2025-06-18, 19:01
Medlem
Någon som lyckats få tag på 15mg pennan i butik eller online via någon apotek i landet? Helt omöjligt verkar det som.
Citera
2025-06-18, 19:43
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Borde inte detta vara billigare än ozempic? Ozempic då behöver man väl oftast abonnemang för 1000 kr och sen sprutan på det.

Men mounjaro det kan man få utan abonnemang så då försvinner ju den kostnaden.

Så i slutändan är detta billigare så fall?

Som jag förstått det kostar Ozempic på hög dos+abonnemang lika mycket som Mounjaro på låg dos. Men de flesta stannar väl inte på låg dos utan kommer komma upp i högre.

Ozempic kostar sällan mer än totalt 2500 kr/månad. Jag har bara hört om enstaka som tar så pass hög dos så att det blir den kostnaden, det vanliga är 1000-2000 kr/månad.

Sen är det vanligt med Ozempic att man går över till underhållsabonnemang efter kanske ett år (individuellt så klart) och det kostar 500 kr eller mindre per månad.

Mounjaro kostar väl som minst ca 2000 kr/månad? Och upp till ca 8000 kr/månad.
Citera
2025-06-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Som jag förstått det kostar Ozempic på hög dos+abonnemang lika mycket som Mounjaro på låg dos. Men de flesta stannar väl inte på låg dos utan kommer komma upp i högre.

Ozempic kostar sällan mer än totalt 2500 kr/månad. Jag har bara hört om enstaka som tar så pass hög dos så att det blir den kostnaden, det vanliga är 1000-2000 kr/månad.

Sen är det vanligt med Ozempic att man går över till underhållsabonnemang efter kanske ett år (individuellt så klart) och det kostar 500 kr eller mindre per månad.

Mounjaro kostar väl som minst ca 2000 kr/månad? Och upp till ca 8000 kr/månad.
Betalade 2710kr via Apotea idag för Mounjaro 5mg. Ska köra 5mg i 16 veckor.
Citera
2025-06-18, 20:13
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin

Startar man med 2,5 mg i veckan? Och maxdos är väl 15 mg i veckan. Har du nån koll på var det är vanligast att landa dosmässigt på längre sikt t.ex. om det är vanligt att man stannar på 5 mg eller 7,5 mg?
Citera
2025-06-18, 22:15
Medlem
Citat:
Startar man med 2,5 mg i veckan? Och maxdos är väl 15 mg i veckan. Har du nån koll på var det är vanligast att landa dosmässigt på längre sikt t.ex. om det är vanligt att man stannar på 5 mg eller 7,5 mg?
Min läkare sa idag att hon var nöjd med -3,5 kilo från 27/5-18/6, alltså tre veckor med 2,5mg.
Så hon tyckte att jag kan landa på 5mg över sommaren då man också rör sig mer och äter lite lättare. Fick 4 Kvikkpen idag (5mg) som ska räcka i 16 veckor. Och går jag ner ett kilo i veckan fortsättningsvis så kommer jag vara nöjd.
Men mitt mål är max 72 kilo innan året är slut 🙏🏼
Citera
2025-06-19, 09:40
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:

Räknar du med att de du köpte för 2710 kr ska räcka i 16 veckor. Eller att du kommer lägga 2710 kr i veckan på det?
Citera
2025-06-19, 11:04
Medlem
Idag tar jag första dosen på 7,5 mg. Hoppas verkligen att detta är rätt dos för mig. Gått ner hittills 4,2 kg på 12 veckor med Mounjaro, så hittills har det gått väldigt långsamt för mig. Tog sprutan nyss och känner mig lätt illamående/yr.

Totalt ligger jag på -21,8 kg på ett år (Rybelsus/Mounjaro)
Citera
2025-06-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Räknar du med att de du köpte för 2710 kr ska räcka i 16 veckor. Eller att du kommer lägga 2710 kr i veckan på det?
En Mounjaro Kvikkpen med fyra doser 5mg kostar 2 710kr. Räcker alltså i fyra veckor.
Totalt 10 840kr för 16 veckor och förhoppningsvis minst 16 kg lättare.
Visst är det mycket pengar men matkontot är nästan halverat då jag äter mycket mindre portioner.
Citera
2025-06-19, 14:30
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
En Mounjaro Kvikkpen med fyra doser 5mg kostar 2 710kr. Räcker alltså i fyra veckor.
Totalt 10 840kr för 16 veckor och förhoppningsvis minst 16 kg lättare.
Visst är det mycket pengar men matkontot är nästan halverat då jag äter mycket mindre portioner.

Okej då är jag med. Så kanske 700 kr dyrare än ozempic då om man utgår från ozempic kostar 1100 kr i månaden plus abonnemang för typ 900.

Uppdatera gärna hur de går för dig kul och följa såna här resor tycker jag.
Citera
2025-06-19, 14:35
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Min läkare sa idag att hon var nöjd med -3,5 kilo från 27/5-18/6, alltså tre veckor med 2,5mg.
Så hon tyckte att jag kan landa på 5mg över sommaren då man också rör sig mer och äter lite lättare. Fick 4 Kvikkpen idag (5mg) som ska räcka i 16 veckor. Och går jag ner ett kilo i veckan fortsättningsvis så kommer jag vara nöjd.
Men mitt mål är max 72 kilo innan året är slut 🙏🏼

Det är väldigt bra resultat, medicinen verkar alltså ha funkat bra 💪

Men att fortsätta gå ned ett kilo i veckan låter optimistiskt, en långsammare viktnedgång lär vara mer hållbar på sikt. Man får se det från kroppens sida som betraktar snabb viktnedgång som dödsbringande katastrofläge. Har man otur sänks ens förbränning för mycket (mer än vad som kan förklaras av den minskade kroppsvikten) och en lång tid fram. Vore jag du skulle jag vara jättenöjd även med ett halvt kilo ned i veckan.

Vore intressant att se om man kan gå över till Ozempic under viktstabiliseringsfasen efter att ha gått ned med Mounjaro för att komma ned i kostnad.
Citera
2025-06-19, 14:38
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staralicious
Idag tar jag första dosen på 7,5 mg. Hoppas verkligen att detta är rätt dos för mig. Gått ner hittills 4,2 kg på 12 veckor med Mounjaro, så hittills har det gått väldigt långsamt för mig. Tog sprutan nyss och känner mig lätt illamående/yr.

Totalt ligger jag på -21,8 kg på ett år (Rybelsus/Mounjaro)

Bytte du till Mounjaro från Rybelsus för att få fart på viktnedgången? Stod du stilla i vikt på Rybelsus och började gå ned igen med Mounjaro?
Citera
2025-06-19, 15:51
Medlem
Citat:
Bytte du till Mounjaro från Rybelsus för att få fart på viktnedgången? Stod du stilla i vikt på Rybelsus och började gå ned igen med Mounjaro?

Ja precis, jag ville få fart på viktminskningen och jag var nyfiken på Mounjaro. Jag började med Rybelsus i juni 2024 och gick ner 18 kg på 9 månader. Jag hade startdosen (3 mg) 3 månader, 7 mg i 4 månader och bytte sen till maxdosen på 14 mg.

Väger idag 89,6 kg, startvikten var 111,4 kg.

Har du testat Rybelsus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in