2025-06-15, 23:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har inte brytt mig om detaljerna utan nöjer mig med att konstatera att du var tvärsäker på att informationen och filmerna var falska eftersom det inte fanns något om det i "västerländsk media".

Här kan du själv se vad du skrev och begrunda vilka konstiga resonemang du förde: (FB) Irans militära och politiska svar på Israels missilattacker mot landet (2025-06-13)

Och därmed är denna sidodiskussion färdig för min del.

Och det jag skrev där stämde tämligen väl överens med verkligheten. Det var lite civila hus som skadades och raffinaderiverksamheten fick lite mindre skador på rörsystem, produktionen avstannade dock inte.
Citera
2025-06-15, 23:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Iran har anfallit Israel genom sina proxies i många år.

De har dessutom konstant och helt öppet sagt att deras mål är att utplåna Israel.

Haha okej... ungefär som Israel då gjort proxy krigat i MÖ...

De har haft möjlighet att göra det... de har likt kroknäsorna i kneset kunnat bombat Israel utan förvarning med sina tyngsta missiler mot Israel missiler som det ännu inte ens använt heller.
Citera
2025-06-15, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Vi vet att det är ungefär tvärtom. Undersökningar visar att ungefär 20% av svenskarna sympatiserar med Israel. 75% har en "något" eller "väldigt" negativ syn på landet. Kan ju skilja lite grann mot den här konflikten men förmodligen inte speciellt mycket. 20% är nog ungefär så många svenskar som antingen är tillräckligt störda eller tillräckligt okunniga för att välja Israel, även i konflikten mot Iran.

https://x.com/History__Speaks/status/1930320049530876395

Jag tror gaslighting ofta kan slå bakut. Även de som betalas för att propagera för Israel t.ex. här på fb kan nog sas bli höga på sina egen medicin. Meningen är ju att det är vi normala som ska luras att vi är en konstig minoritet, men jag tror det är vanligare att det är ni som lurar er själva att ni inte är betalda, störda, sjuka etc etc,

Nu pratar du i nattmössan. Säpo listar Iran årligen som ett hot och alla svenskar vet det.
Citera
2025-06-15, 23:15
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Haha okej... ungefär som Israel då gjort proxy krigat i MÖ...

De har haft möjlighet att göra det... de har likt kroknäsorna i kneset kunnat bombat Israel utan förvarning med sina tyngsta missiler mot Israel missiler som det ännu inte ens använt heller.
Men varför skulle Iran öht lägga sig i Israel/Palestina-konflikten? De hade ju fred och vänliga relationer med Israel fram till 1979. Sedan deklarerade de att de ville förgöra Israel, ett land som ligger 200 mil bort från Iran.

De kunde ju valt ett mellanläge istället för att gå från den ena extremen till den andra i sin diplomati
Citera
2025-06-15, 23:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Trump behöver en seger. Att Iran och Khamenei redan är körda och inte längre kan hjälpa Ryssland innebär dessutom att Putin inte behöver stoppa Trump. Det som talar emot är att det skulle vara lite för smart, Trump, Gabbard och Hegseth är inte direkt smarta.

Sedan vet man ju inte vad slags radioaktivt bös, som skulle kunna läcka ut ifrån Fordow om det landade ngt ägg ifrån ngn B-2..

Kan ju vara en orsak för att inte bomba Fordow..
Citera
2025-06-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Ponera att Khamenei och hans familj dödas i attacken, faller då regimen eller vad kan hända?
Med tanke på att Netanyahu säger att Khamenei och hans familj är lokaliserad under jorden i Lavizan-trakterna (nordöstra Teheran).

Det är ganska många som lämnar huvudstaden uppenbarligen. Ledaren är som du säger enligt uppgift på hemlig ort. Israel har ev. bombat en närliggande flygplats. Kanske för att förhindra en ev. flykt från landet. Men ingen vet säkert säkert. Folk tar det säkra före det osäkra och lämnar staden. I alla fall de som kan.

De mest regimtrogna har väl svårast att byta sida och de är väl de trupperna som är närmast den högsta ledningen. Mig veterligen är det högsta ledaren som styr allt. Allt annat i Iran är bara fasader. Presidenten tex. Jag tror dock inte Iran lidit tillräckligt än för att regimen skall kunna petas denna gång.
Citera
2025-06-15, 23:17
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jaja, skit i opinionsunderöskningarna då dårar. Men ge mig filmer och bilder på döda judar! Vad fan håller Iran på med. Var väl ett par timmar sen den andra batchen skulle vara på väg?

Iran har lyckats döda några araber i Israel så inga judar ännu .
Citera
2025-06-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Ponera att Khamenei och hans familj dödas i attacken, faller då regimen eller vad kan hända?
Med tanke på att Netanyahu säger att Khamenei och hans familj är lokaliserad under jorden i Lavizan-trakterna (nordöstra Teheran).
Hela den muslimska världen kan bli jävligt ledsna förstår du hur många näsdukar det skulle gå åt för att torka alla tårar? Världsekonomin skulle kracha
Citera
2025-06-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Ja, det stämmer.

"Breaking: Both IRGC head of Intelligence and his deputy were eliminated. Iranian media has now confirmed today’s elimination."

https://t.me/beholdisraelchannel/57330

"Iran's Fars news agency confirms the death of the head of the IRGC's intelligence organization, Brigadier General Mohammad Kazemi , and his deputy, General Hassan Mohaqiq , in today's Idrail airstrike (possibly on the IRGC headquarters).

Also killed was senior intelligence official Mohsen Bagheri"

https://t.me/intelslava/76183

Mycket bra!! De mest skabbiga råttorna skall dödas. Hoppas att Ukraina kan göra något liknande DÖ är inte decemberöverenskommelsen.
Citera
2025-06-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sedan vet man ju inte vad slags radioaktivt bös, som skulle kunna läcka ut ifrån Fordow om det landade ngt ägg ifrån ngn B-2..

Uran är skittungt, flera gånger tyngre än järn så det är ingen fara, det är dessutom beläget långt under marken så vid en bombning begravs det troligen. Även om det skulle hamna i luften kommer det inte långt alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Iran har lyckats döda några araber i Israel så inga judar ännu .
Även fem ukrainare

https://www.nytimes.com/live/2025/06/15/world/iran-israel-nuclear#irans-air-defenses-were-diminished-in-rounds-of-conflict-giving-israel-greater-a erial-freedom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Jag kollade upp det där stället. Ett mindre berg/kulle. Djupet är högst oklart om de grävt sig nedåt. Sannolikt så forslas höganrikat material ut från det där stället. Så, bara för att de knäcker Fordow med ”ett ägg” så behöver det inte betyda att de inte har material. Tio kg tar inte så stor plats men det är klart. Anrikningsanläggningarna måste ju vara något av Irans nationalklenoder. Vi får se vad som sker. Kanske redan inatt men jag tvivlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in