2025-06-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
GT är väl primärt judarnas bok, så frågan borde ställas till dem.

Nej det stämmer inte. GT är även kristnas bok.
Paulus, en kristen säger detta om GT:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2Tim 3:16 Bibel2000)

Det som folk missar är att när Jesus kom, så blev det ett nytt förbund som t.ex. innebar att Guds folk i det nya förbundet inte ska ha ett eget land som man behöver försvara med krig och ha lagar anpassade för en nation, t.ex. öga för öga tand för tand.

Och det står inte att Gud gillar slaveri, att en människa äger en annan människa, men det var så samhällen på den tiden var uppbyggda. Hela ekonomin baserades på slaveri på liknande sätt som lönearbete idag är hela grunden i samhällen. Men slaveriet hos Guds folk var mer humant än hos andra nationer, slavarna hade rättigheter,, man fick inte behandla slavar hur som helst.

Lönearbete är vår tids slaveri, vilket Gud inte heller gillar om man undersöker det samhälle som Gud vill skapa i den nya ordningen, samma samhälle som människan förlorade i Eden, Adam och Eva behövde inte slita och jobba som en slav.

Citat:
Han säger visserligen att han inte kommit för att upphäva lagen, men han omtolkar den radikalt.

Nja, lagen upphävdes inte när han levde, men genom hans blod, alltså efter hans död, så började det nya förbundet att gälla:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Jesus uppfyllde lagarna och profetiorna, han uppfyllde Daniels profetia om att Messias skulle sluta ett förbund och avskaffa slaktoffer och matoffer, alltså det tidigare lagförbundet:

"han (Messias) kommer att sluta ett starkt förbund med många. Under en halv vecka avskaffar han både slaktoffer och matoffer." (Daniel 9:27 Bibel2000)

Citat:
Jesus satte alltid kärlek, förlåtelse och hjärtats omvändelse före straff. Han visade att Guds lag ytterst handlar om nåd, inte våld.

Det nya förbundet innebär att varje människa har ett eget ansvar inför Gud, det är Gud som kommer att döma och ge straffet, inte som i det tidigare förbundet med en nation med ett rättsväsende med domare som dömer ut straffen.

Ytterst, om en människa vill förbli ond och göra onda saker, så kommer Gud att ta till "våld", och ta bort den människan så att den människan inte kan förstöra för dom andra som vill följa Gud och hans lagar. Därför handlar "våld" i detta avseende om kärlek, det vore tvärtom kärlekslöst om Gud bara struntade i att människor t.ex. själ, ljuger och mördar.
Citera
2025-06-19, 09:28
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
..men är jag moralisk ansvarig för att göra detta själv?
Vi kan reducera ner hela ditt långa inlägg till detta.

Du har varken ansvar eller makt att göra något åt det du nämner i ditt långa inlägg. På GTs tid hade Gud upprättat en teokrati med sitt folk där de skötte dömandet, bestraffandet och översteprästtjänsten i sitt jordiska tempel.

Med Jesus försvann allt detta. Han tog rollen av det sista syndaoffret och gör nu sin översteprästtjänst i himmelen.
Jesus säger att hans rike inte är av denna världen, ge kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud, och den som är utan synd ska kasta första stenen.
Med dessa verser blir det tydligt att teokratin är avskaffad eller flyttad till himlen. Jesus sköter allt därifrån.
Som kristen ska man bara leva så att man överlever den himmelska domen.
Citera
2025-06-19, 11:56
Medlem
Citat:
GT är väl primärt judarnas bok, så frågan borde ställas till dem.

Nej! Inte enligt Jesus och det nya testamentet. Det framgår klart att Moses lagar i GT är fundamentala för Jesus.
Citera
2025-06-19, 17:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej! Inte enligt Jesus och det nya testamentet. Det framgår klart att Moses lagar i GT är fundamentala för Jesus.
Tack, men jag tycker nog att ttsp rättade mig på ett mycket mer träffsäkert sätt:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det stämmer inte. GT är även kristnas bok.
Paulus, en kristen säger detta om GT:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2Tim 3:16 Bibel2000)

Det som folk missar är att när Jesus kom, så blev det ett nytt förbund som t.ex. innebar att Guds folk i det nya förbundet inte ska ha ett eget land som man behöver försvara med krig och ha lagar anpassade för en nation, t.ex. öga för öga tand för tand.

Och det står inte att Gud gillar slaveri, att en människa äger en annan människa, men det var så samhällen på den tiden var uppbyggda. Hela ekonomin baserades på slaveri på liknande sätt som lönearbete idag är hela grunden i samhällen. Men slaveriet hos Guds folk var mer humant än hos andra nationer, slavarna hade rättigheter,, man fick inte behandla slavar hur som helst.

Lönearbete är vår tids slaveri, vilket Gud inte heller gillar om man undersöker det samhälle som Gud vill skapa i den nya ordningen, samma samhälle som människan förlorade i Eden, Adam och Eva behövde inte slita och jobba som en slav.

Nja, lagen upphävdes inte när han levde, men genom hans blod, alltså efter hans död, så började det nya förbundet att gälla:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Jesus uppfyllde lagarna och profetiorna, han uppfyllde Daniels profetia om att Messias skulle sluta ett förbund och avskaffa slaktoffer och matoffer, alltså det tidigare lagförbundet:

"han (Messias) kommer att sluta ett starkt förbund med många. Under en halv vecka avskaffar han både slaktoffer och matoffer." (Daniel 9:27 Bibel2000)

Det nya förbundet innebär att varje människa har ett eget ansvar inför Gud, det är Gud som kommer att döma och ge straffet, inte som i det tidigare förbundet med en nation med ett rättsväsende med domare som dömer ut straffen.

Ytterst, om en människa vill förbli ond och göra onda saker, så kommer Gud att ta till "våld", och ta bort den människan så att den människan inte kan förstöra för dom andra som vill följa Gud och hans lagar. Därför handlar "våld" i detta avseende om kärlek, det vore tvärtom kärlekslöst om Gud bara struntade i att människor t.ex. själ, ljuger och mördar.
Tack för lektionen ttsp!
Citera
2025-06-19, 17:04
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Daniel är fantastisk.

Om vi hoppar två kapitel till och hamnar på 11, där skriver Daniel om många olika kungar som ska komma i nordlandet . I min bibel står det att nordlandet är Syrien.

I 11:21. Är vi framme vid den sista kungen.
Den onde kungen i Nordlandet
I hans ställe skall en föraktlig man komma, en som man inte har givit kungavärdighet. Oväntat intar han riket genom list. Och översvämmande härar skall svepas bort inför honom och krossas,
...
Han skall dra ut och få övermakten med endast lite folk.
I 11:20 Handlar det om kungen innan honom där står det.
Men efter några dagar skall han störtas, dock inte genom vrede eller i strid.
Assad störtades bara på några dagar, varken genom strid eller vrede, han flydde. Hans härar sveptes bara bort. Det var nästan något overkligt med detta, som om en gud hade ett finger med i spelet eller ödet. Det ger ju då att den onda kungen är Ahmed al Sharra. Jag säger inte att det är så. Men det funkar rätt bra.

Sedan krigar kungen i Norr två gånger med kungen i Söder. Efter sista gången vänder han sig mot Israel och vi kan läsa detta och det är därför jag citerar dig. Och vi är på 11:30
Härar från honom skall komma, och de skall orena helgedomen, tillflyktsorten, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
Här kommer det här med avskaffa dagliga offret igen. Det är därför jag är lite osäker på ditt inlägg. Det kan ju vara så att det dagliga offret avskaffas två gånger och situationerna är avskilda, men det kan också vara så att det är samma avskaffning av de dagliga offren. Jag säger inget om vad som är rätt eller fel jag sätter bara ett frågetecken runt detta.

Fanns det någon osäkerhet att detta handlar om antikrist/lilla hornet så förtydligas detta ytterligare lite längre fram i 11:36, då Daniel fortsätter beskrivningen av kungen i norr.
Kungen skall göra vad han vill och skall upphöja sig och förhäva sig över varje gud. Ja, mot gudars Gud skall han tala sådant att man måste förundra sig. Allt skall lyckas honom väl till dess att vredens tid är ute, ty det som har beslutats måste ske.
Jag har en liten tanke jag skulle vilja testa. Vi diskuterade ju den stora skökan tidigare. Inom islam tror man att Kaban ska förstöras i de sista dagarna, oftast är det Afrikaner som tillskrivs detta dåd. Men i någon av dessa heliga texter Islam har står det att det är Mahdi som gör detta. Mahdi är alltså den person som Islam väntar på, en gestalt som påminner mycket om våran Antikrist/lilla hornet. Härska i 7 år. Börjar som politisk ledare men upphöjer sig till något gudalikt. Går i team med en person som säger sig vara Jesus. Det finns många likheter men det blir långt att dra detta nu.

Om vi då tänker att kungen i Söder är Saudiarabien, så skulle det ju kunna vara så att kungen i Norr förstör Kaban och tar med sig den svarta stenen och sätter upp den på tempelberget. Det skulle tveklöst vara en förödelsens styggelse.

En sak till som jag skulle vilja tillägga är att de nu är på kung 7 i Saudiarabien som det ska vara i profetian om den stora skökan.
Jag har läst men håller givetvis inte med om nåt .Vi vet ju att vi har vitt skilda uppfattningar .

Det finns i huvudsak två tolkningar avDaniel 9:27.
1. Det handlar om Jesus
2. Det handlar om antikrist
Jag hör till de som menar att det handlar om Jesus. Han blir det slutliga offerlammet och träder in i himlen som överstepräst och avskaffar på det sätt mat-och slaktoffer.

Det är inte samma sak som Nordlandskungen som orenar helgedomen och avskaffar det dagliga (offret).
Nordlandskungen i Daniel 11.30 är antikrist, påvedömet. Att avskaffa det dagliga är att avskaffa Jesu översteprästtjänst, inte mat- och slaktoffren. Påvarna och prästerskapet har ju tagit på sig syndaförlåtelserollen.

Den adventistiska tolkningsfilosofin kan delvis beskrivas av ett citat.
"Att inte förstå Nya testamentets princip att Gamla testamentets begrepp nu används i en andlig, världsomfattande mening i samband med församlingen är orsaken till stor teologisk förvirring"
Louis Were

Man hämtar begrepp från GT:s isolerade bokstavliga händelser och använder dem symbolskt, globalt, i profetiorna.
Detta är i linje med hur Jesus och Paulus uppfattade Israeliter, abrahams söner, som den kristna kyrkan. Från bokstavligt lokalt till symboliskt globalt.

Jag ger här nertill ett antal länkar till föreläsningar på roparna.se (youtube) . I 6 korta videor avhandlas adventkyrkans tolkning av Daniel 11. Jag vet att det inte är så inspirerande att se på videor som går emot ens egna funderingar men de är korta och faktafyllda presenterade av en saklig föreläsare. Emellanåt presenteras bara historiska fakta och bibelversen endast i bakgrunden. Det är nästan för kompakta men det är ett lätt och snabbt sätt att få överblick.

Adventisterna har en helhetssyn. De ser Daniel 2, 7, 8, 11 som parallella historier, upprepade och utvidgade. Sen fortsätter utvidgningen i uppenbarelseboken. De försöker koppla ihop profetior med varandra och ser dem utspelas genom hela historien. De anser dessutom att de handlar om församlingen och att budskapet är riktat till församlingen. Det sägs också i uppenbarelseboken att den boken är riktad till församlingen.

Daniel 11:1-5 - Persiska krigen
https://www.youtube.com/watch?v=S4yYm4wyzEM
Daniel 11:6-15 - De syriska krigen
https://www.youtube.com/watch?v=OQ3PrS6kPAk
Daniel 11:16-22 - Romarrikets dagar
https://www.youtube.com/watch?v=5nGvNVSjKl4
Daniel 11:23-29 - Rom blir kristet
https://www.youtube.com/watch?v=3T4_RRsCyBo
Daniel 11:30-39 - Mörka Medeltiden
https://www.youtube.com/watch?v=t5B1bG7fyGw
Daniel 11:40-45 - Modern tid
https://www.youtube.com/watch?v=8bSh9iLFaVc
Senast redigerad av bandspelaren 2025-06-19 kl. 17:07.
Citera
2025-06-19, 19:07
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad hände som fick dig att tänka så?

Brist på bevis. Frågan varför jag inte skulle tänka så?
Är rimligare.
Citera
2025-06-19, 19:09
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej alla religiösa texter är skrivna av människor.

Ja precis. Gud kunde inte ens skriva sin bok själv men han ska tydkigen ha klarat av att skapa hela världen, enligt religiösa.
Citera
2025-06-19, 19:15
Avslutad
En mycket sjuklig bok. Men en bok kan ju inte hjälpa att den blev en bibel. Inte heller att bokstavstroende håller den i sina händer, gastar och vrålar någonting med ett vapen vid sidan av boken.
Citera
2025-06-19, 19:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Brist på bevis. Frågan varför jag inte skulle tänka så?
Är rimligare.
Så Gud förnekade dig genom att inte bevisa sin existens? Han vill att du ska tro utan bevis.
Citera
2025-06-19, 19:25
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Med Jesus, Guds son, kom ett nytt testamente.

I GTs 5 Mosebok står att en olydig son kan stenas till döds. Allt tyder på att Jesus inte skulle ha ställt sig bakom en sådan handling. Han säger visserligen att han inte kommit för att upphäva lagen, men han omtolkar den radikalt. När en kvinna greps för äktenskapsbrott, också ett brott med dödsstraff i GT, svarade han:

"Den av er som är utan synd må kasta första stenen." (Joh 8:7)

Alla gick. Han dömde henne inte, utan visade barmhärtighet.

Jesus satte alltid kärlek, förlåtelse och hjärtats omvändelse före straff. Han visade att Guds lag ytterst handlar om nåd, inte våld.

Det kan omöjligt stämma att Jesus var utan synd. Han har bland annat drivit ut demoner in i grisar och därav dödat tvåtusen oskyldiga grisar.
Han dödar också ett spädbarn för Davids synd.
Citera
2025-06-19, 19:28
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så Gud förnekade dig genom att inte bevisa sin existens? Han vill att du ska tro utan bevis.

Det hade man kunnat göra ja, men frågan är vad poängen med det skulle vara?
Jag hade kunnat välja att tro på troll och spöken också.
Citera
2025-06-19, 19:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det kan omöjligt stämma att Jesus var utan synd. Han har bland annat drivit ut demoner in i grisar och därav dödat tvåtusen oskyldiga grisar.
Han dödar också ett spädbarn för Davids synd.
Var i bibeln står det att Jesus skulle ha dödat spädbarn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in