby var sängkamrater sedan många år (även fast Oswald bara bodde i Dallas 10 månader).
Citera
2025-06-20, 12:53
Avstängd
Citat:
Det jag hoppade in och kommenterade var ditt felaktiga påstående att ”det finns två alternativ”.

Du har redan fått 4 ytterligare alternativ av mig och ännu ett av Pekkari. Därtill har Knattarna visat varför ditt föredragna alternativ är ytterst osannolikt. Sluta tramsa.
Spännande.

Ruby mördade inte Oswald helt på egen hand utan sammansvurna, men han mördade heller inte Oswald som del i en konspiration.

Spännande.
Citera
2025-06-20, 12:55
Avstängd
Citat:
Jack Ruby kan ha skjutit för ett, som han ser det, högre syfte som inte låter sig beskrivas i dina punkt ett och två.

Det kan ju vara så att Jack Ruby ser sig som en företrädare för judar i allmänhet och att genom sin handling visar att judar kan vara amerikanska patrioter och slå ihjäl skurkar utan någon rättegång.

Han kan ju uppfatta det som om han agerar med allmänhetens tysta mandat, utan att det finns en konspiration.
Men han mördar ändå i så fall Oswald helt på egen hand utan sammansvurna.
Citera
2025-06-20, 12:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ruby mördade inte Oswald helt på egen hand utan sammansvurna, men han mördade heller inte Oswald som del i en konspiration.

Är det så? Då lägger du fram bevis för det.
Citera
2025-06-20, 13:18
Avstängd
Citat:
David Ferrie teg inte om någon jakt.
Va? Berättade Ferrie för Garrison om gås-jakten som inte blev av för att de hade 'glömt' sina vapen även under första förhöret, tre dagar efter mordet på JFK?

Citat:
Det är ingen partsinlaga utan ett förhör genomfört av FBI, enligt de regler och rutiner som de har och som jag inte behöver länka till.
FBI? Jag trodde att vi diskuterade vad Ferrie sade till Garrison under första förhöret, tre dagar efter mordet på JFK?

Citat:
Därefter intervjuas David Ferries resekamrater, Mel Coffey och Al Beauboeuf.
Därefter åker FBI agenter till de olika etablisemang och hotell som de tre har besökt.

Till exempel:
Den 28:e november intervjuar FBI Mary Doveri, som är receptionist på Driftwood Motor Hotel i Galveston där de tre vännerna bodde i rum 117.
Ett 3 minuters telefonsamtal ringdes från rummet till Alexandria, Louisiana.
En av killarna hade anhöriga i Alexandria och David Ferrie hade tänkt att besöka någon form av festligare tillställning där.

osv.
Och?

Citat:
Ingen aning. Fallet utreds av FBI, som har ansvaret, inte Garrison.
Vart vill du komma? Du skriver att Ferries påstående till Garrison om gås-jakten som inte blev av för att de hade 'glömt' sina jaktvapen hemma gjordes först tre år senare och därmed måste diskvalificeras givet att Ferrie inte påstår det under första förhöret med Garrison som ju ägde rum endast tre dagar efter mordet på JFK?

Att det är vad som framkommer i det första förhöret som gäller givet att minnet inte förbättras över tid?

Jag svarar då att Ruby inte är något opartiskt vittne utan part i målet som misstänkt för delaktighet i mordet på JFK vars utsagor därmed måste bedömas utifrån övrig bevisning.
1. Första förhöret: Ferrie väljer av okänd anledning att inte berätta om gås-jakten-i-Galveston-som-inte-blev-av.

2. Andra förhöret: Ferrie, konfronterad med uppgiften om gås-jakten-i-Galveston-som-inte-blev-av konfirmerar nu uppgiften samt hävdar att skälet till att den inte-blev-av var att de hade *host* glömt sina jaktvapen hemma.
Nu hävdar du således på fullaste allvar att det som framkommer under 2. Andra förhöret: inte gäller eftersom att det inte framkom under 1. Första förhöret:?

Allvar?

Citat:
Och då skulle ju Mel Coffey och Al Beauboeuf uppge det till FBI, varpå hela historien skulle rullas upp.
1. Förutsatt att trippen till Houston-Galveston + Jack Martins påstådda syfte med den alls kom till FBIs kännedom...

2. ...och om Ruby endast säger att han har lite annat att pyssla med så bevisar inte det att han i så fall agerade getaway pilot till JFKs mördare.
Senast redigerad av onopono 2025-06-20 kl. 13:21.
Citera
2025-06-20, 13:20
Avstängd
Citat:
Är det så? Då lägger du fram bevis för det.
Spännande.

"SnakePlisssken": 'Ruby mördade inte Oswald helt på egen hand utan sammansvurna, men han mördade heller inte Oswald som del i en konspiration.'

Spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in