2025-06-18, 10:57
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Påstår såklart inte att vi plockar 100% på våra värvningar likt Quantum.
Börja inte med halmdockor du också. Vart har jag påstått det?
Citera
2025-06-18, 10:58
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Vilka är dom andra två spelarna bredvid Layouni och Jakobsen?

Annars var det intressant att se hur mycket Häckenspelare det var i ytterligheterna. Särskilt om man räknar typ Irandust som gulsvart och Jakobsen som vi lär värva i sommar.

Edit. Vart fan är Taha Ali? Är han en av prickarna vid Layouni/Jakobsen? Känns som han borde ligga högre på progressiva löpningar dock? Å andra sidan låter det lågt för LaJohnny också?

Mm jag kikade efter gullökson eftersom han var så duktig men tyvärr är han också del i klustret. Bra prestationer av Häcken ja, förklarar att man kunnat hålla sig där man gjort trots skadeläget.

Det är denna artikel, du kan säkert mejla och fråga: https://fotbollsthlm.se/hammarby/hal...a-till-guldet/

Antar att all data kommer från Wyscout.
Citera
2025-06-18, 11:07
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Vilka är dom andra två spelarna bredvid Layouni och Jakobsen?

Annars var det intressant att se hur mycket Häckenspelare det var i ytterligheterna. Särskilt om man räknar typ Irandust som gulsvart och Jakobsen som vi lär värva i sommar.

Edit. Vart fan är Taha Ali? Är han en av prickarna vid Layouni/Jakobsen? Känns som han borde ligga högre på progressiva löpningar dock? Å andra sidan låter det lågt för LaJohnny också?

Taha borde vara en av prickarna ja, antagligen Bolin som den andra. Som progressiva löpningar definieras tror jag att mycket av det han gör faller bort i den statistiken bara, för korta transporter och inte allltid rakt på mål.
Citera
2025-06-18, 11:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Vore spännande med lite jämförelser mellan Paulos Abraham och andra yttrar. Den här bilden som Fotboll Stockholm la upp igår var skoj, men där är han ju rätt medelmåttig: https://fotbollsthlm.se/wp-content/u...kti_Madjed.png
Min uppfattning som outsider som hatar horungen är att han började bra och avslutade mediokert/dåligt. Har helt klart tappat form sedan matcherna i cupen. Hade varit oerhört orolig över formkurvan om jag var vrak. Är bara en frågan om tid innan Karma hittar honom också, det finns ju en skadehistorik sedan innan att beakta
Citera
2025-06-18, 11:20
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Taha borde vara en av prickarna ja, antagligen Bolin som den andra. Som progressiva löpningar definieras tror jag att mycket av det han gör faller bort i den statistiken bara, för korta transporter och inte allltid rakt på mål.
Rätt märkligt ändå att inte namnsätta dom. Borde vara både enklare och mer intressant.
Citera
2025-06-18, 11:31
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Rätt märkligt ändå att inte namnsätta dom. Borde vara både enklare och mer intressant.

I vissa databaser måste man klicka på pricken för att få namnet, så missades kanske bara, kanske blev det kladdigt grafiskt eller så bedömdes det inte intressant eftersom syftet var att jämföra tre bajenspelare med varandra.
Citera
2025-06-18, 11:33
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Min uppfattning som outsider som hatar horungen är att han började bra och avslutade mediokert/dåligt. Har helt klart tappat form sedan matcherna i cupen. Hade varit oerhört orolig över formkurvan om jag var vrak. Är bara en frågan om tid innan Karma hittar honom också, det finns ju en skadehistorik sedan innan att beakta

Cupen är inte riktigt rättvisande, laget var i total obalans och tyvärr gick hans målproduktion ned när övrigt gick upp. Vi spelade alltså 2-1 mot Kalmar och 1-1 mot Varberg..

Jag är inte särskilt orolig, även om jag såklart hade sett att han gjorde fler poäng utöver det fina jobb han gör i övrigt. Han får oförtjänt mycket hat från utomstående, vilket jag förstår särskilt från ajk och blowit. Hoppas att han får en nytändning efter sommaren och knullar ligan totalt.

Peppar peppar men vi kanske plockat alla kompetenta ur fysteamen på Karlberg, Kaknäs och Gothia Park Academy?
Citera
2025-06-18, 12:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Cupen är inte riktigt rättvisande, laget var i total obalans och tyvärr gick hans målproduktion ned när övrigt gick upp. Vi spelade alltså 2-1 mot Kalmar och 1-1 mot Varberg..

Jag är inte särskilt orolig, även om jag såklart hade sett att han gjorde fler poäng utöver det fina jobb han gör i övrigt. Han får oförtjänt mycket hat från utomstående, vilket jag förstår särskilt från ajk och blowit. Hoppas att han får en nytändning efter sommaren och knullar ligan totalt.

Peppar peppar men vi kanske plockat alla kompetenta ur fysteamen på Karlberg, Kaknäs och Gothia Park Academy?
Nä, cupen lever ju sitt eget liv. Jag ser så klart inte tillräckligt med Bajen för att kunna göra ett kompetent uttalande, men mot oss var han nog en av planens sämsta spelare om inte den sämsta rent av.

Vårt fysteam är både stil och klass på en sällan skådad nivå. Elisabet Vang hade väl satt sin bio på sociala medier till något i stil med I am an IFBB Pro and I Deadlift over 180 kilos. Känns extremt AIK kompatibelt. Tuttarna upp. Försök poacha från det teamet ska ni få se konsekvenserna av färöisk roidrage.
Citera
2025-06-18, 12:14
Medlem
trazkeis avatar
Fotbollskanalen släpper bomben att det är "stort intresse" för Silas Andersen.

Och att "prislappen är mångdubblad".

Dom borde skrivit att klubbarna kan fara åt helvete om dom inte slantar upp 250 milj kr på ett bräde, men det missade dom visst?
Citera
2025-06-18, 16:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Fotbollskanalen släpper bomben att det är "stort intresse" för Silas Andersen.

Och att "prislappen är mångdubblad".

Dom borde skrivit att klubbarna kan fara åt helvete om dom inte slantar upp 250 milj kr på ett bräde, men det missade dom visst?
Du är den enda på Hisingen värd 250 miljoner, Trazke
Citera
2025-06-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Mjo lite så är det ju och det verkar gå i vågor tycker jag mig se. Länge fram tills runt 10 år sedan var det också väldigt få direkta köp mellan allsvenska klubbar överlag då få klubbar hade mer än några få miljoner totalt i EK och ännu mindre i kassakistan att spendera medan de spelare som man var intresserad av drog till bottenlag i Holland/Belgien istället.

Sedan började de största klubbarna successivt bygga kapital och på så vis öppnades plötsligt möjligheten att faktiskt värva de bästa spelarna från de mindre klubbarna. Detta har de senaste åren gjort att de mindre klubbarna också kunnat bygga krigskassor och kunnat stå på sig bättre. Nu har vi kommit till punkten där även superettanklubbar kan sälja spelare utomlands för summor som skulle innebära intraallsvenskt transferrekord om våra största klubbar hade erbjudit de summorna.

Summa summarum är vi återigen tillbaka där vi var innan att det är aldeles för dyrt för toppklubbarna att "värva sönder" de mindre klubbarna med undantag för fall såsom med Röjkjaer där klausuler verkar finnas.

Ja, iaf 13 av 16 lag i Allsvenskan får nog anses ha ekonomisk motståndskraft i dagsläget, antingen via pengar på banken eller storlek på klubben. Och resterande är inte heller där man bara går och plockar den bästa spelaren hursomhelst.

Men det kan väl samtidigt inte uteslutas att det kommer en högre nivå av inhemska köp snart som flyttar stolparna lite. Givet vad det sålts för har vi fortfarande väldigt låga köprekord i Allsvenskan. Kostnaderna har absolut ökat men inte i samma takt som intäkterna på dom flesta hållen. Jag tror det är på väg att tippa över att supportrarna förväntar sig att pengarna sätts i rullning direkt och inte staplas på hög för regniga dagar varje gång en spelare säljs för stora belopp.
Citera
2025-06-18, 20:27
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja, iaf 13 av 16 lag i Allsvenskan får nog anses ha ekonomisk motståndskraft i dagsläget, antingen via pengar på banken eller storlek på klubben. Och resterande är inte heller där man bara går och plockar den bästa spelaren hursomhelst.

Men det kan väl samtidigt inte uteslutas att det kommer en högre nivå av inhemska köp snart som flyttar stolparna lite. Givet vad det sålts för har vi fortfarande väldigt låga köprekord i Allsvenskan. Kostnaderna har absolut ökat men inte i samma takt som intäkterna på dom flesta hållen. Jag tror det är på väg att tippa över att supportrarna förväntar sig att pengarna sätts i rullning direkt och inte staplas på hög för regniga dagar varje gång en spelare säljs för stora belopp.
Allt är ju naturligtvis en balansgång. En välskött ekonomi är a och o men pengar på banken gör ingen lycklig om laget slåss i botten. Dif är väl närmast efter Malmö ekonomiskt men har en stor kassa som väntar på att användas. Att ha en halv miljard på banken och en trupp som får slåss om topp 10 är ju rätt märkligt. Diffen skulle lätt kunna investera 100 millar nu under sommaren utan att ens riskera ekonomin.

Gnaget är väl raka motsatsen som verkar dansa på en lina ekonomiskt men ändå är inblandade i guldstriden. Blir spännande att se sommarens transferfönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in