2025-06-16, 21:17
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold
Läs Isaiah 45:7

Sen så är Bibeln en symbolisk bok som innehåller båda gott och ont... Så välj ut det goda och glöm bort det onda och dåliga.

Okej... bibeln är symbolisk. Tror man symboliskt på Gud också?
Sedan ser jag direkt ett problem med om man själv ska välja ut det goda och bortse från det onda. Alla kommer tycka olika så det kommer vara omöjligt att särskilja gott och ont.
Citera
2025-06-17, 00:33
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Om man är ateist men vill skapa en kontakt med Gud, hur skulle du säga att man gör?
Det handlar väl inte bara om att övertyga sig själv att tro?
För i så fall skulle allt kunna förklaras neurologiskt och inte gudomligt.
Nej man kan inte tvinga sig själv att tro, att tro är en gåva från Gud men ibland får man ta eget initiativ till tro.
Men att bara tro på Gud räcker inte.
Den apostoliska eller Nicaenska trosbekännelsen är vad som krävs.
Citera
2025-06-17, 00:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nej, du har inte misstagit dig

Då tackar jag för erkännandet att du hade fel.

Citat:
Att Gud är evig och god betyder inte att alla som skriver om Gud förstår Honom fullt ut.

Det förändrar inte mitt argument det minsta. Har du inte förstått det, eller spelar du dum?

Citat:
Men Gud verkar genom process, inte punktlistor.

Hur vet du detta? Har du pratat med Gud? Hur vet du isf att du förstått det hela rätt?

Citat:
Du bekräftar det ju själv. Du avfärdar personer,

Jag ser inte problemet. Efter ett tag så framgår det tydligt vilka personer som kan avfärdas. Du är en av dem.

Citat:
Du skriver inte med nyfikenhet, utan med ett behov att få rätt.

Trams. Så länge jag tror mig ha rätt så bör jag väl strida för det? Om någon kommer med något bättre så är jag den förste att ta till mig det. Du kommer inte finna en ärligare skribent på detta forum än mig.

Citat:
Om du “konstaterar” något om andra utan att ens försöka förstå dem, då är det inte ett konstaterande. Det är bara fördomar.

Med rätt kunskap behövs det inte mycket för att förstå vad en skribent håller på med. Speciellt inte när de är så uppenbara som du. Jag ser precis vad du gör och finner det patetiskt.

Citat:
Det finns gott om exempel.
Tag t.ex. 5 Mosebok 21:18–21 – “den upproriske sonen” som ska stenas. Bokstavligt: en avskyvärd lag.
Men i sin kontext? En juridisk hyperbol från en hederskultur, där ingen historiker ens kunnat bekräfta att den praktiserats. Snarare en text som illustrerar behovet av förändring – ett fossil, inte ett föredöme.

Är du helt jävla utvecklingsstörd? Läs igen vad jag bad om och återkom.

Citat:
Nej.
Alla texter har inte ett moraliskt budskap. Men de har historisk eller existentiell laddning.

Och där flyttade vi målstolparna

Citat:
Förtrycket av kvinnor i vissa Paulusbrev. Inte för att det är Guds vilja, utan för att det är ett brev från en människa som verkade i ett patriarkalt imperium. Att tro på Gud är inte att försvara varje rad i en bok. Det är att erkänna att även Bibeln bär på smärta och brottning.

Bra, så Bibeln innehåller alltså - även tolkade i kontext och bla bla bla - fruktansvärda moraliska budskap, korrekt? Dvs även efter att vi tagit hänsyn till den "fördjupade uppenbarelsen", korrekt?

Citat:
Bra. Då är vi åtminstone överens om att även gamla texter kan rymma något sant.

Varför i hela friden skulle vi INTE vara överens om det????

Citat:
Frågan är varför vissa av dem fortfarande träffar – medan andra glöms. Det säger något om deras kvalitet, inte bara deras ålder.

Ja....? Det är väl ganska uppenbart att t ex "Du skall inte mörda" alltid kommer vara moraliskt korrekt. Det finns förmodligen inte en enda civilisation som inte haft sin variant av det.

Citat:
Fast du gör ju exakt det.
Du lägger timmar

Att jag lägger tid betyder inte att jag kämpar. Det krävs extremt lite ansträngning för att hantera någon som dig. Jag behöver inte planera eller ens tänka. Jag vet nästan alltid redan på förhand vad du inte kommer kunna svara på och vad du kommer undvika. Det enda du förvånat över hittills är att du är trögare än vad jag trodde. Oärligheten är dock precis där jag trodde den skulle vara. Dygder om är ärlighet till trots är religiösa, strax efter MAGA-släktet, de mest oärliga man kan ha att göra med.

Citat:
på att vända ut och in på en bok du säger dig ha lämnat bakom dig.

När sa jag att jag lämnat den bakom mig? Skrev jag inte tvärtom att Gud är välkommen att uppenbara sig när helst han vill? Jag menar det. Han får komma när som. Innan dess kan han glömma att jag tror på tramset.

Citat:
Varför?

Det underhåller mig. Bra sätt att hålla sin argumentation on point också. Use it or lose it.

Citat:
Är det möjligt att något där fortfarande rör vid dig – även om du inte vill kännas vid det?

Tänker du på något särskilt?

Citat:
jag tror inte att Bibeln är felfri.

Men du tror att Gud låter den vara full av hemskheter och felaktigheter, fastän han skulle kunna rätta till problemet när helst han vill. För mig är det absurt. För en kristen är det standard. Det är bl.a. därför jag tycker ni är absurda.

Citat:
Men till skillnad från dig verkar jag inte ha behov av att behandla den som en provokation för att känna mig upplyst.[/b]

Jag antar att man som en tänkande människa kan se själva berättelsens absurditet som en provokation. Utöver det är jag inte provocerad.
Citera
2025-06-17, 02:29
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag antar att man som en tänkande människa kan se själva berättelsens absurditet som en provokation. Utöver det är jag inte provocerad.
Det är förstås helt i sin ordning att du inte är provocerad, FiffiNiffi.
Det är bara fascinerande hur ofta du återkommer för att försäkra oss om det.
Vissa insikter knackar inte – de tar sig in när det är som mörkast.
Citera
2025-06-17, 03:17
Medlem
De kommer försöka lura er på massa saker och år.
Förväntade mig att de hade intelligens.
De beter sig som bebisar.

Börjar störa mig på att de ens skulle kunnat bete sig som de gör framför präster och seriösa folk.
Det är ju ett skämt alltihop.

Vissa vill ha tillbaka sina år vet jag..
Jag ser att ni kan inte ha en gud då människor omöjligt kan stå ut med deras energier som de leker med varje dag.

Vad hotar de ens om när de endå laddar om på morgonen endå?

De flesta vet innerst inne var man hör hemma..
Tvångsmetoder har de också..

Inget ni kommer sakna om de drar.
Var glada om de försvinner allihopa.
Citera
2025-06-17, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nu verkar det som om du snubblade på din egen lilla valnötshjärna, min vän!

Så låt oss ta det långsamt och tydligt! Bokstavera och ljuda om du behöver så att även du kan hänga med.

För om du inte klarar av att följa ett enkelt resonemang bara för att det innehåller fler än tre bokstäver blir ju är nästa steg en pekbok med bilder på glada katter och pedagogiska handtecken. Vilket inte funkar så bra i forumet.

Min poäng, som flög så högt över ditt huvud att den borde ha haft syrgasmask var enkel!

För att ens kunna bli anklagad för cherry-picking i/ur Bibeln så krävs det att man åtminstone kan välja ett argument. Ett enda!. Hur idiotiskt det än må vara.

Men du… du har ju inte ens kommit så långt. Du sitter där med burken körsbär framför dig, men verkar inte ens ha klurat ut hur man får av locket?

Det tragikomiska är att till och med den normalt lågbegåvade religiösa ensemblen från Glada Hudikteatern som argumenterar för kristendomen i forumet.

Dom lyckas ju åtminstone producera argument för kristendomen. Du lyckas inte ens nå upp till deras låga nivå.

Men då snackar vi ändå om människor som åtminstone vet i vilken bok de ska bläddra.
Ha ! Nu blev du sur igen för att jag inte cherry pickar 🤣

Körsbär på burk haha!
Senast redigerad av Kirev 2025-06-17 kl. 06:08.
Citera
2025-06-17, 06:51
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vad sött att du patologiserar det du inte kan bemöta

Du förvånar ingen
Citera
2025-06-17, 07:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Om man är ateist men vill skapa en kontakt med Gud, hur skulle du säga att man gör?
Det handlar väl inte bara om att övertyga sig själv att tro?
För i så fall skulle allt kunna förklaras neurologiskt och inte gudomligt.
Man måste sluta att aktivt förneka Gud. Förtroendet för och tron på Gud är som en trädgård som den troende försöker vårda men som ateisten trampar ned och förstör.
Citera
2025-06-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man måste sluta att aktivt förneka Gud. Förtroendet för och tron på Gud är som en trädgård som den troende försöker vårda men som ateisten trampar ned och förstör.

Vi har ju redan konstaterat att din gud endast existerar som en fantasi inne i ditt eget huvud och du har ju bevisligen totalt misslyckats att presentera några bevis för något annat.

Så vad du egentligen menar är ju alltså att du tycker att vissa personer som mer är hållningen att den som hör röster inne i sitt huvud, gör klokare i att uppsöka en läkare, alltså är jätte-jätte-dumma för att de påpekar att rösterna i ditt huvud rätt säkert inte är på riktigt. Ok?
Citera
2025-06-17, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Nej man kan inte tvinga sig själv att tro, att tro är en gåva från Gud men ibland får man ta eget initiativ till tro.
Men att bara tro på Gud räcker inte.
Den apostoliska eller Nicaenska trosbekännelsen är vad som krävs.

De är inte gud och har inte förtjänat att få heta gud heller.
Det är ett kasst system för människans hjärna överhuvudtaget.
Och det är inte direkt mysiga eller trevliga individer.

En råtta kallar inte katten för gud.
Dessutom de verkar enbart tänka på helt andra saker än människor.
Sluta skäm ut er mer.

Inse hur många som skulle betala för att slippa de....
Citera
2025-06-17, 07:43
Medlem
Citat:

Det är knappast ens i närheten lika fascinerande som att du själv inte klarar av att förklara vilken metod du använder du dig av för att avgöra det vilka delar eller budskap som är guds i bibeln, och vilka som är människors med tanke på att du menar att vissa delar av Bibeln bara är människors maktbegär eller rädsla?
Citera
2025-06-17, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Man ska inte svara på såna där entiteter de är inte till för människans bästa.
Inser du aldrig det ?
De vill göra hjärnan till entiteter från ett annat avstånd än du sitter.
Skäms ni inte ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in