2025-06-15, 18:46
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryssel2009
I allt fler av Sveriges kommuner ser vi en oroande trend: små, trygga förskolor läggs ned och ersätts av storskaliga förskolekomplex med uppemot 100–250 barn. Det talas om effektivisering – men till vilket pris för barnens trygghet, personalens arbetsmiljö och kvaliteten i den tidiga omsorgen?
Inte omöjligt att de stora förskolekomplexen också de är trygga.
Citera
2025-06-15, 19:43
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulka55
Jaha, så nu sprids lyckorapporter om att Mora öppnat sex nya förskolor och alla är supernöjda – utan någon som helst källa, såklart. Känns ju trovärdigt.
Och kul att du också inte har någon länk – men tydligen räcker det med "jag hörde från nån som hört från nån", så länge det passar berättelsen.

I den här typen av trådstart behövs en trovärdig länk, t.ex till någon av de lokala tidningarna eller kommunens hemsida. Detta så andra användare kan bilda sig en uppfattning om läget i just Mora.

Varför har du inte bifogat en sådan länk? Risken finns att moderatorerna stänger denna tråd, de gör ofta det om trådstarten är för svag. (Svagheten i ditt fall är alltså att du inte har länkat till en trovärdig källa ,gärna med några citat, i din trådstart).
Citera
2025-06-15, 19:59
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det föds färre barn så varför ska man ha massa förskolor som då kommer stå halvtomma för när man kan stänga ett par avdelningar och packa ihop ungarna på en annan förskola.
Om några föräldrar får köra lite längre är inte kommunens problem.

Sen det fria skolvalet kom så ser man föräldrar som gladeligen kör sina ungar både en och två mil varje morgon och kväll bara för att denne ska gå i en BRA skola.

QUOTE=MuppetMinnieMe|92178839]
Man borde avskaffa subventionerna till alla som skaffar barn trots att det är det största hotet mot jorden i form av klimat och miljö.

Själv är jag en miljöhjälte = inga barn.

Har gått på samma spår som dig. En stor del av miljöproblemen kommer sig i att vi hela tiden blir fler och fler på jorden och den kommer må bra av en ordentlig minskning av befolkningen.
Det bästa hade varit att komma ner mot max fem miljarder istället för dagens dryga åtta.
[/quote]
Har man bra gener och en bra hjärna och snyggt ansikte borde det vara obligatorisk att göra barn. Andelen korkade människor som avlar sig är extremt gentemot intelligenta människor. Därför har vi PISA-resultat på deken.
Citera
2025-06-15, 20:06
Medlem
De stänger väl för att det är för få barn å blir för dyrt, det är väl så det skall funka.
Citera
2025-06-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Förstår din frustration men, de nämnda åtgärderna skulle inte täcka upp behovet av pengar för att driva allt vidare. Det behövs mer. T.ex skattehöjning. Något kommunpolitiker gör alldeles för sällan när något bör räddas kvar enligt invånarna.

Det låter som att du har drivet för att starta en proteströrelse och stoppa nedläggningar och indragningarna.

Det är faktiskt en bra poäng – det verkar som att strejk skulle vara det mest effektiva alternativet just nu. Om pedagogerna vägrar gå till jobbet så blir det stopp överallt. Ibland är det enda sättet att få politiker att lyssna att visa vad som händer när de man sparar på inte längre ställer upp.
Citera
2025-06-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Precis. Du påstår att det är problem med förskolorna i Mora, fast du har inget som styrker ditt påstående och du tycker inte heller att det behövs. Jag påstår att förskolorna i Mora är väl utbyggda, och jag har heller inget som styrker mitt påstående.

Så vi är exakt lika trovärdiga, du och jag.

Nej, verkligen inte. Skillnaden är att det jag säger går att backa upp – om du läser tidningar, lyssnar på lokalradion eller följer kommunens egna protokoll. Det finns dokumentation och fakta som stödjer min ståndpunkt.

Det du kallar ”lika trovärdigt” är i själva verket bara ett försök att dra ner diskussionen till din nivå – men där tänker jag inte stanna. Så nej, vi är inte ett dugg lika. Jag står några trappsteg upp – du får gärna komma upp hit när du är redo att prata med verkligheten i ryggen.
Citera
2025-06-15, 21:10
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
Nej, verkligen inte. Skillnaden är att det jag säger går att backa upp – om du läser tidningar, lyssnar på lokalradion eller följer kommunens egna protokoll. Det finns dokumentation och fakta som stödjer min ståndpunkt.

Det du kallar ”lika trovärdigt” är i själva verket bara ett försök att dra ner diskussionen till din nivå – men där tänker jag inte stanna. Så nej, vi är inte ett dugg lika. Jag står några trappsteg upp – du får gärna komma upp hit när du är redo att prata med verkligheten i ryggen.

Varför länkade du inte till någon av dessa källor i din trådstart? Då hade du framstått som mer seriös från början.
Citera
2025-06-15, 22:05
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Har gått på samma spår som dig. En stor del av miljöproblemen kommer sig i att vi hela tiden blir fler och fler på jorden och den kommer må bra av en ordentlig minskning av befolkningen.
Det bästa hade varit att komma ner mot max fem miljarder istället för dagens dryga åtta.
Har man bra gener och en bra hjärna och snyggt ansikte borde det vara obligatorisk att göra barn. Andelen korkade människor som avlar sig är extremt gentemot intelligenta människor. Därför har vi PISA-resultat på deken.
[/quote]

Kan hålla med om att det egentligen borde vara någon form av krav för att skaffa barn men absolut inget med hur man ser ut men att man iallafall klarar av att ta hand om sig själv.
Citera
2025-06-16, 01:11
Medlem
https://www.moratidning.se/2025-06-1...ar-for-daligt/

https://www.siljannews.se/debatt/bes...e-bara-ekonomi

https://www.siljannews.se/debatt/lat...andra-atgarder

https://www.siljannews.se/mora/forsk...-samst-i-detta
Citera
2025-06-16, 15:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Vad fan händer i Mora? Kommunen har bestämt sig för att stänga flera förskolor, och det är barnfamiljerna som får ta smällen – igen.

De kallar det ”omstrukturering” och ”effektivisering”, men sanningen är enkel: de skär ner på våra barns framtid för att balansera sina egna jävla budgetar. Föräldrar står nu inför längre resvägar, stressigare vardag och barn som rycks upp ur sina trygga miljöer. Personal mister jobbet, små barn tappar trygghet och kommunen sparar några futtiga kronor på bekostnad av oss alla.

Vad är planen egentligen? Vill de att unga barnfamiljer ska lämna Mora helt? Är det här nästa steg i nedmonteringen av välfärden på landsbygden?

Har du själv blivit drabbad? Arbetar du inom förskolan? Dela med dig – det är dags att sätta ljus på det här vansinnet.

Till att börja med undrar jag över citationstecknen i trådstarten. Vem är det du citerar? Dig själv?

För det enda så är det verkligen inte "barnen" som betalar priset för det här. När jag var liten ville jag inget hellre än att stanna hemma från dagis.

Och jag antar att du själv är Mora-bo, och då är det DIN "jävla budget" lika mycket som alla andras. Så var glad att någon ser till att den är i balans.
Citera
2025-06-16, 16:53
Medlem
Citat:
https://www.moratidning.se/2025-06-1...ar-for-daligt/

Ur länken.

"Anledningen är avsevärt minskade barnkullar."

Du förstår alltså inte att man måste minska antalet platser inom barnomsorg och skola om det inte finns behov av så många platser som man har...
Citera
2025-06-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Till att börja med undrar jag över citationstecknen i trådstarten. Vem är det du citerar? Dig själv?

För det enda så är det verkligen inte "barnen" som betalar priset för det här. När jag var liten ville jag inget hellre än att stanna hemma från dagis.

Och jag antar att du själv är Mora-bo, och då är det DIN "jävla budget" lika mycket som alla andras. Så var glad att någon ser till att den är i balans.

Men gud, vilken tur att du vet exakt hur barn känner, trots att du verkar ha fastnat i din egen barndom. Ska vi kanske utgå från verkligheten 2025 istället för dina nostalgiska dagisminnen från stenåldern? Och angående min “jävla budget” – jo tack, jag vet. Skillnaden är att jag fattar att man inte bygger en fungerande framtid genom att sparka personal och kasta runt småbarn som om de vore flyttkartonger. Tänk om lite fler tänkte själva, istället för att leka kommunens knähund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in