2025-06-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Exakt. Det är ju precis så det är tänkt att nuvarande förförande ska tillämpas och jag förutsätter att det är precis så den har tillämpats i de allra flesta fall där körkortet har dragits in.

Men du kommer nog ha svårt att få gehör för detta i denna tråden!

Jag har inte insyn i hur planeringen för det uppföljande testet går till. Sätts det ett datum i samband med läkarsamtalet?
2025-06-20, 10:31
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Jag har inte insyn i hur planeringen för det uppföljande testet går till. Sätts det ett datum i samband med läkarsamtalet?

Hittas ett tydligt förhöjt prov så bör det ju meddelas patienten med info om en skadlig nivå, sen kan man ju därefter avtala att ta om det om pat är motiverad.

Föreligger det misstanke om missbruk så kan man ju isåfall utifrån TS föreskrifter villkora omkontroll om 6 veckor för att anmälan (som inte görs i första taget utifrån önskan om att bibehålla patientalliansen).

Exakt hur det görs är ju inte så viktigt, det viktiga är att patienten får chans att göra ett medvetet val (om man kan).
2025-06-20, 10:35
Medlem
Citat:
Mitt förslag, vid ett förhöjt markörvärde ges patienten en möjlighet till ett uppföljningstest efter läkarsamtal. Det andra testet bör ske på dagen fem veckor efter det första testet och skall då visa på total avhållsamhet under perioden. I undantagsfall och i samråd med läkare kan datum för den andra provtagningen ändras, tex om man har en planerad semesterresa under perioden.

Detta är en ganska sträng hållning men med fördelen att den är tydlig och lätt att applicera. Alla som har kontroll över sin alkoholkonsumtion kan vara nyktra i fem veckor.

Det är ju ungefär så det fungerat i de flesta utav de fall det talas om i den här tråden, så ingen skillnad. I några enstaka fall drogs kort in baserat på bara ett test, men det var aldrig tänkt att göras så.

Din föreslagna gräns fem veckor för att bevisa att man "har kontroll över sin alkoholkonsumtion" är extremt godtycklig. Om fem veckor, varför inte ett halvår för att visa på total kontroll? Eller ett år?
Räcker kanske tio dagar - det är sällsynt att akut abstinens håller i sig längre än så?
Fenomenet PAWS kan hålla i sig i upp till ett år eller t.o.m. mer, förmodligen vad som leder till att en del blir "periodare".

Eller så gör vi det vettiga så länge som alkohol är ett lagligt rusmedel i Sverige och staten till och med driver butiker där det säljs: hands off folks körkort och liknande privilegier så länge som de inte har helt uppenbara missbruksproblem gällande alkohol. Detta går inte att påvisa och diagnosticera med enbart ett enda medicinskt test som görs i sekvens, en helhetsbild som talar för missbruk måste finnas.
2025-06-20, 10:43
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är ju ungefär så det fungerat i de flesta utav de fall det talas om i den här tråden, så ingen skillnad. I några enstaka fall drogs kort in baserat på bara ett test, men det var aldrig tänkt att göras så.

Din föreslagna gräns fem veckor för att bevisa att man "har kontroll över sin alkoholkonsumtion" är extremt godtycklig. Om fem veckor, varför inte ett halvår för att visa på total kontroll? Eller ett år?
Räcker kanske tio dagar - det är sällsynt att akut abstinens håller i sig längre än så?
Fenomenet PAWS kan hålla i sig i upp till ett år eller t.o.m. mer, förmodligen vad som leder till att en del blir "periodare".

Eller så gör vi det vettiga så länge som alkohol är ett lagligt rusmedel i Sverige och staten till och med driver butiker där det säljs: hands off folks körkort och liknande privilegier så länge som de inte har helt uppenbara missbruksproblem gällande alkohol. Detta går inte att påvisa och diagnosticera med enbart ett enda medicinskt test som görs i sekvens, en helhetsbild som talar för missbruk måste finnas.

Se det som ett screeningtest.

De som faller ut får ju ofta ett föreläggande där man ska lämna slumpmässiga PEthprovet över 6-12 månader för att påvisa varaktighet.

Så det finns system för även detta.
2025-06-20, 11:18
Medlem
Citat:
Se det som ett screeningtest.

De som faller ut får ju ofta ett föreläggande där man ska lämna slumpmässiga PEthprovet över 6-12 månader för att påvisa varaktighet.

Så det finns system för även detta.

Jag kan tycka att slumpvisa kontroller i en längre period typ sex månader kan vara användbart för de som åkt dit för rattfylla, LOB eller påvisats vara beroende av alkohol genom läkarundersökning.

Fem veckor är lämpligt efter ett första högt värde för att inskränka minimalt på patienten som vi får förmoda är fullt frisk tills annat bevisats. Som jag fattat det är fem veckor tillräckligt för att nå nära noll i PEth.
2025-06-20, 11:31
Medlem
Citat:
Det nya remitterade förslaget är en kompromiss till viss del. Egentligen är ”bristande kontroll över alkoholkonsumtionen” en öppning till ett sluttande plan i bedömningen. Regeln måste tydligt villkoras

Mitt förslag, vid ett förhöjt markörvärde ges patienten en möjlighet till ett uppföljningstest efter läkarsamtal. Det andra testet bör ske på dagen fem veckor efter det första testet och skall då visa på total avhållsamhet under perioden. I undantagsfall och i samråd med läkare kan datum för den andra provtagningen ändras, tex om man har en planerad semesterresa under perioden.

Detta är en ganska sträng hållning men med fördelen att den är tydlig och lätt att applicera. Alla som har kontroll över sin alkoholkonsumtion kan vara nyktra i fem veckor.
Detta jag själv utövar, måste lämna blodprov, jag valde ett uppehåll läkaren blir sur, snäser ut vi utför inte PEth tester, kanske inte du men många av dina kolleger gör det uppenbart, kan läsa via media.

Genom att lämna tester helt utan peth värde utgör att vården inte kan tvinga en via transportstyrelsen att lämna blodprover på angivna tider, det förblir ett eget val. Via det egna valet kan man hålla borta kallelsen på blodprov tills man anser att nu ska alla peth värden vara borta, lite drygt 5-6 veckor minst, därefter åker man in o lämna blodprov, man fortsätter ända tills sist blodprov tagits, har man tagit öl/vin 2-3 veckor efter sista blodprov, utgår man alltid med dessa minimum 5-6 vecka från sista glaset man tog. Absolut bästa sättet o bekämpa systemet med, just för läkaren blev upprörd när jag meddela, tyvärr har jag inget förtroende för dig, det är inte upp till dig att bestämma om pethtest ska tas eller inte, kommer in när jag själv är redo.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-20 kl. 11:33.
2025-06-20, 11:39
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Det nya remitterade förslaget är en kompromiss till viss del. Egentligen är ”bristande kontroll över alkoholkonsumtionen” en öppning till ett sluttande plan i bedömningen. Regeln måste tydligt villkoras

De flesta kan väl klara att dra ner på drickandet i 5 veckor inför andra testet. Men vad händer sen? Man återgår kanske till tidigare drickande. Efter andra testet borde man ha ett slumpmässigt test också som tas när som helst inom ett halvår eller liknande.
2025-06-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
De flesta kan väl klara att dra ner på drickandet i 5 veckor inför andra testet. Men vad händer sen? Man återgår kanske till tidigare drickande. Efter andra testet borde man ha ett slumpmässigt test också som tas när som helst inom ett halvår eller liknande.
Hur ska man göra med mediciner som kan påverka bilkörningen
Där ska du själv avgöra om du kan köra bil
Där litar man på personen
2025-06-20, 11:55
Medlem
Citat:

Jag tycker det är att gå för långt, personen har visat att hen kan kontrollera sitt drickande och ärendet avskrivs.

Vi måste komma ihåg att markören inte är tillförlitlig för att påvisa riskbruk redan till att börja med i och med de stora individuella skillnaderna (som TS även nämner i remissen).
2025-06-20, 12:03
Medlem
Citat:
Jag tycker det är att gå för långt, personen har visat att hen kan kontrollera sitt drickande och ärendet avskrivs.

Vi måste komma ihåg att markören inte är tillförlitlig för att påvisa riskbruk redan till att börja med i och med de stora individuella skillnaderna (som TS även nämner i remissen).
För fanatiska nykterister är inte detta okej
2025-06-20, 12:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] Trafiksäkerhetsverket har en nollvision som syftar till att få ner antalet dödsolyckor nära noll. [...]
OK, det är uppenbarligen där du och Transportstyrelsen har spårat ur totalt. De ansvariga får förstås inte agera egenmäktigt i detta arbete.
2025-06-20, 12:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Exakt. Det är ju precis så det är tänkt att nuvarande förförande ska tillämpas och jag förutsätter att det är precis så den har tillämpats i de allra flesta fall där körkortet har dragits in.

Men du kommer nog ha svårt att få gehör för detta i denna tråden!
Du borde göra något åt ditt sätt att ha förutfattade meningar. Jag tror inte att någon i tråden har invändningar mot en evidensbaserad användning av PEth-prov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in