Citat:
Ursprungligen postat av
Casiopeia2.0
Det bra vädret kommer numera på våren eller framåt september, därimellan är det en blöt och regnig historia. Helt värdelöst.
Har inte varit badväder på flera somrar i Norrland, sista somrarna har det knappt vari 15 grader i havet där jag har stugan utanför Övik. Så var det inte förr. Har varit med om somrar då det varit 23-25 i vattnet, även om det normala brukar vara +19-21 grader i Juli månad.
Men som sagt sista åren, knappt 15-16 grader i havet, och blåser konstant, så har det varit sen typ 2020. SÅ visst har något hänt med vädret och temperaturen i Norra Sverige.
Många som inte ens sjösätter båtarna numera för det är ingen mening, såvida dom inte är fiskare. Det är liksom inte ens värt att ha båt, för möjligen 2 veckor i Juli på sin höjd.
Kommer även ihåg somrar då det varit varmt från Juni till September, även om det inte är det normala, men det hände ca vart 4-5 år förr, nu vart 10e år.
Jag säger att den här sommaren är redan körd norr om Sundsvall. Haparanda och norrut brukar dock ha lite varmare klimat men verkar inte bli så bra där heller i år.
Min erfarenhet säger att är det inte varmt före midsommar så är risken stor att det blir en medioker sommar då havet inte kommer värmas upp tillräckligt.
Norra Sverige kommer få en sommar med ca 15-20 grader, Stockholm 20-25 och Södra Sverige 22-26 några veckor i Juli. Max 1 vecka med högsommarvärme i samtliga områden är min gardering.