Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Erfarna mordutredare tyckte också att Alf Lundin var extremt suspekt och var på vippen att lansera honom som huvudmisstänkt. De försökte till och med få tag på hans trekvartslånga blå täckjacka för forensisk undersökning eftersom de tydligen ansåg att han ”speglade mördaren”.
”Alla som slirar på sanningen är mördaren” verkar de erfarna mordutredarna tänka ibland, så man kan förstå att de fastnade för VG när han kläckte ur sig saker i stil med:
F: Sen vaknade du på fredag förmiddagen, vilken tid ungefär?
G: Min far ringde mig på morron och klockan var då niotiden för han var i, någonstans utanför sin hemort, jag tror han var i Småland eller något sånt, i Växjö...
F:. Han ringer alltså dig vid niotiden på morgonen ungefär, vad händer efter det?
G: Han ringde och sa att vet du vad som har hänt sa han, dom mördade Palme i natt sa han.
F: Ringer han och säger det på fredagmorgonen?
Busted!
När det finns så lite att gå på som det gör i MOP är det väl lätt hänt att
”erfarna mordutredare” sänker ribban för skälig misstanke till löjligt låga nivåer för att känna att de kommer någonstans. Ett förfluget ord räcker för att bli huvudmisstänkt. Om man dessutom kan kleta en cherrypickad signalementsdetalj från en berusad finska på en helt annan gata med dålig belysning är det ju kejs klosed!
Nu var väl den berusade finskan inte så begiven på VG med lilla väskan som varande mannen hon mötte på gatan? Annars är VG tacksam att hitta på saker om eftersom han är avliden.
Att VG försökte flytta tiden han vaknade på fredag till efter att OP blivit skjuten är så klart ett viktigt "bevis" om man vill hitta på att VG är mördaren. Om "VG ljuger eller inte vill tala om vad han gjorde på mordnatten" så måste han så klart vara mördaren.
När det gäller VG har vi också de mikroskopiska krutresterna på hans kläder, vilket är bra mycket mer än vi har när det gäller tekniska bevis på den påhittade GM-SE.
VG hatade OP och pratade mycket om vapen och att "blod skulle flyta på Stockholms gator". Så visst är VG på många sätt rent av en bättre påhittad mördare än SE om man har bestämt sig för att misstänka en osannolik GM?
Edit: Jag har lite dåligt färgminne, men var inte VGs jacka mörkgrön?
Edit2: Alf Lundin är också ett intressant spår!