Citat:
Nänänänä, alla männen i tråden är Rambo och skulle i en hotfull situation hoppa upp och staba gärningsmannen 5 gånger i halsen och sen sparka ner hela brottssyndikatet i staden på köpet. Aldrig i hela helvete att de skulle frysa, de skulle veta exakt vad de skulle göra i vilken given situation som helst. Om så deras barn blev bombade mitt framför ögonen på dem.
Elitsoldater tränar tränar tränar tränar tränar och tränar om och om igen för att när de väl står där så kommer de handla från ryggmärgen. Men majoriteten människor har inte den sortens träning. Det kommer alltså vara olika från person till person hur denne reagerar i skarpt läge. Det handlar också om hur snabbt händelseförloppet är, vem som är inblandade, om det är ett externt hot eller internt hot och tusen andra parametrar. Jag fattar inte varför detta verkar vara så svårt för vissa att förstå. Och att det hängt upp sig på just hur kvinnor reagerar vid våldtäkt är bara märkligt.
Elitsoldater tränar tränar tränar tränar tränar och tränar om och om igen för att när de väl står där så kommer de handla från ryggmärgen. Men majoriteten människor har inte den sortens träning. Det kommer alltså vara olika från person till person hur denne reagerar i skarpt läge. Det handlar också om hur snabbt händelseförloppet är, vem som är inblandade, om det är ett externt hot eller internt hot och tusen andra parametrar. Jag fattar inte varför detta verkar vara så svårt för vissa att förstå. Och att det hängt upp sig på just hur kvinnor reagerar vid våldtäkt är bara märkligt.
Att du inte fattar beror nog mer på din bristande intelligens än någonting annat.
Det finns inga som helst belägg för att fenomenet "frysreaktion vid våldtäkt" existerar, och det ska därmed absolut inte kunna användas som anledning för att sätta män i fängelse för våldtäkt. Sen kan du ägna dig åt spekulationer, evolutionspsykologi och pseudovetenskap hur mycket du vill. Men det förändrar inte faktumet att det saknas vetenskapliga bevis för fenomenets existens.