Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-16, 11:21
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Bra förslag, vräk kriminella. Ingen vill bo granne med en sådan. Har själv haft en granne som sålde droger. Det låg höga utslagna människor i trapphuset. Och blodiga sprutor. Kriminella och fd kriminella får bo i hyresrätter, men helst inte ens där. Var ska de bo? Inte övrigas ansvar. De får hyra ett hus och bo i kollektiv, vem bryr sig.

Det är någons son/bror/vän etc... Hjälp personen istället för att klanka ner på andra som har det sämre än dig själv
Citera
2025-06-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Tvångsblandning är en helt annan sakfråga, fastän den har sina likheter.
Här handlar det om att kunna vräka grannar för vad som ev. kan hända i framtiden.
Det finns absolut en risk att det kommer bli väldigt godtyckligt utifrån vad grannar känner för varandra, vilka som sitter i styrelsen, social kompetens osv, en gummilag med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Frågan är helt enkelt: Vem är kriminell/vad räknas som kriminalitet i dessa fall?

Samröre med gängkriminella? Hur definieras ”samröre”? Räcker det med att man känner nån som känner nån som …
Betala en hantverkare (företagare) svart ovetandes om att denne har kriminella kontakter?
Lyssna på Yasins låtar?

Som gjort för moralpanik.

En bra idé kan vara att läsa förarbetena. Då får man reda på hur lagstiftaren tänker sig detta. Vilken nivå av kriminalitet, osv.
Citera
2025-06-16, 11:25
Medlem
slemhogs avatar
Vad räknas som kriminell? Vilka brott ska iinnebära nekat medlemskap i BR eller vräkning? Fortkörningsböter? Att man begår försäkringsbedrägeri och eldar upp sin trasiga bil? Att man till slut slår någon granne som trackaserat en i åratal eller en tidigare chef på käften och likaså någon som ligger med ens tjej och skrattar åt en?
Eller är det grova brott som återkommande rån, våldtäkt, knarförsäljning i området som ska innebära vräkning?

Jag testade röka marijuana, snattade, stal cyklar och andra värdefull, inbrott, skadegörelse, olaga hot i ungdomen och mycket annan småbrottslighet men inte gjort något på 15 år och har rent register sen 20-25. Skulle jag inte fått lov köpa min bostadsrätt då som jag gjorde?
Man har faktiskt rätt att bo, även som kriminell eller tidigare sådan. Min brottslighet har aldrig påverkat mina grannar eller allmänna miljön utanför. Pk-medelklassen i BR ska inte ha möjlighet att få bort obekväma eller misshagliga personer från sin attraktiva br-förening eller privata hyresfastighet eller stökiga brottsbelastade muhammed, inte heller kunna se domar via lexbase eller verifiera och neka en person anställning överallt.

Det finns redan lagar som möjliggör vräkning av Br-innehavare och hyresgäster som begår brott, hotar eller begår våld direkt mot en som granne, tyvärr. Jag har råkat ut för problematiska marcistiska psykopat grannar som medvetet ljudtrackaserat mig och skrikit okvädigheter efter mig i trapphuset när jag varit världens bästa granne, trevlig, tyst och lugn men råkat klaga på dom en gång för att de stör vilket de inte tolererade och införde terror. Då har man god lust att misshandla en sån person utan att bli vräkt. Det finns för och nackdelar med rättssamhället har jag märkt, svin och onda människor kan gömma sig bakom lagstifningen och åtnjuta skydd och man riskerar själv trilla dit som gärningsman när man fredar sig och verkligen fått nog.
Senast redigerad av slemhog 2025-06-16 kl. 11:57.
Citera
2025-06-16, 11:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Vad tycker ni om att kriminella skall vräkas även om dom äger bostaden? Är detta bra eller dåligt?
Detta visar väl svagheten med bostadsrättssystemet. Du äger inte bostaden, utan har ett medlemsskap i en bostadsklubb.
Citera
2025-06-16, 11:33
Medlem
Mycket bra förslag, jag är den som varit mest kritisk till Tidö på fb men börjar vinnas över nu. Min enda Asterix är varför de inte stänger gränsen och skickar hem fler folk.

Alla som haft besvärliga och hotfulla grannar är för detta förslag. Bor ni i bättre område så har ni inte rätt att utrycka er. Ut med skräpet, in med folk som kan uppföra sig.
Citera
2025-06-16, 11:36
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Att vräka kriminella från hyresrätter är idiotiskt och inte genomtänkt.

Det står nämligen i kommuntjänst lagen att kommunen i så fall blir skyldig att skaffa den bostadlöse en ny bostad. JA så står det faktiskt i lagen. Man kan tycka att politikerna borde känna till det.
Så rätt meningslöst att vräka folk från ett kommunalt hyresbolag och sedan ge dessa en annan lägenhet i samma komunala bolag.
*I mellantiden får de ofta bo på hotell som kommunen betalar.

Jag har lite insyn i hur man hanterar missbrukare i min kommunen

Att ge bostadsrättföreningar möjlighet att vräka enklare kan vara en poäng. Men det måste väl vara Bf som är aktör, eller hur tänker dumskallarna här?

Vi har en känd medlem som försökte bygga en atombomb i sitt kök som skulle vräkas. Det slutade med att han fick bo kvar för det var ingen vits att vräka honom från ett kommunalt bostadsbolag som bara skulle vara tvungen att skaffa honom en annan bostad i samma kommunala bestånd.
Detta är ingen kritik av honom, men jag behövde använda honom som exempel på hur det fungerar i praktiken.

Jag fattar inte att våra politiker inte vet hur vårt samhälle fungerar. Men du vill väl ha sådana politiker eftersom du röstar på dom.
Inte därför...

Jag hyr min lägenhet från ett privat fastighetsbolag. Första gången, 2011, klarade jag mig med en tillsägelse, trots att jag pysslat med farliga saker. Andra gången däremot, 2016, när de spärrade av kvarteret o trodde jag börjat pyssla med farliga saker igen, så ville de vräka mig, men jag gick till domstolen, o eftersom jag var helt oskyldig då, kunde de inte vräka mig.
Citera
2025-06-16, 11:37
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svd.se/a/Av12qx/kriminella-ska-lattare-kunna-vrakas-fran-bostadsratter

Vad tycker ni om att kriminella skall vräkas även om dom äger bostaden? Är detta bra eller dåligt?
Det vore bättre och enklare om föreningarna själva fick bestämma vilka de vill ha som medlemmar.
Varför ska föreningarna (styrelserna) först tvingas goda Abdi Kurdi Becknar eller Bosse "bomben" Eblien för att sedan om ett år behöva dras med processen att de ska kastas ut från föreningen.
Det skulle vara mycket enklare att föreningarna får skriva in i stadgarna att man har ett års prövoperiod för att bli fullvärdig medlem i föreningen.
Sköter man sig inte under den perioden så är det bara att ta sitt pick och pack och lämna föreningen.
Hur svårt kan det vara?
Citera
2025-06-16, 11:39
Medlem
Så var går gränsen då?
Ska gängkriminella Ahmed vräkas men jag som vit man som stjäl cyklar och säljer gräsh ska få bo kvar?

Om jag är pedofil då och begått sexövergrepp på olika barn vid flera olika tillfällen, ska jag gå bo kvar? Tror folk inte vill ha en sån pedofil precis som att dom inte vill har kriminella Ahmed.
Skulle nästan hällre ha Ahmed i min trappuppgång om jag hade barn.
Citera
2025-06-16, 11:42
Medlem
Fp
Senast redigerad av Intressgruppen 2025-06-16 kl. 11:45.
Citera
2025-06-16, 11:51
Avstängd
Vad räknas som kriminella då? Folk som är lagförda för snatteri, stöld, ofredande, trafikbrott, rattfylla? Eller måste det vara gängrelatearat?

Värdelös och vidrig lag för prunkande trygghetsknarkande svennar. Spionlag.
Citera
2025-06-16, 11:54
Avstängd
george.sthlms avatar
Ett stort jävla slag i luften.

Eller man sparkar in en öppen dörr ?

Hur stor andel av gängkriminella bor i bostadsrätt ?
Citera
2025-06-16, 12:05
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Att vräka kriminella från hyresrätter är idiotiskt och inte genomtänkt.

Det står nämligen i kommuntjänst lagen att kommunen i så fall blir skyldig att skaffa den bostadlöse en ny bostad. JA så står det faktiskt i lagen. Man kan tycka att politikerna borde känna till det.
Så rätt meningslöst att vräka folk från ett kommunalt hyresbolag och sedan ge dessa en annan lägenhet i samma komunala bolag.
*I mellantiden får de ofta bo på hotell som kommunen betalar.

Jag har lite insyn i hur man hanterar missbrukare i min kommunen

Att ge bostadsrättföreningar möjlighet att vräka enklare kan vara en poäng. Men det måste väl vara Bf som är aktör, eller hur tänker dumskallarna här?

Vi har en känd medlem som försökte bygga en atombomb i sitt kök som skulle vräkas. Det slutade med att han fick bo kvar för det var ingen vits att vräka honom från ett kommunalt bostadsbolag som bara skulle vara tvungen att skaffa honom en annan bostad i samma kommunala bestånd.
Detta är ingen kritik av honom, men jag behövde använda honom som exempel på hur det fungerar i praktiken.

Jag fattar inte att våra politiker inte vet hur vårt samhälle fungerar. Men du vill väl ha sådana politiker eftersom du röstar på dom.
Men nu va det väl inte hyresrätter som va på tapeten m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in