Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Jag har inte ägnat mig så mycket åt messianska profetior utan mest åt profetior som berör oss direkt.
Jag har stora delar av GT oläst, men jag håller på med det. Det går långsamt då jag måste reflektera över det jag läser, och det är ingen brådska.
En profetia om Jesus har kommit i min väg.
Daniel 9:27
”26 Men efter de sextiotvå veckorna ska den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse är fast besluten.
27 Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och mitt i veckan ska han avskaffa slaktoffer och matoffer. ”
Vissa fattar inte att detta handlar om Jesus men det gör det. Mitt i 69:e veckan av 70 veckorsprofetian (=490år) dog Jesus på korset och avskaffade därmed mat och slaktoffer.
Daniel är fantastisk.
Om vi hoppar två kapitel till och hamnar på 11, där skriver Daniel om många olika kungar som ska komma i nordlandet . I min bibel står det att nordlandet är Syrien.
I 11:21. Är vi framme vid den sista kungen.
Den onde kungen i Nordlandet
I hans ställe skall en föraktlig man komma, en som man inte har givit kungavärdighet. Oväntat intar han riket genom list. Och översvämmande härar skall svepas bort inför honom och krossas,
...
Han skall dra ut och få övermakten med endast lite folk.
I 11:20 Handlar det om kungen innan honom där står det.
Men efter några dagar skall han störtas, dock inte genom vrede eller i strid.
Assad störtades bara på några dagar, varken genom strid eller vrede, han flydde. Hans härar sveptes bara bort. Det var nästan något overkligt med detta, som om en gud hade ett finger med i spelet eller ödet. Det ger ju då att den onda kungen är Ahmed al Sharra. Jag säger inte att det är så. Men det funkar rätt bra.
Sedan krigar kungen i Norr två gånger med kungen i Söder. Efter sista gången vänder han sig mot Israel och vi kan läsa detta och det är därför jag citerar dig. Och vi är på 11:30
Härar från honom skall komma, och de skall orena helgedomen, tillflyktsorten, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
Här kommer det här med avskaffa dagliga offret igen. Det är därför jag är lite osäker på ditt inlägg. Det kan ju vara så att det dagliga offret avskaffas två gånger och situationerna är avskilda, men det kan också vara så att det är samma avskaffning av de dagliga offren. Jag säger inget om vad som är rätt eller fel jag sätter bara ett frågetecken runt detta.
Fanns det någon osäkerhet att detta handlar om antikrist/lilla hornet så förtydligas detta ytterligare lite längre fram i 11:36, då Daniel fortsätter beskrivningen av kungen i norr.
Kungen skall göra vad han vill och skall upphöja sig och förhäva sig över varje gud. Ja, mot gudars Gud skall han tala sådant att man måste förundra sig. Allt skall lyckas honom väl till dess att vredens tid är ute, ty det som har beslutats måste ske.
Jag har en liten tanke jag skulle vilja testa. Vi diskuterade ju den stora skökan tidigare. Inom islam tror man att Kaban ska förstöras i de sista dagarna, oftast är det Afrikaner som tillskrivs detta dåd. Men i någon av dessa heliga texter Islam har står det att det är Mahdi som gör detta. Mahdi är alltså den person som Islam väntar på, en gestalt som påminner mycket om våran Antikrist/lilla hornet. Härska i 7 år. Börjar som politisk ledare men upphöjer sig till något gudalikt. Går i team med en person som säger sig vara Jesus. Det finns många likheter men det blir långt att dra detta nu.
Om vi då tänker att kungen i Söder är Saudiarabien, så skulle det ju kunna vara så att kungen i Norr förstör Kaban och tar med sig den svarta stenen och sätter upp den på tempelberget. Det skulle tveklöst vara en förödelsens styggelse.
En sak till som jag skulle vilja tillägga är att de nu är på kung 7 i Saudiarabien som det ska vara i profetian om den stora skökan.