2025-06-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, fast ”riktlinjerna” kommer från Transportstyrelsen. Sedan har vissa (förmodligen mindre lämpliga) läkare valt att ”följa” ”riktlinjerna” som de vill. (Historien har lärt oss att vissa typer av människor tycker om att ange sina medmänniskor i olika sammanhang.)
Svaret är enkelt.

Riktiga läkare som ser till sina patienters bästa anger inte sina egna patienter på studs till Transportstyrelsen för ett Peth test.
Utan läkare som anger sina patienter, ingen Peth skandal.
2025-06-19, 22:29
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Så då stämmer det jag påstått i otaliga inlägg som du försökt motbevisa utan resultat.

Om en vanlig patient som dricker lite vin till maten på helgerna söker vård för alldagliga krämpor som t ex ryggskott och har oturen att råka ut för en ond aktivist till läkare som tar Peth tester som inte har ett dugg samband med varför patienten sökte vård från första början.
Det är enbart läkaren som trots att ingen myndighet eller lag kräver det på eget bevåg kräver ett Peth test som som kommer orsaka att patienten kommer förlora sitt körkort, arbete och liv.

Hur fan kan du ursäkta det och säga att läkaren inte krossar människors liv?

Om någon söker för ryggskott är det inte troligt att läkaren tar PEth-test, däremot om personen har högt blodtryck.

Läkaren krossar inte människors liv genom att ta reda på fakta och ev. anmäla till Transportstyrelsen. Felet ligger vare sig i att ta PEth-test eller i att anmäla. Grundorsaken är att personen dricker för mycket och är olämplig att köra. Om någon krossar någons liv så är det i så fall personen själv som dricker för mycket utan att vara beredd att ta konsekvenserna av detta. Drick mindre så är problemet löst. Pundare tycks alltid vilja skylla allt på andra och ser inte att det är personen själv som är vållande tlll allt.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-19 kl. 22:33.
2025-06-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Så du menar att man tar oregelbundna tester för att man kan anpassa drickandet efter testningen men man kan inte anpassa drickandet efter när man ska köra bil
Mycket märkligt resonemang
Ja exakt, det samma gäller för dessa som har villkorat körkortet, man får bara ett sms att man ska infinna sig på blodprov inom en viss tid/dag, man vet aldrig när dessa tider infaller.
Precis som Linn säkert kunde göra, festa dagen före, kanske kör ambulansen på eftermiddagen dagen efter ordentligt bakis, där allmänna rek är att låta bilen stå hela dagen efter varav det är obligatoriskt med PEth test för att bli ambulansförare, Linn klara helt enkelt inte testet, mest troligt är hon en rekordhållare på flest utförda peth tester, drygt 20 st eller en otroligt god trogen läkare, jaha det var kalas i helgen, jaha, det var en skidresa denna helg, japp du har rätt det var semester denna gång osv, läkaren fick aldrig en strike på någon månad med normala peth värden o var tvungen o skicka in dessa med även höga värden, lät bli o skriva något utlåtande för att hoppas på det bästa för Linn.
2025-06-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Om någon söker för ryggskott är det inte troligt att läkaren tar PEth-test, däremot om personen har högt blodtryck.

Läkaren krossar inte människors liv genom att ta reda på fakta och ev. anmäla till Transportstyrelsen. Felet ligger vare sig i att ta PEth-test eller i att anmäla. Grundorsaken är att personen dricker för mycket och är olämplig att köra. Om någon krossar någons liv så är det i så fall personen själv som dricker för mycket utan att vara beredd att ta konsekvenserna av detta. Drick mindre så är problemet löst.
Ja, läkarna krossar människors liv när dom anger dom till Transportstyrelsen.
Hur stora är oddsen att en taxichaffis som skött sitt jobb prickfritt i många år och aldrig blåst rött i alkolåset, men som förlorar körkortet och jobbet för att en ond och aktivistisk läkare anger honom till Transportstyrelsen någonsin kommer tillbaka till samhället?
Om han inte var alkis innan kommer han definitivt bli det efter att hans jobb och körkort blivit indraget.

Du vet att jag har rätt, men du försöker bara som vanligt svämma över denna tråd med oväsentligheter och procentsatser för att dölja fakta.

Att den svenska läkarkåren och Transportstyrelsen ödelägger människors liv helt i onödan.
2025-06-19, 22:52
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Hur stora är oddsen att en taxichaffis som skött sitt jobb prickfritt i många år och aldrig blåst rött i alkolåset, men som förlorar körkortet och jobbet för att en ond och aktivistisk läkare anger honom till Transportstyrelsen någonsin kommer tillbaka till samhället?
Om han inte var alkis innan kommer han definitivt bli det efter att hans jobb och körkort blivit indraget.

Du vet att jag har rätt, men du försöker bara som vanligt svämma över denna tråd med oväsentligheter och procentsatser för att dölja fakta.

Att den svenska läkarkåren och Transportstyrelsen ödelägger människors liv helt i onödan.

Jag tror på att man ska ta ansvar för sina egna handlingar, då är ett högt PEth-värde något man har orsakat själv. Man drar då ner på drickandet inför nästa prov och man får behålla körkortet. Det är inte svårare än så.
2025-06-19, 22:54
Medlem
Citat:

Fast alla som testat blåsa tidigt dagen efter inser att blåsa inte fungerar, varken på en vanlig dräger mätare av god kvalitet, har själv blivit lite fundersam, man har festat till kl 02, vakna vid 8-9 tar frukost testat blåsa för skojskull o upptäckt mätaren visa man kan köra, men jag skulle aldrig våga köra, för helt nykter känner man sig inte, uppenbart fungerar inte dessa blås grejer lika exakt som den stora man har hos polisen eller via blodprov.
2025-06-19, 23:03
Medlem
Citat:
Jag tror på att man ska ta ansvar för sina egna handlingar, då är ett högt PEth-värde något man har orsakat själv. Man drar då ner på drickandet inför nästa prov och man får behålla körkortet. Det är inte svårare än så.
Ja, läkarna får ta ansvar för sina handlingar då dom anger sina egna patienter.
Dom skall inte bli förvånade om deras handlingar får rejält negativa följder.
På sociala medier börjar tongångarna bli högre och högre, med rätta.
Jag har noll sympatier för angivare som krossar sina medmänniskor liv.
2025-06-19, 23:05
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ja, läkarna får ta ansvar för sina handlingar då dom anger sina egna patienter.
Dom skall inte bli förvånade om deras handlingar får rejält negativa följder.
På sociala medier börjar tongångarna bli högre och högre, med rätta.
Jag har noll sympatier för angivare som krossar sina medmänniskor liv.

Du resonerar som en typisk pundare, tar inte ansvar för de egna handlingarna.
2025-06-19, 23:13
Medlem
Citat:
Du resonerar som en typisk pundare, tar inte ansvar för de egna handlingarna.
Jag resonerar som en vanlig skötsam svensson som jobbar och betalar skatt och bekostar allt dravel som politiker och beslutsfattare tvingar på oss.
Men det är nog någonting du aldrig kommer att förstå.
Du och dina åsikter är inte normala och representativa för vanligt folk.
Du och läkarna som anger sina patienter, för er kommer uppvaknandet att bli smärtsamt.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-19 kl. 23:16.
2025-06-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast alla som testat blåsa tidigt dagen efter inser att blåsa inte fungerar, varken på en vanlig dräger mätare av god kvalitet, har själv blivit lite fundersam, man har festat till kl 02, vakna vid 8-9 tar frukost testat blåsa för skojskull o upptäckt mätaren visa man kan köra, men jag skulle aldrig våga köra, för helt nykter känner man sig inte, uppenbart fungerar inte dessa blås grejer lika exakt som den stora man har hos polisen eller via blodprov.
Alla som kör dagen efter förtjänar att bli av med körkortet.
Jag själv skulle inte ens fundera på att köra bil dagens efter.
Det jag blir upprörd över är att man kan bli av med körkortet trots att man inte ens kört bil, bara för att man druckit alkohol på helgerna innan!
2025-06-19, 23:32
Medlem
Citat:
Jag resonerar som en vanlig skötsam svensson som jobbar och betalar skatt och bekostar allt dravel som politiker och beslutsfattare tvingar på oss.
Men det är nog någonting du aldrig kommer att förstå.
Du och dina åsikter är inte normala och representativa för vanligt folk.
Du och läkarna som anger sina patienter, för er kommer uppvaknandet att bli smärtsamt.

Jag tycker att det höga tonläget mot läkarkåren är onödigt. Läkarna vill bara hjälpa patienten med sina besvär.

Kom ihåg att TS ändrar sitt regelverk efter massiv kritik från läkarkåren. En kritik som nämns i dokumentet som länkats tidigare i tråden. I samma dokument anförs också argumentet att läkar / patientrelationen förbättras med de nya reglerna.

Läkarna har framfört kritik och TS har lyssnat.

Sedan läser man om olyckliga fall överallt på nätet. Är allting på nätet sant? Kritiskt tänkande ftw.
2025-06-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Jag tycker att det höga tonläget mot läkarkåren är onödigt. Läkarna vill bara hjälpa patienten med sina besvär.

Kom ihåg att TS ändrar sitt regelverk efter massiv kritik från läkarkåren. En kritik som nämns i dokumentet som länkats tidigare i tråden. I samma dokument anförs också argumentet att läkar / patientrelationen förbättras med de nya reglerna.

Läkarna har framfört kritik och TS har lyssnat.

Sedan läser man om olyckliga fall överallt på nätet. Är allting på nätet sant? Kritiskt tänkande ftw.
Mitt höga tonläge mot läkarna tycker jag är helt befogat.
Om inte läkarna tolkat Transportstyrelsens regler som djävulen tolkar bibeln och på löpande band börjat ange sina egna patienter som både har haft jobb och ordnade liv för att några Peth tester legat över 0.3 till Transportstyrelsen hade denna skandal aldrig ens hänt.
Det finns inga som helst krav från myndigheter eller vården att ta Peth tester på patienter.
Alla Peth tester som tas på patienter är ett personligt beslut av läkaren själv.

Givetvis gäller min kritik bara alla dom oseriösa läkare som tyvärr är för många som tycket det ör bra att kasta sina patienter under bussen.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-19 kl. 23:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in