2025-06-19, 11:18
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det betyder att den individuella variationen när det gäller PEth-bildande och PEth-eliminering är extremt stor vilket gör att man inte kan omvandla ett PEth-mätvärde till en exakt alkoholkonsumption. Man kan endast göra extremt osäkra uppskattningar. Tex så krävs det, enligt studiedata, ett intag om i runda slängar ca 7-50 standardglas i veckan för att nå över 0,3.

I mitt fall så tror jag bestämt att jag faktiskt hade druckit inte en alldeles så liten del alkohol under perioden, men ändå visade det ett så låght Peth-värde, vilket jag uppfattar som lite märkligt. Men detta är alltså en rent individuell variation ungefär i stil med hur mycket alkohol man tål, hur mycket man förbränner, hur stor man är remt kroppsligt etc? Jag frågar, eftersom jag vet faktiskt inte. Till skillnad från många andra här i tråden så är jag tämligen okunnig i ämnet.
2025-06-19, 11:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Gå ut o gråta i media utgör ingen skillnad,
Det handlar om att informera om ett allvarligt samhällsproblem och alla reaktioner visar att det verkligen gör skillnad. Du har alltså helt fel.
2025-06-19, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
I mitt fall så tror jag bestämt att jag faktiskt hade druckit inte en alldeles så liten del alkohol under perioden, men ändå visade det ett så låght Peth-värde, vilket jag uppfattar som lite märkligt. Men detta är alltså en rent individuell variation ungefär i stil med hur mycket alkohol man tål, hur mycket man förbränner, hur stor man är remt kroppsligt etc? Jag frågar, eftersom jag vet faktiskt inte. Till skillnad från många andra här i tråden så är jag tämligen okunnig i ämnet.

Exakt, PEth bildas enbart när det finns alkohol i blodet. Det är flera olika parametrar som påverkar hur mycket PEth en person får över tid.
2025-06-19, 11:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Exakt, PEth bildas enbart när det finns alkohol i blodet. Det är flera olika parametrar som påverkar hur mycket PEth en person får över tid.

Hur vet du att det är så? Om det är så, hur kommer det sig då att Transportstyrelsen drar in körkort hejvilt bara utefter det tagna Peth-värdet?
2025-06-19, 11:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
I grund och botten handlar det väl framförallt om att ålder inte är en påverkbar riskfaktor och något man måste acceptera utifrån ett fungerande samhälle.

Alkohol är ju högst påverkbart varför det är rimligt att agera på detta och inte på en äldre person trots att den relativa risken möjligt är jämförbar.

Oj. Det var cyniskt. Så om man testade funktioner hos de med höga PEth-värden, så som vi är så bra att göra med de åldrade så skulle vi inte längre ha ett fungerande samhälle?
2025-06-19, 11:25
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Med ett sådant resonemang kan vården och en myndighet aldrig göra fel så länge det finns en ”praxis” som myndigheten egenmäktigt hittat på. Förstår du inte hur absurt det är?

Det är inte absurt. Man sätter praxis enligt det rådande kunskapsläget och inom ramen för gällande lagar. Inget är fixt, det går att göra olika typer av förändringar över tid.

Linn visste vad som gällde men kunde ändå inte hålla sig under 0,3 varaktigt under tiden proverna togs. Hon gjorde valet att dricka hellre än att ha jobbet och körkortet, svårare än så är det inte. Man ska inte skylla ifrån sig på andra för sådant man har helt i sin egen makt och det hade Linn, men valde bort det. Om det berodde på att alkoholen hade henne i sitt grepp eller om det berodde på att hon är korkad vet jag inte men valet var hennes.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-19 kl. 11:28.
2025-06-19, 11:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är inte absurt. Man sätter praxis enligt det rådande kunskapsläget och inom ramen för gällande lagar. Inget är fixt, det går att göra olika typer av förändringar över tid.

Linn visste vad som gällde men kunde ändå inte hålla sig under 0,3 varaktigt under tiden proverna togs. Hon gjorde valet att dricka hellre än att ha jobbet och körkortet, svårare än så är det inte. Man ska inte skylla ifrån sig på andra för sådant man har helt i sin egen makt och det hade Linn, men valde bort det.

Jag är personligen emot blodtester och kontrollsamhället. Men om det verkligen är så att Linn var medveten om att provtagning pågick på det viset du beskriver och att hon jobbar i en sådan känslig bransch som ambulansjukvård och ändå trycker i sig alkohol som om inget har hänt så är hon väl inte ett sådant enormt offer som det framställts i media. Finns nog andra det är mer synd om i så fall. Att körkort dras in av olika anlendingar är knappast något nytt, men folkstormen startas först då den heliga alkoholen ifrågasätts, men oftast inte annars. Generellt sätt verkar ju svensken vara mycket positiv till kontroll och förbud. Läste att Linn fick körkortet tillbaka. Grattis tjejen!
2025-06-19, 11:33
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Oj. Det var cyniskt. Så om man testade funktioner hos de med höga PEth-värden, så som vi är så bra att göra med de åldrade så skulle vi inte längre ha ett fungerande samhälle?

Min poäng är den att vi inte kan dra in körkortet enbart baserat på ålder utan funktion, detta då ålder inte är något man själv kan påverka. Bruk av alkohol och försämrad funktion därav är högst påverkbart och därmed rimligare att agera hårdare mot.
2025-06-19, 11:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Jag är personligen emot blodtester och kontrollsamhället. Men om det verkligen är så att Linn var medveten om att provtagning pågick på det viset du beskriver och att hon jobbar i en sådan känslig bransch som ambulansjukvård och ändå trycker i sig alkohol som om inget har hänt så är hon väl inte ett sådant enormt offer som det framställts i media. Finns nog andra det är mer synd om i så fall. Att körkort dras in av olika anlendingar är knappast något nytt, men folkstormen startas först då den heliga alkoholen ifrågasätts, men oftast inte annars. Generellt sätt verkar ju svensken vara vädligt positiv till kontroll och förbud. Läste att Linn fick körkortet tillbaka. Grattis tjejen!

Precis, det är inte så himla synd om Linn då hon hade ödet i sina egna händer men slarvade bort körkortet och jobbet. Men då alkoholen är helig för många så vinner hon sympatier från många. Beter man sig korkat får man skylla sig själv. Det tror jag alla inser innerst inne men ge fan i att kritisera vårt drickande, tänker man väl, det är nog detta det egentligen handlar om.
2025-06-19, 11:34
Avslutad
Citat:
Hur vet du att det är så? Om det är så, hur kommer det sig då att Transportstyrelsen drar in körkort hejvilt bara utefter det tagna Peth-värdet?

Det finns mängder med information som visar att det är så. Att Transportstyrelsen gör som de gör är deras business.
2025-06-19, 11:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab

Linn visste vad som gällde men kunde ändå inte hålla sig under 0,3 varaktigt under tiden proverna togs. Hon gjorde valet att dricka hellre än att ha jobbet och körkortet, svårare än så är det inte. Man ska inte skylla ifrån sig på andra för sådant man har helt i sin egen makt och det hade Linn, men valde bort det. Om det berodde på att alkoholen hade henne i sitt grepp eller om det berodde på att hon är korkad vet jag inte men valet var hennes.
Det är mer än absurt – det här börjar ta rent patologiska former. Dels visar kunskapsläget att PEth inte kan användas som Transportstyrelsen gör, dels kan Linn ha konsumerat mycket mindre än de mängder som Transportstyrelsen påstår krävs för att komma över 0,3. Att du fortfarande argumenterar mot detta utan argument är inte ett normalt beteende.
2025-06-19, 11:37
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Min poäng är den att vi inte kan dra in körkortet enbart baserat på ålder utan funktion, detta då ålder inte är något man själv kan påverka. Bruk av alkohol och försämrad funktion därav är högst påverkbart och därmed rimligare att agera hårdare mot.

Alkoholintaget är påverkbart för alla men de som hatar PEth-tester vill nog se drickandet som en "mänsklig rättighet", dvs inte i praktiken påverkbart på den nivå de själva har vant sig vid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in