2025-06-14, 20:24
Medlem
Vad fan händer i Mora? Kommunen har bestämt sig för att stänga flera förskolor, och det är barnfamiljerna som får ta smällen – igen.

De kallar det ”omstrukturering” och ”effektivisering”, men sanningen är enkel: de skär ner på våra barns framtid för att balansera sina egna jävla budgetar. Föräldrar står nu inför längre resvägar, stressigare vardag och barn som rycks upp ur sina trygga miljöer. Personal mister jobbet, små barn tappar trygghet och kommunen sparar några futtiga kronor på bekostnad av oss alla.

Vad är planen egentligen? Vill de att unga barnfamiljer ska lämna Mora helt? Är det här nästa steg i nedmonteringen av välfärden på landsbygden?

Har du själv blivit drabbad? Arbetar du inom förskolan? Dela med dig – det är dags att sätta ljus på det här vansinnet.
Citera
2025-06-14, 21:07
Medlem
stilichos avatar
Har du missat att det föds betydligt färre barn än tidigare? Det stängs förskolor i betydligt fler kommuner än Mora just nu.
Citera
2025-06-14, 21:35
Medlem
Färre barn" – ja, men det här handlar inte om statistik. Det handlar om barn som behandlas som bagage. Missade du det?
Citera
2025-06-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulka55
Färre barn" – ja, men det här handlar inte om statistik. Det handlar om barn som behandlas som bagage. Missade du det?

Du har inte postat en länk i din TS. Missade du det?
Därmed kan man inte granska dina påståenden.

Man borde avskaffa subventionerna till alla som skaffar barn trots att det är det största hotet mot jorden i form av klimat och miljö.

Själv är jag en miljöhjälte = inga barn.
Citera
2025-06-14, 23:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det föds färre barn så varför ska man ha massa förskolor som då kommer stå halvtomma för när man kan stänga ett par avdelningar och packa ihop ungarna på en annan förskola.
Om några föräldrar får köra lite längre är inte kommunens problem.

Sen det fria skolvalet kom så ser man föräldrar som gladeligen kör sina ungar både en och två mil varje morgon och kväll bara för att denne ska gå i en BRA skola.

QUOTE=MuppetMinnieMe|92178839]
Man borde avskaffa subventionerna till alla som skaffar barn trots att det är det största hotet mot jorden i form av klimat och miljö.

[/quote]

Har gått på samma spår som dig. En stor del av miljöproblemen kommer sig i att vi hela tiden blir fler och fler på jorden och den kommer må bra av en ordentlig minskning av befolkningen.
Det bästa hade varit att komma ner mot max fem miljarder istället för dagens dryga åtta.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2025-06-14 kl. 23:29.
Citera
2025-06-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du har inte postat en länk i din TS. Missade du det?
Därmed kan man inte granska dina påståenden.

Oj då, ingen länk? Då måste det ju vara hittepå. För som vi alla vet: inget är verkligt förrän det finns som klickbar källa i en trådstart. Och det där sista du skrev… wow. Så lösningen på klimatkrisen är att stoppa folk från att skaffa barn? Jättefräscht tänkt. Ska vi börja med tvångssterilisering också, eller nöjer du dig med att låta barnfamiljer lida långsamt?
Citera
2025-06-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det föds färre barn så varför ska man ha massa förskolor som då kommer stå halvtomma för när man kan stänga ett par avdelningar och packa ihop ungarna på en annan förskola.
Om några föräldrar får köra lite längre är inte kommunens problem.

Sen det fria skolvalet kom så ser man föräldrar som gladeligen kör sina ungar både en och två mil varje morgon och kväll bara för att denne ska gå i en BRA skola.

QUOTE=MuppetMinnieMe|92178839]

Och wow, vilken nivå: “Jag är miljöhjälte för jag inte har barn.” Ja, eller så är du bara ensam och försöker få det att låta coolt.
Men visst – fortsätt drömma om en värld med fem miljarder folk som tänker exakt som du. Då slipper vi i alla fall fler idéer som den här.
Senast redigerad av Kulka55 2025-06-15 kl. 00:49.
Citera
2025-06-15, 01:08
Medlem
Citat:
Oj då, ingen länk? Då måste det ju vara hittepå. För som vi alla vet: inget är verkligt förrän det finns som klickbar källa i en trådstart. Och det där sista du skrev… wow. Så lösningen på klimatkrisen är att stoppa folk från att skaffa barn? Jättefräscht tänkt. Ska vi börja med tvångssterilisering också, eller nöjer du dig med att låta barnfamiljer lida långsamt?

Så du har ingen länk?
Citera
2025-06-15, 01:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Och wow, vilken nivå: “Jag är miljöhjälte för jag inte har barn.” Ja, eller så är du bara ensam och försöker få det att låta coolt.
Men visst – fortsätt drömma om en värld med fem miljarder folk som tänker exakt som du. Då slipper vi i alla fall fler idéer som den här.

Nu var det inte jag som skrev att jag var en miljöhjälte för att jag inte skaffade barn utan det var en jag svarade. Men ja, jag har sambo men vi har valt att inte skaffa barn men det berodde inte på miljön utan för vi helt enkelt inte ville ha barn.
En stor del av miljöproblemen kommer sig att vi är på tok för många här på jorden och vi skulle absolut behöva bli färre. Många länder märker nu av ett minskat barnafödande så kanske är vi en bit på väg.
Blir det för få barn så kommer det inte heller bli bra då vi lever längre men en viss minskning under lång tid skulle vi absolut må bra av.

Citat:
Ursprungligen postat av Byssan

Vita människor utgör endast 7% av den totala befolkningsmängden. Det är knappast vi som bör minska i antal.

Det bästa hade varit om man helt enkelt tig bort människor jämt över hela klotet och åldrar men det förstår alla att det kommer inte gå.
Att vi som tidigare hela tiden bara blir fler och fler är inte hållbart. Dessutom blir vi fler och fler rika på jorden som då kräver produkter i det oändliga som i många fall är helt onödiga. Många köper dessa produkter från Kina då det är som billigast men man köper många gånger mer än vad man behöver och det mesta av prylarna är rent skräp som aldrig kommer användas eller används en gång och sen kastas.

Bara till sverige skickas det 4,2 miljoner paket varje år från Kina. Jag skulle säga att 50% av dessa endast kommer användas ett fåtal gånger men det var ändå så billigt så det gjorde inget. En del av produkterna är inte ens funktionsdugliga men då reklamation kostar mer än produkten så skiter man i det och kastar den istället direkt.

Många länder i europa och resten av världen gör samma sak så det är en enorm mängd paket som ska packas, skickas och köras ut.

Jag är absolut ingen miljötaliban själv men vissa saker tycker jag är vansinne och försöker helt enkelt hålla mig borta från och just dessa bolag som Amazon, Temu och Shine.
Citera
2025-06-15, 07:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Nu betvivlar jag inte att de är inkompetenta politiker och tjänstemän i Mora, men trenden med färre skolor och förskolor växer. T.ex. så läste jag att minst fem förskolor stängs i år i Haninge pga för små barnkullar.
Citera
2025-06-15, 09:28
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ja, det är samma sak överallt med minskande barnkullar. Vi läser att det blir lättare att komma in på vissa utbildningar. Lag försvinner från ungdomsidrott mm mm.

KLart kommunerna måste organisera om barnomsorgen.

Barn som bagage? Var det livmodern som fick ett ryck?

PS. Nej man är ingen miljöhjälte för att man inte kan försörja en familj och inte hittat någon som kan tänka sig bilda familj med en.
Citera
2025-06-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Så du har ingen länk?

Nej, jag har ingen länk – tänk om du får bilda en egen åsikt för en gångs skull
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera