2025-06-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliPizzerian
Haha, alla islamister på nätet fjantade hela tiden om hur Israel skulle bli ångvält av Iran i en konflikt.

Det är ju helt tvärtom. Iran suger ju på krigsföring.

Iran vinner säkert endast på sociala medier.

Tror Iran hade massa missiler till förfogande, men att dom nu är förstörda. Israel har säkert vid inledningen prioriterat att bomba sönder det missillagren med mest kapacitet. Att dom har luftherravälde till Tehran på dag 2 är ju ganska chockerande
Citera
2025-06-15, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Fascinerande måste jag säga hur mycket svensken bryr sig om detta. Hade en tråd om en attack i Afrika gett samma gensvar?

Ha ha, skojar du eller? De är ju afrikaner, who cares?
Citera
2025-06-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har aldrig varit tvärsäker, utan hela tiden frågat dig om information om vad som träffats och med vilken effekt. Detta efter att du påstått att iranska robotar träffat allt möjligt.

Jag vet vad som träffades i Haifa och vilken effekt det fick. Vad jag är intresserad av är att få reda på om du vet det, eller om det rör sig om fria fantasier.

Jag har inte brytt mig om detaljerna utan nöjer mig med att konstatera att du var tvärsäker på att informationen och filmerna var falska eftersom det inte fanns något om det i "västerländsk media".

Här kan du själv se vad du skrev och begrunda vilka konstiga resonemang du förde: (FB) Irans militära och politiska svar på Israels missilattacker mot landet (2025-06-13)

Och därmed är denna sidodiskussion färdig för min del.
Citera
2025-06-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Har faktiskt reagerat på just detta många gånger.
Det allmänna tekniska kompetensen är kolossalt mycket högre i Iran än i Pakistan, och varför skulle inte detta också gälla förmåga tillverka kärnvapen?
Har sett video från iranska fabriker, och det ser ungefär ut som i Sverige, medan pakistanska fabriker ser ut som för 120 år sedan i Sverige.
Menar att Israel och USA har ingen chans hindra Iran från att skaffa kärnvapen, om nu de iranska politikerna bestämmer sig för detta.

Pakistan tillverkar inte egna, utan köper från Kina
Citera
2025-06-15, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
De kan skicka Nethanyau så kanske det blir fred Win/Win för världen Iran utan kärnvapen världen befriad från en krigshetsare!

Du tror att mullor och islamister kommer att sluta kriga innan hela världen är islamiserad? Ifall ingen stoppar dem?

Det är ju det hela deras religion går ut på. De har krigat konstant i 1400 år. Islam har dödat många gånger fler människor än kommunismen och nazismen tillsammans.

Men ja, det är säkert Nethanyau som krigshetsar...
Senast redigerad av HasseVonKlasse 2025-06-15 kl. 23:06.
Citera
2025-06-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Ja därför känns det mer troligt att Israel och Ukraina sammarbetar mer än vad man tror. Samma fiender och allt
Ja jag skulle med säga att det är mycket troligt att Israel och Ukraina samarbetar.
https://kyivindependent.com/israel-denies-sending-patriot-systems-to-ukraine-amid-conflicting-claims/

Här är ett sånt exempel dom gamla patriot batterina Israel hade är nu i Ukraina och Israel förnekar att dom har skickat dom 😂 men ambassadören i Ukraina säger att dom är skickade 😂
Citera
2025-06-15, 23:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det ryktas att USA kan vara villiga att hjälpa till med GBU-57 för att ta bort Fordow från kartan.

Ryktas för övrigt också att Israel planerar att gå in med elitstyrka och tillintetgöra Fordow (såsom "Operation Many Ways").

När det är klart är nog Israels operation i Iran över för den här gången.

Vet inte var det ryktas men det där om GBU-57 låter väl inte så troligt? För att släppa en sådan skulle väl USA behöva involvera sig direkt i konflikten då Israel, så vitt jag vet, saknar egna plan för att leverera en bomb av det slaget.

Någon slags "kommandoräd" mot anläggningen låter väl i sådana fall mer troligt, men jag förmodar att den iranska beredskapen just där är ganska hög vid det här laget.
Citera
2025-06-15, 23:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det ryktas att USA kan vara villiga att hjälpa till med GBU-57 för att ta bort Fordow från kartan.

Det är nog det Netanyahu väntar på.., för nu kan Trump plocka bort Fordow. Han har ju vart benhård och hotat med det ena som det andra, på att Iran inte skall få bomben. För det som har skett tills nu, räcker ju inte till.

Det är "nu eller aldrig" för Trump att mera garanterat få bort Iran´s kapacitet. Vem tusan vet, det är ju möjligt att det har lyft ngn B-2 ifrån Usa ?
Citera
2025-06-15, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vem anföll vem? Eller det var Iran som anföll Israel försök igen!

Iran har anfallit Israel genom sina proxies i många år.

De har dessutom konstant och helt öppet sagt att deras mål är att utplåna Israel.
Citera
2025-06-15, 23:07
Avslutad
Ponera att Khamenei och hans familj dödas i attacken, faller då regimen eller vad kan hända?
Med tanke på att Netanyahu säger att Khamenei och hans familj är lokaliserad under jorden i Lavizan-trakterna (nordöstra Teheran).
Citera
2025-06-15, 23:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrongLemonade
Tror Iran hade massa missiler till förfogande, men att dom nu är förstörda. Israel har säkert vid inledningen prioriterat att bomba sönder det missillagren med mest kapacitet. Att dom har luftherravälde till Tehran på dag 2 är ju ganska chockerande

Mja... Rätt väntat, skulle jag säga. Det går inte att nog understryka hur långt bakom Israel iranierna är när det gäller flygvapen och luftförsvarsförmåga. Det är som att jämföra Norge med Somalia i militärteknik, typ (okej, något litet raljerande, men jämförelsen ligger inte långt ifrån sanningen).

Det Iran har att spela på är sina medeldistansrobotar och när dessa är slut eller utslagna, så är ders militära handlingsutrymme borta. De har ingen möjlighet att ta markstrid till Israel och deras eget flygvapen förmår inte göra vad Israel gör över deras land idag (inte ens med gynnsammast tänkbara situation).
Senast redigerad av T-80U 2025-06-15 kl. 23:11.
Citera
2025-06-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är nog det Netanyahu väntar på.., för nu kan Trump plocka bort Fordow. Han har ju vart benhård och hotat med det ena som det andra, på att Iran inte skall få bomben. För det som har skett tills nu, räcker ju inte till.

Det är "nu eller aldrig" för Trump att mera garanterat få bort Iran´s kapacitet. Vem tusan vet, det är ju möjligt att det har lyft ngn B-2 ifrån Usa ?
Trump behöver en seger. Att Iran och Khamenei redan är körda och inte längre kan hjälpa Ryssland innebär dessutom att Putin inte behöver stoppa Trump. Det som talar emot är att det skulle vara lite för smart, Trump, Gabbard och Hegseth är inte direkt smarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in