2025-06-18, 17:02
Avstängd
Sommaren 20224 kunde forskare berätta:

De senaste veckorna har en temperatur på 24,3 grader uppmätts i norra Östersjön. Det är den längsta ihållande värmeböljan i området och under den perioden.

På Umeå marina forskningscentrum mäts havstemperaturen för att märka om förändringar sker. I norra Östersjön har värmen under mitten på juli till början av augusti varit högre och mer ihållande än normalt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskare-oroade-nar-ostersjon-blivit-varmare

Sedan 1990-talet har temperaturen i hela Östersjön i genomsnitt stigit med omkring 1-1,5 grader, framförallt i ytvattnet.
Citera
2025-06-18, 18:55
Avslutad
Årets midsommar ser ut att bli
riktigt kanon i nästan hela Sverige.
– Regnkläderna kan du lämna hemma
i år, säger meteorolog Martin Kjell.

Eller hur, blir det regn så ska jag ringa Martin

https://www.expressen.se/nyheter/vader/superprognosen-sa-blir-midsommarvadret-dar-du-firar/
Citera
2025-06-18, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Om havsvattnet är betydligt varmare än lufttemperaturen (det är det ju om havstemperaturen är 23-25 grader), så beror nog det på att det kommer ut ett avlopp just där

Dom åren vattnet stiger över 20+ så är det en bra sommar, mediokra somrar som sista åren har det varit max 16-18 grader i vattnet. Nej jag bor inte i Haparanda som tydligen hade en bra sommar 2024.
Just norra delen av Östersjön kan ibland få riktigt varmt då dom slipper vindarna från Norge och kan få in varm luft från Ryssland/Finland.

Där jag bor kommer det vara 16 grader och blåst till midsommar, kommer definitivt behövas en jacka efter kl 18.00. Bor man i västvinds-bältet så får man räkna med såna här somrar. Västvindsbältet brukar sträcka sig från Göteborg och tvärs över landet upp till ungefär Umeå.

Vill man slippa västvinds bältet bör man bo norr om Skellefteå eller söder om Gävle.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-06-18 kl. 19:01.
Citera
2025-06-19, 00:38
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Helt värdelöst väder. Moln och blåst med enstaka fina stunder av sol bara. Går aldrig gå ut utan att riskera att bli dränkt i skyfall!
Var har det varit skyfall? Inte i Stockholm i alla fall. Det duggregnade några minuter för några timmar sedan. Det är allt.
Citera
2025-06-19, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Var har det varit skyfall? Inte i Stockholm i alla fall. Det duggregnade några minuter för några timmar sedan. Det är allt.

Här har det tydligen regnat ordentligt på morgonen.
Höstvädret fortsätter dock en bit in i Juli tydligen.
Västernorrland/Jämtland ser ut att dra nitlotten, ute vid höga kusten kommer det inte vara mer än 13-15 grader. Tur att det är sista veckorna här innan man drar. I Åre trakten ser jag det blir runt 10-12 grader, haha, vad är detta. Det är alltså redan höst i fjällvärlden och vinter i Riksgränsen
Bor man i dessa områden är sommaren körd. Den här sommaren blir till och med sämre än fjolårets, helt otroligt.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-06-19 kl. 08:29.
Citera
2025-06-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Har inte varit badväder på flera somrar i Norrland, sista somrarna har det knappt vari 15 grader i havet där jag har stugan utanför Övik. Så var det inte förr. Har varit med om somrar då det varit 23-25 i vattnet, även om det normala brukar vara +19-21 grader i Juli månad.

Men som sagt sista åren, knappt 15-16 grader i havet, och blåser konstant, så har det varit sen typ 2020. SÅ visst har något hänt med vädret och temperaturen i Norra Sverige.

Många som inte ens sjösätter båtarna numera för det är ingen mening, såvida dom inte är fiskare. Det är liksom inte ens värt att ha båt, för möjligen 2 veckor i Juli på sin höjd.

Kommer även ihåg somrar då det varit varmt från Juni till September, även om det inte är det normala, men det hände ca vart 4-5 år förr, nu vart 10e år. Jag säger att den här sommaren är redan körd norr om Sundsvall. Haparanda och norrut brukar dock ha lite varmare klimat men verkar inte bli så bra där heller i år.

Min erfarenhet säger att är det inte varmt före midsommar så är risken stor att det blir en medioker sommar då havet inte kommer värmas upp tillräckligt.

Norra Sverige kommer få en sommar med ca 15-20 grader, Stockholm 20-25 och Södra Sverige 22-26 några veckor i Juli. Max 1 vecka med högsommarvärme i samtliga områden är min gardering.

Så är det. Den usla majmånaden och nu även mediokra juni pajade hela sommaren. Kuksommar igen!
Det verkar som att man numera måste befinna sig i ett stråk längs Sthlm/sydostkusten för att få någon sommar överhuvudtaget. Västkusten eller norrland får bara skitväder numera. Endera pissar det titt som tätt och de dagar det inte regnar så blåser det satan istället. Kräver inte 25 grader varje dag men lite stabil grundvärme på typ 22 grader och sol och inte 15-17 grader och stora molnflak och skurar titt som tätt vore trevligt!!
Citera
2025-06-19, 09:09
Medlem
Citat:
Dom åren vattnet stiger över 20+ så är det en bra sommar, mediokra somrar som sista åren har det varit max 16-18 grader i vattnet. Nej jag bor inte i Haparanda som tydligen hade en bra sommar 2024.
Just norra delen av Östersjön kan ibland få riktigt varmt då dom slipper vindarna från Norge och kan få in varm luft från Ryssland/Finland.

Där jag bor kommer det vara 16 grader och blåst till midsommar, kommer definitivt behövas en jacka efter kl 18.00. Bor man i västvinds-bältet så får man räkna med såna här somrar. Västvindsbältet brukar sträcka sig från Göteborg och tvärs över landet upp till ungefär Umeå.

Vill man slippa västvinds bältet bör man bo norr om Skellefteå eller söder om Gävle.

Japp. Vädret har kukat ur fullständigt. Nu är det varmt på vintern när det skall vara kallt och kallt på sommaren när det ska vara varmt. Västkusten och dina trakter där i mellersta Sverige ligger sommartid mitt i ett regnbälte numera. Sydostkusten och allra längst i norr klarar sig, återigen precis som förra året, bättre .
Citera
2025-06-19, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Japp. Vädret har kukat ur fullständigt. Nu är det varmt på vintern när det skall vara kallt och kallt på sommaren när det ska vara varmt. Västkusten och dina trakter där i mellersta Sverige ligger sommartid mitt i ett regnbälte numera. Sydostkusten och allra längst i norr klarar sig, återigen precis som förra året, bättre .

Det blir nog inte mycket till sol och bad i norra Sverige denna sommar.
Är så sugen på att åka ner mot Stockholm nu men det blir efter midsommarhelgen :-(
Citera
2025-06-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve

Stockholm Stockholm Stockholm hela tiden! Det har varit skyfall på flera platser i landet.

Tror du Sverige bara är Stockholm eller?
Senast redigerad av blaha95 2025-06-19 kl. 18:13.
Citera
2025-06-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Stockholm Stockholm Stockholm hela tiden! Det har varit skyfall på flera platser i landet.

Tror du Sverige bara är Stockholm eller?

Ignorera idoten bara. Greven är ett jävla troll som bara skriver om Stockholm Stockholm Stockholm hela tiden bara för att reta upp folk, han höll på sådär hela jävla förra sommaren också.
Citera
2025-06-19, 19:29
Medlem
Citat:
Det blir nog inte mycket till sol och bad i norra Sverige denna sommar.
Är så sugen på att åka ner mot Stockholm nu men det blir efter midsommarhelgen :-(

https://www.klart.se/artikel/julivadret/

Du ser ut att få rätt. Sommaren kan skrivas av redan nu för norra Sverige, det är kuksommar igen. Frågan är om vi inte kan skriva av sommaren även för södra Sverige förutom sydostkusten. Enligt långprognosen kommer hela landet utom möjligen Skåne få kallt och blött ända till mitten av juli. Sedan (kanske) en kil med varmluft når upp i höjd till Dalarna nånstans, men det verkar hänga på en väldigt skör tråd. Blir nog bara pannkaka av det också.
Det är helt uppenbart att varmluften och högtrycket parkerat över syd och centraleuropa i år också, och lågtrycken tar en nordlig bana över Sverige.
Boka biljetter utomlands nu!!
Fan framåt slutet av juli så kommer folk hänga på flygplansvingarna för att få komma ner till medelhavet och få lite sol!
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2025-06-19 kl. 19:33.
Citera
2025-06-19, 19:49
Medlem
Vädret tar sig en vändning till det sämre i början på nästa vecka när ett lågtryck tar sig in på en sydligare bana. Jag tror att vi kommer att ha växlande väder och västvindar ett tag framåt. Några dagar med fint, soligt väder följt av några dagar med blåsigt, regnigt väder. Ostkusten drar återigen vinstlotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in