2025-06-17, 21:49
Medlem
Hizbollahs ledning slogs ut med lite beep-beep till deras personsökare.

Nu har det framkommit att Irans hela luftförsvarsledning lurades till ett hemligt möte med fejktelefonsamtal. De dödades sen på platsen dit Israel lyckats lura dom med dessa "prank calls".

Det är en jävla tur att Israels motståndare är så korkade. Och intelligensnivån förefaller inte vara högre bland Irans anhängare här i tråden.

PS. Ni har väl inte glömt hur Mossad slog ut Irans centrifuger förra gången? Man placerade ut lite USB-minnen med skadlig kod utanför Irans kärnanläggningar och väntade på att någon dum iranier skulle hitta minnet och stoppa in det i en dator på anläggningen. Iran är en sån shit show att man inte begriper hur de kan leva med sin egen dumhet.
Citera
2025-06-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Så tänkte jag också tills jag insåg att dom missade Hamas oktober-historia.

Haha Bläckvard dyker också upp!
Vad säger du, är du inte glad att det persiska folket äntligen ska bli av med tollorna!?
Du måste ju jubla så human som du är!
Citera
2025-06-17, 21:51
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Jag har tittat på dem. Det är en kanal som för väldigt lurig propaganda som medvetet blandar in saker som tilltalar västerlänningar (framförallt vänsterfolk med marxism osv), för att få dem att kolla.

Samtidigt har de alltid islamism och framställande av Israel och väst som orsaken till ondskan i världen som grundbudskap bakom allt. En anledning till att så mycket vänsterfolk i väst älskar islam så mycket (trots att det egentligen går helt emot vad de står för) och hatar Israel är just pga propaganda från sådana källor.

Det betyder inte att allt de säger är falskt men man bör verkligen ta allt som kommer ifrån dem med en stor nypa salt och förstå att det är vinklat på ett visst sätt och för deras (anti-väst) agenda.
Tack för att du fyllde i detta, självklart är det som du säger. Jag uppskattar Al Jazeera då det ger en ganska bra bild av "The arab street", då i princip varenda arab med tillbehör kollar på kanalen slaviskt. Använder nog aldrig Al Jazeera som källa själv, men det är intressant att se deras perspektiv och ibland visar dom saker som inte skulle få spelrum i andra medier (be it väst eller alternativmedia). Gillar helt enkelt att få flera vinklar.
Citera
2025-06-17, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag tycker att alltmer pekar på att USA kommer att ansluta sig till anfallet

Punkt 1: Flytt av stridskrafter mot Mellanöstern.
Detta betyder, såsom många i tråden påpekat, inte i sig självt att de kommer gå in - USA flyttar styror hela tiden - men kombinerat med nedanstående...

Punkt 2: Israels oförmåga att uppnå sina krigsmål. Om man lyssnar på kommentatorer från alla sidor så börjar det bli alltmer uppenbart att Israel inte har de vapen som krävs för stoppa Irans kärnprogram på lång sikt. Även om de slår sönder infrastruktur kan denna byggas upp. Detta kan således inte i sig ha varit det riktiga krigsmålet. Snarare var nog huvudmålet att få till ett byte av styre i Iran - ytterligare något som hörts från båda sidor, inte minst av Netanyahu själv. Jag tror inte att den islamska repbliken kan bombas ut från luften, för att (1) jag inte sett något rimligt alternativ att ta över, och (2) för att historien visar att det inte går att flygbomba bort regimer. För att Israel inte ska gå mot ett misslyckande krävs därför att USA går in och gör jobbet. Ett tredje utfall är förstås att de använder kärnvapen.

Brasklapp 1: Somliga i tråden tror att förstörandet av kärnanläggningarna är en längre process med fler steg, till exempel att upprätta luftherravälde, och att man såedes änn inte kan avgöra om detta mål misslyckats. Jag utesluter heller inte detta, men jag finner det mindre troligt. Ändock, om så är fallet faller punkt 2.

Punkt 3: Trumps relativa tystnad: Jag har inte hört något relevant från Trump sedan igår, då han sa att Teherans invånare bör fly staden. Detta i sig ska inte övertolkas - trumpologi är en vetenskap i sig - men min amatörtolkning är att det som inte sägs, är lika viktigt som det som sägs. Karljäveln håller nästan aldrig käften; om han gör det, betyder det att något är i görningen.

Brasklapp 2: Jag ska erkänna att jag inte tittat på Truth social medan jag skriver detta, så han kan ha sagt något som jag missat, och som fäller punkt 3.

Allt sammantaget ger jag oddsen 2-1 att USA ger sig in i kriget inom två veckor. Vad tror ni?

Punkt 1: Ja judarna behöver skicka in amerikanerna i kriget såklart. Det har dom ju god vana utav. 20 år and counting.

Punkt 3: Netanyahu har väl redan sms:at några smaskiga bilder till Trumpen som deras Epstein har tagit och frågar; Nå...? Vad säger du..? Blir det något krig eller inte?

Där är vi nu.
Senast redigerad av AugustLovendahl 2025-06-17 kl. 21:53.
Citera
2025-06-17, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Bye bye Fordow för snart slår jänkarna till och sen dör Ayatollan och sen är kriget över för den här gången vi borde ge Trump fredspriset efter detta

Det kan vara så att Trump och Bibi får dela på fredspriset. Inte omöjligt och dessutom fullt rimligt!
Citera
2025-06-17, 21:53
Medlem
Det här måste vara det snabbaste kriget i världshistorien. Israel har redan erövrat Iran och bombar på löpande band sönder deras möjligheter att fortsätta kriget.

Irans rostiga flygplan har inte ens lämnat startbanan. Tydligen så har IDF gått ut med att dom bombat sönder 40 % av Irans kapacitet att skjuta raketer.

Deras luftförsvar har senaste dagarna varit kulspruta med spårammunition, ser ju bara löjligt ut. Khamenei sitter och gömmer sig rädd som en råtta över Israelerna.

Edit: Dessutom sitter Irans proxykrigare och skakar av skräck, vågar inte lyfta ett finger.
Senast redigerad av Olle-Johnny 2025-06-17 kl. 21:55.
Citera
2025-06-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag tycker att alltmer pekar på att USA kommer att ansluta sig till anfallet

Punkt 1: Flytt av stridskrafter mot Mellanöstern.
Detta betyder, såsom många i tråden påpekat, inte i sig självt att de kommer gå in - USA flyttar styror hela tiden - men kombinerat med nedanstående...

Punkt 2: Israels oförmåga att uppnå sina krigsmål. Om man lyssnar på kommentatorer från alla sidor så börjar det bli alltmer uppenbart att Israel inte har de vapen som krävs för stoppa Irans kärnprogram på lång sikt. Även om de slår sönder infrastruktur kan denna byggas upp. Detta kan således inte i sig ha varit det riktiga krigsmålet. Snarare var nog huvudmålet att få till ett byte av styre i Iran - ytterligare något som hörts från båda sidor, inte minst av Netanyahu själv. Jag tror inte att den islamska repbliken kan bombas ut från luften, för att (1) jag inte sett något rimligt alternativ att ta över, och (2) för att historien visar att det inte går att flygbomba bort sittande regimer. För att Israel inte ska gå mot ett misslyckande krävs därför att USA går in och gör jobbet. Ett tredje utfall är förstås att de använder kärnvapen.

Brasklapp 1: Somliga i tråden tror att förstörandet av kärnanläggningarna är en längre process med fler steg, till exempel att upprätta luftherravälde, och att man såedes änn inte kan avgöra om detta mål misslyckats. Jag utesluter heller inte detta, men jag finner det mindre troligt. Ändock, om så är fallet faller punkt 2.

Punkt 3: Trumps relativa tystnad: Jag har inte hört något relevant från Trump sedan igår, då han sa att Teherans invånare bör fly staden. Detta i sig ska inte övertolkas - trumpologi är en vetenskap i sig - men min amatörtolkning är att det som inte sägs, är lika viktigt som det som sägs. Karljäveln håller nästan aldrig käften; om han gör det, betyder det att något är i görningen.

Brasklapp 2: Jag ska erkänna att jag inte tittat på Truth social medan jag skriver detta, så han kan ha sagt något som jag missat, och som fäller punkt 3.

Allt sammantaget ger jag oddsen 2-1 att USA ger sig in i kriget inom två veckor. Vad tror ni?

Låter rimligt, men det finns verkligen ett stort motstånd mot att USA ska blanda sig i.

Dels från Ryssland som är helt desperata, Putin kommer göra allt för att Trump inte ska gå in.

Dels från hans eget parti och dels från demokraterna.

Jag har oerhört svårt att se att Trump skulle gå in militärt med boots on the ground, däremot så kan det säkert ske low risk flygattacker och hjälp med vapen och bränsle till Israel.
Citera
2025-06-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Japp Trump kanske ser chansen nu att göra sig av med all kärnvapen tillverkning i Iran han går nog in snart och börjar bomba tillsammans med Israel.

Iran har garanterat redan tillräckligt med höganrikat uran för ett 10-tal kärnvapen.
Anledningen till att man inte snackar högt om detta, det handlar om att man vill behålla en viss ledande ställning till andra närliggande muslimska länder.
Vänskapliga länder till Iran som Saudiarabien och Turkiet, de skulle inte alls gilla ett Iran med kärnvapen.
Sen vad USA, Israel, EU, NATO och Väst tycker, det skiter man i Iran.
Citera
2025-06-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Punkt 1: Ja judarna behöver skicka in amerikanerna i kriget såklart. Det har dom ju god vana utav. 20 år and counting.

Punkt 3: Netanyahu har väl redan sms:at några smaskiga bilder till Trumpen som deras Epstein har tagit och frågar; Nå...? Vad säger du..? Blir det något krig eller inte?

Där är vi nu.
Israel har aldrig behövt någon hjälp för att vinna sina krig det har dom klarat enklet själva
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Nejdå, du presenterade dig alldeles utmärkt 👍

Kul höra du är glad att befolkningen I Iran äntligen blir fria från förtrycket!

Som detta inlägg?

(FB) Israeliska flygvapenattacker mot Iran och Irans motattacker (startade 2025-06-13)
Senast redigerad av retina 2025-06-17 kl. 22:07.
Citera
Medlem
Nu är det så pass solklart att Iran är körda att till och med Trump vågar försöka ta äran, Trump: "We now have complete and total control of the skies over Iran."

Nej, det var Israel som gjorde jobbet.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Hur tänker du nu egentligen?
Var ska Iran få förnyad förmåga att skjuta ner israeliska plan med vapensystem nere på marken? Hur ska Iran kunna ersätta sitt flygvapen som är utslaget? Vad ska Iran göra när missilerna är slut?
Din jämförelse med Ukraina haltar ju då Ukraina får hjälp av hel västvärlden med materiel. Iran har inte den hjälpen överhuvudtaget.

Jag tänker att Kina vill försvara det grepp Kina redan har om den iranska oljan. Kina köper nästan all olja Iran producerar, och nu hotar Israel attacker Kinas oljeimport både direkt och indirekt.

Det är inte fråga om flygvapen, det är fråga om AA, anti-air (en mer modern term är surface-to-air) . Eftersom flygvapen (och luftherravälde) utgör en så viktig del av den amerikanska krigföringen så har Kina (precis som Ryssland) satsat mycket på avancerade anti-air-system. Framförallt long-range (150-170 km) och medium-range, och också high-altitude, uttryckligen för att kunna slå ut bombflygplan och support. Du kan googla ifall du inte tror mig.

När Serbien köpte sådana system av Kina för några år sedan så noterade väst i samband med att de levererades att de i själva verket var drive-on/drive-off, i militära kinesiska transportplan. Man kan alltså lasta dem och lasta av dem i funktionsdugligt skick (knappast färdigt laddade dock). Åtminstone ett sådant frakplan, från Kina, har landat i Iran idag, med avslagna transpondrar. Ingen vet förstås vad som fanns ombord.

Iran har inte haft så avancerade antiflygsystem, det är helt sant. Men frågan är vad som händer om Iran får tag på/köper dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in