2025-06-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nänänänä, alla männen i tråden är Rambo och skulle i en hotfull situation hoppa upp och staba gärningsmannen 5 gånger i halsen och sen sparka ner hela brottssyndikatet i staden på köpet. Aldrig i hela helvete att de skulle frysa, de skulle veta exakt vad de skulle göra i vilken given situation som helst. Om så deras barn blev bombade mitt framför ögonen på dem.

Elitsoldater tränar tränar tränar tränar tränar och tränar om och om igen för att när de väl står där så kommer de handla från ryggmärgen. Men majoriteten människor har inte den sortens träning. Det kommer alltså vara olika från person till person hur denne reagerar i skarpt läge. Det handlar också om hur snabbt händelseförloppet är, vem som är inblandade, om det är ett externt hot eller internt hot och tusen andra parametrar. Jag fattar inte varför detta verkar vara så svårt för vissa att förstå. Och att det hängt upp sig på just hur kvinnor reagerar vid våldtäkt är bara märkligt.

Att du inte fattar beror nog mer på din bristande intelligens än någonting annat.

Det finns inga som helst belägg för att fenomenet "frysreaktion vid våldtäkt" existerar, och det ska därmed absolut inte kunna användas som anledning för att sätta män i fängelse för våldtäkt. Sen kan du ägna dig åt spekulationer, evolutionspsykologi och pseudovetenskap hur mycket du vill. Men det förändrar inte faktumet att det saknas vetenskapliga bevis för fenomenets existens.
Citera
2025-06-17, 22:29
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Åhhh nähhh, vad säger du, beslutade tjejerna själva att de skulle bli våldtagna och sen kunde de inte stå för det?? Stackars dej, osså åkte du nästan dit varenda gång? Åhhh staaaackaaaare.

Ja, det är vanligt att tjejer försätter sig i svåra och riskfyllda situationer, och sedan inte vill ta ansvar för detta. Det drällde av unga tjejer och tanter på flyktingförläggningarna 2015 exempelvis. Hade jag varit kvinna och gjort en sådan sak så hade jag skämts så pass mycket att jag inte gjort någon anmälan, om jag uppfattat att jag blev utsatt för ett övergrepp. Jag anser att Darwins lag ska gälla i sådana fall. Det där med frysreaktion är bara löjligt ovetenskapligt hokus-pokus. Vem tror ni att ni lurar egentligen?
Citera
2025-06-17, 22:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, det är vanligt att tjejer försätter sig i svåra och riskfyllda situationer, och sedan inte vill ta ansvar för detta. Det drällde av unga tjejer och tanter på flyktingförläggningarna 2015 exempelvis. Hade jag varit kvinna och gjort en sådan sak så hade jag skämts så pass mycket att jag inte gjort någon anmälan, om jag uppfattat att jag blev utsatt för ett övergrepp. Jag anser att Darwins lag ska gälla i sådana fall. Det där med frysreaktion är bara löjligt ovetenskapligt hokus-pokus. Vem tror ni att ni lurar egentligen?

Och det gör inte killar menar du? Att försätta sig i svåra och riskfyllda situationer hör kanske till en viss sorts typer i en viss ålder. Typ. Kanske ett ganska typiskt mänskligt beteende.

Awww nähhh, drällde det med tjejer och tanter på flyktingförläggningarna 2015?? Säkert minst 61% av alla svenska tjejer och tanter enligt dig eller?
Citera
2025-06-18, 04:18
Medlem
Citat:
Nänänänä, alla männen i tråden är Rambo och skulle i en hotfull situation hoppa upp och staba gärningsmannen 5 gånger i halsen och sen sparka ner hela brottssyndikatet i staden på köpet. Aldrig i hela helvete att de skulle frysa, de skulle veta exakt vad de skulle göra i vilken given situation som helst. Om så deras barn blev bombade mitt framför ögonen på dem.

Elitsoldater och blåljuspersonal tränar tränar tränar tränar tränar och tränar om och om igen för när de väl står där ska de handla från ryggmärgen. Men majoriteten människor har inte den sortens träning. Det kommer alltså vara olika från person till person hur denne reagerar i skarpt läge. Det handlar också om hur snabbt händelseförloppet är, vem som är inblandade, om det är ett externt hot eller internt hot och tusen andra parametrar. Jag fattar inte varför detta verkar vara så svårt för vissa att förstå. Och att det hängt upp sig på just hur kvinnor reagerar vid våldtäkt är bara märkligt.

Yes. Och det gör även annan personal som kan hamna i utsatta situationer. Tränar på att kunna agera med tanke och inte med rädsla.

En våldtäkt är givetvis fruktansvärt skrämmande och man kan ju verkligen förstå att rädslan kan vara paralyserande.
Citera
2025-06-18, 07:55
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ja, det är vanligt att tjejer försätter sig i svåra och riskfyllda situationer, och sedan inte vill ta ansvar för detta. Det drällde av unga tjejer och tanter på flyktingförläggningarna 2015 exempelvis.

Citat:
Och det gör inte killar menar du? Att försätta sig i svåra och riskfyllda situationer hör kanske till en viss sorts typer i en viss ålder. Typ. Kanske ett ganska typiskt mänskligt beteende.

Awww nähhh, drällde det med tjejer och tanter på flyktingförläggningarna 2015?? Säkert minst 61% av alla svenska tjejer och tanter enligt dig eller?

Du glömde lägligt nog att ta in det fetade. Har du aldrig hört att man inte ska skuldbelägga offret?
Citera
2025-06-18, 09:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Den s.k. ”fryseffekten” har varit allmänt känd långt innan samtyckeslagen. Människors beteenden kan inte förklaras med logik och rimlighet då vi huvudsakligen styrs av känslor och primitiva instinkter. Med det sagt tycker jag inte att samtyckeslagen är helt oproblematisk.

Det är inte min uppfattning. Då tror jag det handlar om att man blandar ihop disparata men besläktade företeelser. Just att man tar primitiva instinkter från djurvärlden och kopplar dem till föregivna offers beteenden vid våldtäkter är en ny teori.

Teorin om ”frysreaktionen” är väl just ett försök att applicera logik på primitiva instinkter, om än ett mycket spekulativt försök.
Citera
2025-06-18, 09:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Hur vet du det? (Det fetade)

Om det handlar om en automatisk överlevnadsinstinkt som slår till kan inte gärna ”frysningen” ske på bekostnad av att fly eller slåss om de alternativen är möjliga. En frysning som hindrar djuret att fly om det är möjligt motverkar ju sitt syfte.

Nu kompliceras ju frysningsreaktionsteorin av att den postulerar att ett beteende som gället överlevnad kan appliceras på våldtäkt. Jag har inte förstått riktigt hur tillskyndarna ser på det sambandet.
Citera
2025-06-18, 10:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är väl mer att rädslan gör att det blir kortslutning i hela systemet.

Rädslan är förmodligen kopplat till att dö eller skadas svårt, om man gör motstånd. Men det ör inte en rationell tanke, utan en automatisk impuls. Lite som att man snabbt vänder huvudet åt det håll man hör ett plötsligt illavarslande ljud.

Frysreaktionen när djur utsätts för livsfara är en del av flight-fight response vid fara och kickar in för att öka djurets chans till överlevnad.

Rädsla som hindrar dig att handla vid fara är kontraproduktivt och minskar dina överlevnadmöjligheter eller för den delen dina möjligheter att undkomma en våldtäkt.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Yes. Och det gör även annan personal som kan hamna i utsatta situationer. Tränar på att kunna agera med tanke och inte med rädsla.

En våldtäkt är givetvis fruktansvärt skrämmande och man kan ju verkligen förstå att rädslan kan vara paralyserande.

Ja, men då strider den som sagt mot överlevnadsinstinkten. Rädslan hindrar dig att följa dina instinkter att fly och får dig att bli ett lättare byte.
Citera
2025-06-18, 10:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det finns hästar som springer in i stallet igen trots att det är övertänt. Hur förklarar flashback experterna detta?

Det finns ju en förklaring som går ut på att de instinktivt upplever det säkrare att springa genom elden för att undkomma den. Jag går inte i god för den. Att de springer in i byggnaden kan vara en följd av de inte förstår och kan överblicka läget och att de är säkrare där de är.

Det är inte samma sak som en frysreaktion uppenbart, det kan finnas samband mellan reaktionerna men jag har inte direkt skett någon förklaring.

Citat:
Dessutom finns det massor med bytesdjur som lägger sig ner blixtstilla framför tigern eller björnen när de fattar att det inte är lönt att fly längre för att undvika att bli jagade, dödade och uppätna. Med detta beteendet har de en liten chans att överleva genom att förvirra rovdjuret.

Just det, frysreaktionen hos pungråttan. Men det är som sagt en sista utväg. Hur det skulle överföras på en våldtäktssituation där det istället ger kraftigt minskade chanser att undgå övergrepp att ”frysa” så att man inte alls kämpar emot, försöker fly eller ropar på hjälp är den springande punkten här.

Citat:
Med detta sagt så visst människan är ett djur men vi skiljer oss ganska så jäkla mycket från övriga djur. Vi är wired annorlunda. Människor dödar och våldtar pga lust, maktspel och olika personlighetsstörningar. Hur kvinnor har lärt sig att hantera och leva med detta under hundratusentals år skiljer sig markant från övriga djurs överlevnadsstrategier.

Ja, då vore det väl märkligt om pungråttans sista desperata instinktiva trick att överleva som bytesdjur utan vidare kan föras över på och utgöra förklaring på att kvinnor blir passiva som svar på tvång och press att ställa upp på sex?
Citera
2025-06-18, 10:59
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns ju en förklaring som går ut på att de instinktivt upplever det säkrare att springa genom elden för att undkomma den. Jag går inte i god för den. Att de springer in i byggnaden kan vara en följd av de inte förstår och kan överblicka läget och att de är säkrare där de är.

Det är inte samma sak som en frysreaktion uppenbart, det kan finnas samband mellan reaktionerna men jag har inte direkt skett någon förklaring.

Just det, frysreaktionen hos pungråttan. Men det är som sagt en sista utväg. Hur det skulle överföras på en våldtäktssituation där det istället ger kraftigt minskade chanser att undgå övergrepp att ”frysa” så att man inte alls kämpar emot, försöker fly eller ropar på hjälp är den springande punkten här.

Ja, då vore det väl märkligt om pungråttans sista desperata instinktiva trick att överleva som bytesdjur utan vidare kan föras över på och utgöra förklaring på att kvinnor blir passiva som svar på tvång och press att ställa upp på sex?

Det handlar inte om överlevnad. Det handlar om våldtäkt. Enklaste sättet att bli av med gärningsmannen är att låta honom knulla av sig. Då är en passiv reaktion logisk.

Naturen premierar fortplantning. Förstår inte hur en våldtagen kvinna skulle generera färre avkommor?

Men jag har sett frysreaktionen på så många andra ställen också. Både hos män och kvinnor. Den existerar. Och jag har ingen aning om varför.

En teori kan vara att det inte finns något entydigt svar på vad som är bäst i en svår situation? Flykt/passivitet/handlingskraft? Beroende på situation så kan alla tre vara skadliga, eller belönas?
Citera
2025-06-18, 11:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Elitsoldater och blåljuspersonal tränar tränar tränar tränar tränar och tränar om och om igen för när de väl står där ska de handla från ryggmärgen. Men majoriteten människor har inte den sortens träning. Det kommer alltså vara olika från person till person hur denne reagerar i skarpt läge. Det handlar också om hur snabbt händelseförloppet är, vem som är inblandade, om det är ett externt hot eller internt hot och tusen andra parametrar. Jag fattar inte varför detta verkar vara så svårt för vissa att förstå. Och att det hängt upp sig på just hur kvinnor reagerar vid våldtäkt är bara märkligt.

Det soldater tränar på är främst att i strid sätta sig över sina naturliga instinkter och logiska överväganden att stanna där de är och inte utsätta sig för fara. För att kunna utföra sin uppgift får de inte stanna i sin skyttegrav eller granatgrop utan måste röra på sig. Träningen går då ut på att lära in grepp och rörelsemönster och mycket annat så att det sitter mer eller mindre automatiskt även då de är rädda eller förvirrade.

Det förekommer ändå att soldater blir passiva vid fara och ibland till sin egen nackdel. Samtidigt som individen utsätter sig för fara vid rörelse och attack ökar det generellt gruppens möjligheter och därmed trygghet. Att trycka passivt i en skyttegrav är inget bra om fienden anfaller den.

När det gäller våldtäkt är det inte samma situation, att vara helt passiv är inte att undvika den farliga situationen och en instinktiv rädsla baserad på att man upplever det som sker som hemskt borde i sig inte resultera i en instinkt som säger att det är tryggast att stanna i sin mentala granatgrop.

Däremot kan ju ett rationellt övervägande som baseras på rädsla vara att förbli passiv. Om någon utsätts för ett överfall och har en kniv mot sin hals är det fullt rationellt.
Citera
2025-06-18, 11:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Det handlar inte om överlevnad. Det handlar om våldtäkt. Enklaste sättet att bli av med gärningsmannen är att låta honom knulla av sig. Då är en passiv reaktion logisk.

Naturen premierar fortplantning. Förstår inte hur en våldtagen kvinna skulle generera färre avkommor?

Men jag har sett frysreaktionen på så många andra ställen också. Både hos män och kvinnor. Den existerar. Och jag har ingen aning om varför.

En teori kan vara att det inte finns något entydigt svar på vad som är bäst i en svår situation? Flykt/passivitet/handlingskraft? Beroende på situation så kan alla tre vara skadliga, eller belönas?

Jag tänkte nästan att någon skulle lansera den teorin.

Den skiljer sig dock markant från den från feministiskt håll lanserade ”frysreaktionen” genom att den inte handlar om något evolutionärt betingat försvar mot att något skall inträffa.

Det handlar ju då istället om en nedärvd reaktion kopplad till fortplantningen som får kvinnor att belöna tillräckligt enträgna män med att ställa upp på sex. Har hanen lyckats betvinga honan låter hon honom få sin vilja fram, men kan samtidigt uppleva det som väldigt obehagligt.

Det uppfattar jag som en diametralt motsatt teori till den om ”frysreaktionen” även om de har vissa beståndsdelar gemensamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in