Citat:
Ursprungligen postat av
Kulka55
Och wow, vilken nivå: “Jag är miljöhjälte för jag inte har barn.” Ja, eller så är du bara ensam och försöker få det att låta coolt.
Men visst – fortsätt drömma om en värld med fem miljarder folk som tänker exakt som du. Då slipper vi i alla fall fler idéer som den här.
Nu var det inte jag som skrev att jag var en miljöhjälte för att jag inte skaffade barn utan det var en jag svarade. Men ja, jag har sambo men vi har valt att inte skaffa barn men det berodde inte på miljön utan för vi helt enkelt inte ville ha barn.
En stor del av miljöproblemen kommer sig att vi är på tok för många här på jorden och vi skulle absolut behöva bli färre. Många länder märker nu av ett minskat barnafödande så kanske är vi en bit på väg.
Blir det för få barn så kommer det inte heller bli bra då vi lever längre men en viss minskning under lång tid skulle vi absolut må bra av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Byssan
Vita människor utgör endast 7% av den totala befolkningsmängden. Det är knappast vi som bör minska i antal.
Det bästa hade varit om man helt enkelt tig bort människor jämt över hela klotet och åldrar men det förstår alla att det kommer inte gå.
Att vi som tidigare hela tiden bara blir fler och fler är inte hållbart. Dessutom blir vi fler och fler rika på jorden som då kräver produkter i det oändliga som i många fall är helt onödiga. Många köper dessa produkter från Kina då det är som billigast men man köper många gånger mer än vad man behöver och det mesta av prylarna är rent skräp som aldrig kommer användas eller används en gång och sen kastas.
Bara till sverige skickas det 4,2 miljoner paket varje år från Kina. Jag skulle säga att 50% av dessa endast kommer användas ett fåtal gånger men det var ändå så billigt så det gjorde inget. En del av produkterna är inte ens funktionsdugliga men då reklamation kostar mer än produkten så skiter man i det och kastar den istället direkt.
Många länder i europa och resten av världen gör samma sak så det är en enorm mängd paket som ska packas, skickas och köras ut.
Jag är absolut ingen miljötaliban själv men vissa saker tycker jag är vansinne och försöker helt enkelt hålla mig borta från och just dessa bolag som Amazon, Temu och Shine.