2025-06-17, 12:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulka55
Skillnaden är att jag fattar att man inte bygger en fungerande framtid genom att sparka personal och kasta runt småbarn som om de vore flyttkartonger. Tänk om lite fler tänkte själva, istället för att leka kommunens knähund.

Jag tror att din input skulle vara ovärderlig i kommunpolitiken. Så kloka och konstruktiva råd.
Citera
2025-06-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Ur länken.

"Anledningen är avsevärt minskade barnkullar."

Du förstår alltså inte att man måste minska antalet platser inom barnomsorg och skola om det inte finns behov av så många platser som man har...

Grattis, du lyckades läsa en mening och missa hela poängen. Nedskärningar utan hjärna drabbar barn – oavsett statistik. Men visst, fortsätt blunda så länge det inte rör dig.
Citera
2025-06-17, 13:49
Medlem
Incendios avatar
Ta hand om dina egna barn. Det borde fler göra och samhället borde underlätta detta.
Annars gissr jag att förskolorna stängs pga minskade barnkullar. Ja, då är det ju så. Med så många andra kostnader(som Sverige iofs borde kicka ut) kan man inte driva förskolor med få barn.
Citera
2025-06-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror att din input skulle vara ovärderlig i kommunpolitiken. Så kloka och konstruktiva råd.

Om du tycker att det är ”klokt” att sparka personal och rycka upp småbarn för att kommunen klantat sig med planeringen – då är du en del av problemet. Det här handlar inte om att leka politiker på ett forum, utan om verkliga människor som drabbas. Så antingen tar du det på allvar – eller så kliver du åt sidan och slutar förminska det vi försöker belysa.
Citera
2025-06-17, 15:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
eller så kliver du åt sidan och slutar förminska det vi försöker belysa.

Jag tror att det passar dig bättre att skriva insändare i tidningen eller nåt. Eller har en lärare att hålla i handen när du debatterar, om du är rädd för att bli "förminskad".
Citera
2025-06-17, 17:45
Medlem
Citat:
Oj då, ingen länk? Då måste det ju vara hittepå. För som vi alla vet: inget är verkligt förrän det finns som klickbar källa i en trådstart.

Du ska få lite seriös kvällsläsning:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen

Ursprungligen hette organisationen Organization for European Economic Cooperation (OEEC) och bildades 1948 för att samordna Marshallplanens insatser för att bygga upp Europa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Organi...och_utveckling

https://sv.wikipedia.org/wiki/New_public_management
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...rdsutredningen

Kort sagt har du röstat för att effektivisera offentlig sektor och stänga ner förskolor som kommunerna upplever inte uppbär elevunderlag. Istället för att passa på att utveckla barnen i små barngrupper passar kommunerna på att stänga förskolor när en eller två generationer får lägre barnafödande.
Citera
2025-06-17, 18:56
Medlem
Citat:
Grattis, du lyckades läsa en mening och missa hela poängen. Nedskärningar utan hjärna drabbar barn – oavsett statistik. Men visst, fortsätt blunda så länge det inte rör dig.

Så vad ska Mora får pengarna ifrån?
Mora Kommun har gått med underskott sedan 2023.
Du vill värna barnen genom att dra på dom en massa skulder.

Citat:
Jag tror att det passar dig bättre att skriva insändare i tidningen eller nåt. Eller har en lärare att hålla i handen när du debatterar, om du är rädd för att bli "förminskad".

Fast det är ju redan någon som har postat en insändare i Mora tidning kring saken.
Att Mora Kommun gått back 2023, 2024 och förväntas gå back i år igen verkar inte TS bry sig om.
Senast redigerad av MuppetMinnieMe 2025-06-17 kl. 18:59.
Citera
2025-06-18, 17:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du ska få lite seriös kvällsläsning:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen

Ursprungligen hette organisationen Organization for European Economic Cooperation (OEEC) och bildades 1948 för att samordna Marshallplanens insatser för att bygga upp Europa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Organi...och_utveckling

https://sv.wikipedia.org/wiki/New_public_management
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...rdsutredningen

Kort sagt har du röstat för att effektivisera offentlig sektor och stänga ner förskolor som kommunerna upplever inte uppbär elevunderlag. Istället för att passa på att utveckla barnen i små barngrupper passar kommunerna på att stänga förskolor när en eller två generationer får lägre barnafödande.

Tack för länkarna, men det förändrar inte kärnan i det som lyfts i tråden. Det här handlar inte om brist på fakta, utan om att sätta ljus på konsekvenserna av politiska beslut – för barn, föräldrar och personal.

Att bemöta samhällskritik med wikipediautdrag är ett sätt att undvika själva problemet. Vi diskuterar verkliga människors vardag, inte teorier i marginalen.
Citera
2025-06-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Så vad ska Mora får pengarna ifrån?
Mora Kommun har gått med underskott sedan 2023.
Du vill värna barnen genom att dra på dom en massa skulder.

Fast det är ju redan någon som har postat en insändare i Mora tidning kring saken.
Att Mora Kommun gått back 2023, 2024 och förväntas gå back i år igen verkar inte TS bry sig om.

Ja, Mora kommun har haft underskott – men att lösa det genom att skära ner på förskolan är att tänka kortsiktigt. Barnomsorg är inte en kostnad som kan skäras bort hur som helst – det är en investering i framtiden.
Om barn inte får trygghet, stöd och en bra start i livet nu, kommer vi betala priset senare – i form av större behov av stödinsatser, skolsvårigheter och sociala problem. Det handlar inte om att ignorera ekonomin, utan om att förstå vad som faktiskt är värt att prioritera – och barn är det sista man ska spara in på.
Citera
2025-06-18, 17:27
Medlem
Citat:

Om du väljer att håna istället för att bemöta det jag säger, säger det mer om dig än om mig. Jag lyfter en viktig fråga, du försöker göra dig rolig. Det är ett klassiskt sätt att slippa ta ansvar i en diskussion. Men om du faktiskt har något att tillföra – varsågod. Annars står det dig fritt att bara scrolla vidare.
Citera
2025-06-20, 10:24
Medlem
Citat:
Tack för länkarna, men det förändrar inte kärnan i det som lyfts i tråden. Det här handlar inte om brist på fakta, utan om att sätta ljus på konsekvenserna av politiska beslut – för barn, föräldrar och personal.

Att bemöta samhällskritik med wikipediautdrag är ett sätt att undvika själva problemet. Vi diskuterar verkliga människors vardag, inte teorier i marginalen.

Problemet är att du inte kommer att få någon politisk debatt om saken, då välfärden styrs av OECD. Socialdemokraterna var starkt emot välfärdsmarknaden, så mycket att de stiftade en lag med namn Lex Pysslingen. Men efter kritik och skäll från OECD ansåg plötsligt socialdemokraterna att det var nödvändigt med en välfärdsmarknad. Du får förvänta dig stora barngrupper helt enkelt.
Citera
2025-06-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Problemet är att du inte kommer att få någon politisk debatt om saken, då välfärden styrs av OECD. Socialdemokraterna var starkt emot välfärdsmarknaden, så mycket att de stiftade en lag med namn Lex Pysslingen. Men efter kritik och skäll från OECD ansåg plötsligt socialdemokraterna att det var nödvändigt med en välfärdsmarknad. Du får förvänta dig stora barngrupper helt enkelt.

Det är just därför det är viktigt att vi pratar om det – för när politiska beslut göms bakom överstatliga riktlinjer och marknadstänk, tappar vi människorna i processen. Att bara acceptera stora barngrupper som ett “naturligt resultat” av OECD:s påverkan är att ge upp ansvaret för barnens verklighet.
Vi kanske inte kan ändra systemet i en forumtråd, men vi kan vägra vara tysta när barns behov blir sekundära i jakten på effektivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in