2025-06-17, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Väldigt fuktig luft idag. Var tvungen att städa och det rann svett, tvungen att ta en dusch när jag var klar.

Men nu är det fint och dammfritt

Hög luftfuktighet är det absolut värsta med svensk sommar, jag gillar torr och varm luft, och nej jag är inte född i Afrika.

Det är samma på vintern, jag hanterar kall luft bättre än 3-4 grader kallt och snö/regn, den där jäkla fukten känns som den dränerar en på energi.

Jag har aldrig frusit så mycket som en vinter jag spenderade i Stockholm, då var det konstant runt nollan och ibland några få minusgrader, då har jag ändå vuxit upp med -25 grader i Norra Sverige. Jag antar att min norrländska vinterkläder INTE var anpassade för en vinter i Stockholm, inte ens långkalsonger hjälpte när fukten kröp igenom.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-06-17 kl. 10:03.
Citera
2025-06-17, 18:54
Medlem
Prognosmodellerna visar att högtrycket fortsätter att utöva sitt inflytande över södra Sverige. Lågtrycken går på en nordligare bana och berör främst Norrland. Nästa högtryck växer in på torsdag/fredag. Det kan bli några varma dagar innan högtrycket släpper igenom svalare västvindar. Helt okej midsommar väder. Ostkusten kommer att vara flera grader varmare än Västkusten.
Senast redigerad av Jal16 2025-06-17 kl. 18:58.
Citera
2025-06-17, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Prognosmodellerna visar att högtrycket fortsätter att utöva sitt inflytande över södra Sverige. Lågtrycken går på en nordligare bana och berör främst Norrland. Nästa högtryck växer in på torsdag/fredag. Det kan bli några varma dagar innan högtrycket släpper igenom svalare västvindar. Helt okej midsommar väder. Ostkusten kommer att vara flera grader varmare än Västkusten.

Ser ut som det var sista varma dagen i Norr på ett tag.
Inte förrän helgen efter den 27e ser det ut att bli +20 igen.

Men idag var det behagligt, varken varmt eller kallt, lagom för arbete.
Citera
2025-06-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Ser ut som det var sista varma dagen i Norr på ett tag.
Inte förrän helgen efter den 27e ser det ut att bli +20 igen.

Men idag var det behagligt, varken varmt eller kallt, lagom för arbete.

Ja, sommarvärmen ser ut att hålla sig i den södra halvan av landet och framförallt längs ostkusten.
Citera
2025-06-18, 06:19
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ser ingen skillnad på varken temp. eller vindstyrka där jag bor (sydost). Mellan 21-24° från idag till fredag 27:e enligt SMHI, så räknar med 23-26°.
Så visst, några varma dagar blir det ju, typ 10 st.
Citera
2025-06-18, 10:17
Avslutad
Citat:
Ja, sommarvärmen ser ut att hålla sig i den södra halvan av landet och framförallt längs ostkusten.

Verkar ligga runt 16-18 grader som max här i Norr, direkt efter midsommar kommer en kallfront så det kommer knappt bli 15 grader.

Det kommer även blåsa en hel del, runt 20ms p Lördag och även nästa vecka.
Väderläget från i vintras har inte ändrats så mycket, inget stabilt högtryck och fortsatt blåsigt.

Vi fick iaf 2 dagar med ryssvärmen.
Kommer skriva mig i Stockholm i sommar
Flyttlasset går den 1a Juli...
Citera
2025-06-18, 10:34
Medlem
Helt värdelöst väder. Moln och blåst med enstaka fina stunder av sol bara. Går aldrig gå ut utan att riskera att bli dränkt i skyfall!
Citera
2025-06-18, 10:37
Medlem
Citat:
Verkar ligga runt 16-18 grader som max här i Norr, direkt efter midsommar kommer en kallfront så det kommer knappt bli 15 grader.

Det kommer även blåsa en hel del, runt 20ms p Lördag och även nästa vecka.
Väderläget från i vintras har inte ändrats så mycket, inget stabilt högtryck och fortsatt blåsigt.

Vi fick iaf 2 dagar med ryssvärmen.
Kommer skriva mig i Stockholm i sommar
Flyttlasset går den 1a Juli...

Kommande 2-3 veckor blir avgörande för vilken riktning den här sommaren kommer ta. Börjar vi komma in mot mitten av juli utan tecken på stabilisering då kan vi skriva av sommaren.
Citera
2025-06-18, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Helt värdelöst väder. Moln och blåst med enstaka fina stunder av sol bara. Går aldrig gå ut utan att riskera att bli dränkt i skyfall!

2 dagar med värme blev det, helt fel årstid då inga badplatser har öppnat ännu här i norr
Dom flesta öppnar efter midsommar eller denna vecka.
Som sagt så flyttar jag till Stockholm den 1a Juli, så det blir bra att spendera sommaren i något bättre väder. Men nej tror på en ganska medioker sommar norr om Sundsvall.
Citera
2025-06-18, 10:55
Medlem
Citat:
2 dagar med värme blev det, helt fel årstid då inga badplatser har öppnat ännu här i norr
Dom flesta öppnar efter midsommar eller denna vecka.
Som sagt så flyttar jag till Stockholm den 1a Juli, så det blir bra att spendera sommaren i något bättre väder. Men nej tror på en ganska medioker sommar norr om Sundsvall.

Det bra vädret kommer numera på våren eller framåt september, därimellan är det en blöt och regnig historia. Helt värdelöst.
Citera
2025-06-18, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Det bra vädret kommer numera på våren eller framåt september, därimellan är det en blöt och regnig historia. Helt värdelöst.

Har inte varit badväder på flera somrar i Norrland, sista somrarna har det knappt vari 15 grader i havet där jag har stugan utanför Övik. Så var det inte förr. Har varit med om somrar då det varit 23-25 i vattnet, även om det normala brukar vara +19-21 grader i Juli månad.

Men som sagt sista åren, knappt 15-16 grader i havet, och blåser konstant, så har det varit sen typ 2020. SÅ visst har något hänt med vädret och temperaturen i Norra Sverige.

Många som inte ens sjösätter båtarna numera för det är ingen mening, såvida dom inte är fiskare. Det är liksom inte ens värt att ha båt, för möjligen 2 veckor i Juli på sin höjd.

Kommer även ihåg somrar då det varit varmt från Juni till September, även om det inte är det normala, men det hände ca vart 4-5 år förr, nu vart 10e år. Jag säger att den här sommaren är redan körd norr om Sundsvall. Haparanda och norrut brukar dock ha lite varmare klimat men verkar inte bli så bra där heller i år.

Min erfarenhet säger att är det inte varmt före midsommar så är risken stor att det blir en medioker sommar då havet inte kommer värmas upp tillräckligt.

Norra Sverige kommer få en sommar med ca 15-20 grader, Stockholm 20-25 och Södra Sverige 22-26 några veckor i Juli. Max 1 vecka med högsommarvärme i samtliga områden är min gardering.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-06-18 kl. 14:54.
Citera
2025-06-18, 16:27
Avstängd
Citat:
Har inte varit badväder på flera somrar i Norrland, sista somrarna har det knappt vari 15 grader i havet där jag har stugan utanför Övik. Så var det inte förr. Har varit med om somrar då det varit 23-25 i vattnet, även om det normala brukar vara +19-21 grader i Juli månad.

Men som sagt sista åren, knappt 15-16 grader i havet, och blåser konstant, så har det varit sen typ 2020. SÅ visst har något hänt med vädret och temperaturen i Norra Sverige.

Många som inte ens sjösätter båtarna numera för det är ingen mening, såvida dom inte är fiskare. Det är liksom inte ens värt att ha båt, för möjligen 2 veckor i Juli på sin höjd.

Kommer även ihåg somrar då det varit varmt från Juni till September, även om det inte är det normala, men det hände ca vart 4-5 år förr, nu vart 10e år. Jag säger att den här sommaren är redan körd norr om Sundsvall. Haparanda och norrut brukar dock ha lite varmare klimat men verkar inte bli så bra där heller i år.

Min erfarenhet säger att är det inte varmt före midsommar så är risken stor att det blir en medioker sommar då havet inte kommer värmas upp tillräckligt.

Norra Sverige kommer få en sommar med ca 15-20 grader, Stockholm 20-25 och Södra Sverige 22-26 några veckor i Juli. Max 1 vecka med högsommarvärme i samtliga områden är min gardering.

Om havsvattnet är betydligt varmare än lufttemperaturen (det är det ju om havstemperaturen är 23-25 grader), så beror nog det på att det kommer ut ett avlopp just där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in