2025-06-17, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Jag väljer Bagdad Bob framför duktig Goy alla dagar i veckan.

Håller med om att Bagdad Bob var kul, en frisk fläkt som lättade upp stämningen en smula i det så övrigt allvarsamma Irakkriget. Vilka skrönor han fick till
Citera
2025-06-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det var typ en timme sen tror jag.. tre missiler.

Wow, TRE stycken!
Nu jävlar darrar Israel!

Är detta den stora hämnden som tollan snackade om?
Citera
2025-06-17, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ursäkta att jag ger mig in i denna dialog.. Min uppfattning är inte att Al Jazeera går Irans ärenden. Al Jazeera ligger ungefär på mitten av skalan, där t ex Al Arabiiya på ena kanten är extremt sunnikonservativt, medans t ex Press TV på andra kanten (Irans propagandakanal) är shiakonservativt. Råder dig att ta en titt då och då på Al Jazeera, även om det inte faller dig i smaken så är det intressant att se hur olika aktörer resonerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Al Jazeera är ok så länge det inte gäller palestinierna. De likt många andra oljestater har problemet med en rabiat pöbel som deras regimer måste hålla lugna.

Jag har tittat på dem. Det är en kanal som för väldigt lurig propaganda som medvetet blandar in saker som tilltalar västerlänningar (framförallt vänsterfolk med marxism osv), för att få dem att kolla.

Samtidigt har de alltid islamism och framställande av Israel och väst som orsaken till ondskan i världen som grundbudskap bakom allt. En anledning till att så mycket vänsterfolk i väst älskar islam så mycket (trots att det egentligen går helt emot vad de står för) och hatar Israel är just pga propaganda från sådana källor.

Det betyder inte att allt de säger är falskt men man bör verkligen ta allt som kommer ifrån dem med en stor nypa salt och förstå att det är vinklat på ett visst sätt och för deras (anti-väst) agenda.
Senast redigerad av HasseVonKlasse 2025-06-17 kl. 21:46.
Citera
2025-06-17, 21:46
Medlem
Citat:
Jag väljer Bagdad Bob framför duktig Goy alla dagar i veckan.

Vad bra!
Kan du då meddela hur många raketer som just nu är på väg, eftersom du litar på din Byggare Bob?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaeldinjaow
Israel har en helt galen underättelseinformation och vet säkerligen 99% av allt Iran sysslar med - men även varje steg Khamenei tar.

Så tänkte jag också tills jag insåg att dom missade Hamas oktober-historia.
Citera
Medlem
Rumpkorvens avatar
Det bästa hade ju varit om USA gjorde en parkeringsplats av Iran (men skona alla kvinnor och barn såklart). De kan man slussa ut och ge ett hem åt i Gaza.
Citera
2025-06-17, 21:47
Medlem
deLuzes avatar
Jag tycker att alltmer pekar på att USA kommer att ansluta sig till anfallet

Punkt 1: Flytt av stridskrafter mot Mellanöstern.
Detta betyder, såsom många i tråden påpekat, inte i sig självt att de kommer gå in - USA flyttar styror hela tiden - men kombinerat med nedanstående...

Punkt 2: Israels oförmåga att uppnå sina krigsmål. Om man lyssnar på kommentatorer från alla sidor så börjar det bli alltmer uppenbart att Israel inte har de vapen som krävs för stoppa Irans kärnprogram på lång sikt. Även om de slår sönder infrastruktur kan denna byggas upp. Detta kan således inte i sig ha varit det riktiga krigsmålet. Snarare var nog huvudmålet att få till ett byte av styre i Iran - ytterligare något som hörts från båda sidor, inte minst av Netanyahu själv. Jag tror inte att den islamska repbliken kan bombas ut från luften, för att (1) jag inte sett något rimligt alternativ att ta över, och (2) för att historien visar att det inte går att flygbomba bort sittande regimer. För att Israel inte ska gå mot ett misslyckande krävs därför att USA går in och gör jobbet. Ett tredje utfall är förstås att de använder kärnvapen.

Brasklapp 1: Somliga i tråden tror att förstörandet av kärnanläggningarna är en längre process med fler steg, till exempel att upprätta luftherravälde, och att man såedes änn inte kan avgöra om detta mål misslyckats. Jag utesluter heller inte detta, men jag finner det mindre troligt. Ändock, om så är fallet faller punkt 2.

Punkt 3: Trumps relativa tystnad: Jag har inte hört något relevant från Trump sedan igår, då han sa att Teherans invånare bör fly staden. Detta i sig ska inte övertolkas - trumpologi är en vetenskap i sig - men min amatörtolkning är att det som inte sägs, är lika viktigt som det som sägs. Karljäveln håller nästan aldrig käften; om han gör det, betyder det att något är i görningen.

Brasklapp 2: Jag ska erkänna att jag inte tittat på Truth social medan jag skriver detta, så han kan ha sagt något som jag missat, och som fäller punkt 3.

Allt sammantaget ger jag oddsen 2-1 att USA ger sig in i kriget inom två veckor. Vad tror ni?
Senast redigerad av deLuze 2025-06-17 kl. 21:51.
Citera
2025-06-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Alltså ingen av er anti israeler som kan tänka er in i Israels sits? Klart som korvspad att man vill att landet som hotar att eliminera ens eget land bör få smaka på piskan. Även om det kommer att kosta liv och pengar.

Verkar som ni hellre tar en galen religös diktaturs sida?? Visar bara vilka uslingar ni är🤣🤣

Att kritisera Israels militära agerande är inte samma sak som att heja på Iran. Man kan vara emot båda och många av oss är det ..

Och om man nu vill prata om “galna religiösa diktaturer” – kanske man inte ska kasta sten i glashus när Israels egen ”demokratiska” regering består av ultraortodoxa och högerextrema galningar som bokstavligen vill förinta Palestiner i Gaza.
Citera
2025-06-17, 21:49
Medlem
Citat:
Fem ordentliga hemmagjorda kinapuffar! Sen landsätter dom 50.000 krigare från Iran i det ockuperade Palestina och befriar landet.

Du ville alltså bara trolla, tack då vet vi 👍
Citera
Medlem
Känns det inte lite väl tyst? Inga rapporteringar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Haha "Al Jazeera English". Det är ju en Qatarisk propagandakanal.
"Al Jazeera is funded in whole or in part by the Qatari government."

Att du inte går till ayatollan själv för en "seriös analys"?

Inlägget var uttryckligen inte riktat till dig.
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Bye bye Fordow för snart slår jänkarna till och sen dör Ayatollan och sen är kriget över för den här gången vi borde ge Trump fredspriset efter detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in