2025-06-18, 23:11
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Nej man kan inte tvinga sig själv att tro, att tro är en gåva från Gud men ibland får man ta eget initiativ till tro.
Men att bara tro på Gud räcker inte.
Den apostoliska eller Nicaenska trosbekännelsen är vad som krävs.

Det finns dokumenterat att det främst är människor med problem och psykisk belastning som finner stöd i religion. Jag tror inte det är en bra lösning att klamra sig fast vid en övernaturlig saga.
Det finns bättre metoder att använda sig av.
Så vad är anledningen med att tro om man redan mår bra?
Det är en red flag att inte fler människor i god psykisk form söker sig till religon. Det ifrågasätter sanningshalten avsevärt.
Citera
2025-06-18, 23:14
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man måste sluta att aktivt förneka Gud. Förtroendet för och tron på Gud är som en trädgård som den troende försöker vårda men som ateisten trampar ned och förstör.

Jag blev uppväxt med religion. När jag var barn var Gud lika självklar som att det fanns träd i skogen.
Så det var Gud som förnekade mig och inte tvärtom.
Citera
2025-06-18, 23:23
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jesus har knappast förespråkat det där utan samtliga exempel du drar upp är ju från gamla testamentet som är skrivet tusentals år innan Jesus föddes. Och texterna är skivna av människor, inte av någon allsmäktig gud.

Var det Gud som skrev nya testamentet men inte gamla... eller va?
Hänger inte riktigt med nu.
Citera
2025-06-18, 23:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag blev uppväxt med religion. När jag var barn var Gud lika självklar som att det fanns träd i skogen.
Så det var Gud som förnekade mig och inte tvärtom.
Vad hände som fick dig att tänka så?
Citera
2025-06-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Men varför var en del av straffbestämmelserna i GT lag i Sverige en gång i tiden om GT inte längre är relevant ?

Att kristna säger att GT inte är relevant beror bara på att de inte klarar av att hantera den kognitiva dissonans som uppträder när de faktiskt börjar inse vilka vidrigheter som deras gud förespråkar.

Men det är glasklart från Jesus i NT det är GT som gäller till punkt och pricka så det är med andra ord bara lögner som man hittar på för att helt enkelt inte pallar.
Citera
2025-06-18, 23:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Var det Gud som skrev nya testamentet men inte gamla... eller va?
Hänger inte riktigt med nu.
Nej alla religiösa texter är skrivna av människor.
Citera
2025-06-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att kristna säger att GT inte är relevant beror bara på att de inte klarar av att hantera den kognitiva dissonans som uppträder när de faktiskt börjar inse vilka vidrigheter som deras gud förespråkar.

Men det är glasklart från Jesus i NT det är GT som gäller till punkt och pricka så det är med andra ord bara lögner som man hittar på för att helt enkelt inte pallar.

Är det verkligen glasklart att hela nt gäller ? Hur ska man då förklara att han räddade äktenskapsbryterskan från att bli stenad. ? Johanesevangeliet 8:1-11.https://www.svenskbibel.se/joh8/
eller i alla fall de flesta matreglers upphävande Apostlagärningarna:10:9-16 ,15:19-21
https://www.svenskbibel.se/apg10/
https://www.svenskbibel.se/apg15/
Citera
2025-06-19, 03:42
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag har inte ägnat mig så mycket åt messianska profetior utan mest åt profetior som berör oss direkt.
Jag har stora delar av GT oläst, men jag håller på med det. Det går långsamt då jag måste reflektera över det jag läser, och det är ingen brådska.

En profetia om Jesus har kommit i min väg.
Daniel 9:27
”26 Men efter de sextiotvå veckorna ska den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Ända till slutet ska det råda krig. Förödelse är fast besluten.
27 Han ska stadfästa ett förbund med de många under en vecka, och mitt i veckan ska han avskaffa slaktoffer och matoffer. ”

Vissa fattar inte att detta handlar om Jesus men det gör det. Mitt i 69:e veckan av 70 veckorsprofetian (=490år) dog Jesus på korset och avskaffade därmed mat och slaktoffer.
Daniel är fantastisk.

Om vi hoppar två kapitel till och hamnar på 11, där skriver Daniel om många olika kungar som ska komma i nordlandet . I min bibel står det att nordlandet är Syrien.

I 11:21. Är vi framme vid den sista kungen.
Den onde kungen i Nordlandet
I hans ställe skall en föraktlig man komma, en som man inte har givit kungavärdighet. Oväntat intar han riket genom list. Och översvämmande härar skall svepas bort inför honom och krossas,
...
Han skall dra ut och få övermakten med endast lite folk.
I 11:20 Handlar det om kungen innan honom där står det.
Men efter några dagar skall han störtas, dock inte genom vrede eller i strid.
Assad störtades bara på några dagar, varken genom strid eller vrede, han flydde. Hans härar sveptes bara bort. Det var nästan något overkligt med detta, som om en gud hade ett finger med i spelet eller ödet. Det ger ju då att den onda kungen är Ahmed al Sharra. Jag säger inte att det är så. Men det funkar rätt bra.

Sedan krigar kungen i Norr två gånger med kungen i Söder. Efter sista gången vänder han sig mot Israel och vi kan läsa detta och det är därför jag citerar dig. Och vi är på 11:30
Härar från honom skall komma, och de skall orena helgedomen, tillflyktsorten, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
Här kommer det här med avskaffa dagliga offret igen. Det är därför jag är lite osäker på ditt inlägg. Det kan ju vara så att det dagliga offret avskaffas två gånger och situationerna är avskilda, men det kan också vara så att det är samma avskaffning av de dagliga offren. Jag säger inget om vad som är rätt eller fel jag sätter bara ett frågetecken runt detta.

Fanns det någon osäkerhet att detta handlar om antikrist/lilla hornet så förtydligas detta ytterligare lite längre fram i 11:36, då Daniel fortsätter beskrivningen av kungen i norr.
Kungen skall göra vad han vill och skall upphöja sig och förhäva sig över varje gud. Ja, mot gudars Gud skall han tala sådant att man måste förundra sig. Allt skall lyckas honom väl till dess att vredens tid är ute, ty det som har beslutats måste ske.
Jag har en liten tanke jag skulle vilja testa. Vi diskuterade ju den stora skökan tidigare. Inom islam tror man att Kaban ska förstöras i de sista dagarna, oftast är det Afrikaner som tillskrivs detta dåd. Men i någon av dessa heliga texter Islam har står det att det är Mahdi som gör detta. Mahdi är alltså den person som Islam väntar på, en gestalt som påminner mycket om våran Antikrist/lilla hornet. Härska i 7 år. Börjar som politisk ledare men upphöjer sig till något gudalikt. Går i team med en person som säger sig vara Jesus. Det finns många likheter men det blir långt att dra detta nu.

Om vi då tänker att kungen i Söder är Saudiarabien, så skulle det ju kunna vara så att kungen i Norr förstör Kaban och tar med sig den svarta stenen och sätter upp den på tempelberget. Det skulle tveklöst vara en förödelsens styggelse.

En sak till som jag skulle vilja tillägga är att de nu är på kung 7 i Saudiarabien som det ska vara i profetian om den stora skökan.
Citera
2025-06-19, 04:51
Medlem
nickeh84s avatar
Denna tråd fick mig att tänka på insändaren "Jag vill sälja min dotter som slav – vad anser prästerskapet om det?".

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQXcQGflhADL3ouPRry-s22njICsfHEz41-9AS4vA2Ctg8M45THpCElfWZokOL_KYRyIjJcx_LC3ohy0BxvAe oW1bY4TRG -5l-TmC-Ht2E8xLigUXdMwGqI30k0qkzcFg6VmeXbrYQtxYv/s1600/insandare.jpg

"Öppet brev till Yngve Kalin, och allt de präster som har undertecknat uppropet mot välsignelseakt för samkönade par.

Hej. Jag lyssnar till era kloka ord, men har fortfarande några frågor som jag tror ni kan hjälpa mej med. Jag tänkte sälja min dotter som slav (2a Mosebok 21:7). Vad anser ni vara ett skäligt pris? I 3:e mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att det bara gäller slavar utanför EU - Vem av oss har rätt?

En annan vän till mig arbetar på Hemköp och insisterar att arbeta om söndagarna. Jag är helt på det klara med att han måste dräpas (2:a Mosebok 35:2), men är jag moralisk ansvarig för att göra detta själv? Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att grannarna klagar, så går det kanske lika bra att grilla en stor biff? En an mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse att äta skaldjur (3:e Mosebok 11:10) så är homosexualitet värre (3:e Mosebok 18:22) Vem av oss har rätt, eller är det lika illa?

Jag är närsynt så jag går ju självklart inte i kyrkan då jag inte får närma mig Guds altare när jag ser dåligt (3:e Mosebok 21:20) Nu är jag bjuden på ett bröllop, och jag underar om det är ok att jag står i vapenhuset? Många av mina bekanta går till frisören och klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är ju en synd enligt (3:e Mosebok 19:27). Hur bör det straffas?

Mina barn har börjat träna i Malmö FF, men i (3:e Mosebok 11:7-8) att man inte skall röra vid några rester av en död gris, så jag undrar om jag ska kräva av Malmö FF att använda platsboll? Mina barn sa dessutom emot mig en gång förra vecken, och jag undrar om jag verkligen måste stena dem till döds vid stadens port, (5:e Mosebok 21:18-21) eller om jag lika gärna kan göra det hemma i trädgården?

Min morbror har en bondgård i Bjärred och han envisas med att odla både potatis och vete och syndar ju då mot (3:e Mosebok 19:19). Hans fru är inte mycket bättre då hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA Bjärred att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? Eller går det lika bra att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som sover i samma säng som sina släktingar? (3:e Mosebok 20:14)? Jag vet att ni har gått på djupet på alla dessa frågor, och jag ser fram emot tydliga svar. Ett stort tack till er rakryggade präster som visar att Bibelns ord är oföränderliga!".
Senast redigerad av nickeh84 2025-06-19 kl. 04:57.
Citera
2025-06-19, 05:51
Medlem
sfrges avatar
Enligt dom kristna så är Gud densamme igår, idag och i evighet.
Det är samma Gud i Gamla Testamentet som i det nya
Så den gode Jesus är för slaveri, folkmord, stening av otrogna och olydiga barn.
Plus att det är ok för juden att ha fiendens oskulder som sexslavar.
Så om Israel anfaller Iran så står Jesus uppe i himlen och applåderar när juden slaktar muslimer och våldtar persiska oskulder.

Edit.
Jag glömde ju också att Jesus välsignar Juden om han tar fiendens spädbarn och slår ihjäl dim mot stenarna.
Senast redigerad av sfrge 2025-06-19 kl. 06:12.
Citera
2025-06-19, 07:12
Medlem
RutgerFuchss avatar
GT är väl primärt judarnas bok, så frågan borde ställas till dem.
Citera
2025-06-19, 07:23
Medlem
RutgerFuchss avatar
Med Jesus, Guds son, kom ett nytt testamente.

I GTs 5 Mosebok står att en olydig son kan stenas till döds. Allt tyder på att Jesus inte skulle ha ställt sig bakom en sådan handling. Han säger visserligen att han inte kommit för att upphäva lagen, men han omtolkar den radikalt. När en kvinna greps för äktenskapsbrott, också ett brott med dödsstraff i GT, svarade han:

"Den av er som är utan synd må kasta första stenen." (Joh 8:7)

Alla gick. Han dömde henne inte, utan visade barmhärtighet.

Jesus satte alltid kärlek, förlåtelse och hjärtats omvändelse före straff. Han visade att Guds lag ytterst handlar om nåd, inte våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in