Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-16, 12:09
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
All form av inskränkningar i den privata äganderätten är dåliga, oavsett bakomliggande orsak. Det här är ännu ett sluttande plan som kommer att missbrukas. Initialt handlar det om att bli av med gängkriminella som äger lägenheter och därmed utsätter sina grannar för risken att bli bombade och skjutna men när lagen är på plats och blivit varm i kläderna kommer den att användas som svepskäl för att bli av med obekväma grannar. Exempelvis, någon som är allmänt illa omtyckt bland grannarna men som inte gjort något fel i bostadsrättsföreningen och som betalar sin avgift punktligt men inte umgås med andra grannar och som vill vara ifred. Plötsligt kollar någon upp gamla domar och så visar det sig att grannen blev dömd för snatteri eller fortkörning för sju år sedan. Klappat och klart, grannen stämplas som kriminell (dom finns att referera till) och mister sin bostad och föreningen har juridiken i ryggen.

Säg nu inte att det är ett långsökt exempel för det här kommer att missbrukas och folk är uppfinningsrika när det gäller att jävlas med varandra. En lag som var tänkt att riktas mot gängkriminella kommer nu plötsligt i huvudsak att användas för grannfejder mellan Svenssons.

Helt rätt och inte alls långsökt.

Jag hamnade tidigare i en liknande situation. Jag bodde i en hyresrätt och var ofta vaken på nätterna, läste böcker och lyssnade på musik i hörlurar. Men det lyste från mina fönster, vilket grannarna noterade, började skvallra om, successivt började man söka efter saker att störa sig på, misstänkte att jag hade gjort något i tvättstugan, vad det nu var, kanske tagit någons tvättid, jag minns inte anklagelsen, bara att jag inte alls gjort det, de påstod att jag inte hälsade, vilket jag försökte att göra, men ibland lyssnade jag på musik i hörlurar och hörde inte grannarna. Det gick så långt att den privata hyresvärden hörde av sig till mig och sa att grannarna ringt honom och krävt att jag skulle vräkas. Jag hade inga brottsdomar, men grannarna hade googlat mig och sett en gammal hemsida där en studentkompis skrev skämtsamt om mig. Det fick grannarna att misstänka missbruk och/eller adhd. Vilket inte heller stämde. Jag hade tur. Hyresvärden berättade att han bett grannarna fara åt helvete.

Så ja, en kommande lagstiftning kan definitivt få saker att spåra ur.
Citera
2025-06-16, 12:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Sant, äganderätten ska vara helig. Den är grunden i vårt samhälle.
Fast man äger inte bostadsrätten. Man äger en andel i en förening, vilket innebär att man måste anpassa sig till föreningens stadgar och bostadsrättslagen, annars är det finito.
Citera
2025-06-16, 12:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta visar väl svagheten med bostadsrättssystemet. Du äger inte bostaden, utan har ett medlemsskap i en bostadsklubb.
"Klubb" är inte heller korrekt och lite nedsättande ordval (medvetet?). Det handlar om en typ av ekonomisk förening, som är reglerad i bostadsrättslagen. Ingen fritidsklubb alltså...
Citera
2025-06-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TriggerDiscipline

Jag hamnade tidigare i en liknande situation. Jag bodde i en hyresrätt och var ofta vaken på nätterna, läste böcker och lyssnade på musik i hörlurar. Men det lyste från mina fönster, vilket grannarna noterade, började skvallra om, successivt började man söka efter saker att störa sig på, misstänkte att jag hade gjort något i tvättstugan, vad det nu var, kanske tagit någons tvättid, jag minns inte anklagelsen, bara att jag inte alls gjort det, de påstod att jag inte hälsade, vilket jag försökte att göra, men ibland lyssnade jag på musik i hörlurar och hörde inte grannarna. Det gick så långt att den privata hyresvärden hörde av sig till mig och sa att grannarna ringt honom och krävt att jag skulle vräkas. Jag hade inga brottsdomar, men grannarna hade googlat mig och sett en gammal hemsida där en studentkompis skrev skämtsamt om mig. Det fick grannarna att misstänka missbruk och/eller adhd. Vilket inte heller stämde. Jag hade tur. Hyresvärden berättade att han bett grannarna fara åt helvete.

Hyresvärden fattade väl att du skulle vinna i hyresnämnden.
Citera
2025-06-16, 12:32
Medlem
Kriminella som har bostadsrätter är oftast de mest organiserade kriminella, alltså shot-callers.
Dessa kommer polisen ändå inte åt då de alltid saknas tillräckligt med bevisning.

Jag känner personligen till toppar som sitter på inte bara en utan flera bostadsrätter, som öppet är "bossar" som polisen kunnat göra annat än att titta på i decennier.

Detta är bara ett spel för gallerierna. Sverige och svenskar älskar kriminella.
Citera
2025-06-16, 12:54
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
En bra idé kan vara att läsa förarbetena. Då får man reda på hur lagstiftaren tänker sig detta. Vilken nivå av kriminalitet, osv.
I det här fallet finns det inga sådana förarbeten, eftersom något lagförslag ännu inte är färdigt. Det som finns är direktiv till utredningen som ska ta fram ett förslag. De relevanta delarna lyder så här:
Citera
2025-06-16, 13:04
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svd.se/a/Av12qx/kriminella-ska-lattare-kunna-vrakas-fran-bostadsratter

Vad tycker ni om att kriminella skall vräkas även om dom äger bostaden? Är detta bra eller dåligt?

Har de en betald Brf så kan den nog gå lätt. Men hur många boenden har inte lån? Då måste banken kopplas in. Kanske går det?
Citera
2025-06-16, 13:08
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Men nu va det väl inte hyresrätter som va på tapeten m
Jo. Man drar paralleller till den nya lagstiftningen om att vräka hyresgäster. Man tar sats i den lagstiftningen. Man säger så själv i artikeln.
Citera
2025-06-16, 13:54
Medlem
Men var går gränsen? En bostadsrättköpare som är lagförd för ringa misshandel, får han bli medlem i bostadsrättföreningen? Eller den som har noll i årsinkomst, men har en förmögenhet, blir vederbörande misstänkt som gängkriminell?
Citera
2025-06-16, 14:09
Medlem
Lillarapunzels avatar
Oerhört korkad lag, bara ett slag i luften. Äganderätten ska värnas. Och denna lag blir allt för lätt att missbruka. Vem ska räknas som kriminell i slutändan? Du som har en 10 år gammal fortkörningsböter? En kriminell bror du helt klippt alla band med?
Bara dumheter.
Citera
2025-06-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Finns andra sätt att begränsa skumrasket.
Vore bättre om man förbjöd juridiska personer, att bli medlemmar i en brf.

Är väl inte så många föreningar förutom nyproduktionsföreningar av skräpbolag som skriver in det i stadgarna? Nu jobbade jag med sånt för en massa år sedan men då var det 1 av 100 som godkände det.
Citera
2025-06-16, 14:24
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriggerDiscipline

Det är en hel del du lämnar ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in