2025-06-15, 01:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Låter knepigt. Jag har hursomhelst redan ett kreditkort och vill inte ha fler än så.

Då är det lugnt på den fronten.
Citera
2025-06-15, 07:07
Medlem
Tuppruskarens avatar
Varför ens krångla och anmäla det försvunnet? Vänta bara tills den dagen du får hem ett brev att det är dags att förnya.

Ska du åka bil, ha med pass eller ID-kort och säg att du glömde kortet hemma bara.
Citera
2025-06-15, 09:11
Medlem
Lundamannens avatar
Det är väl bäst att göra en förlustanmälan och skaffa ett nytt. Vet inte hur det ligger till nu men det kunde bli böter förr ifall man inte kunde visa körkortet vid poliskontroll när man körde bil eller MC.
Citera
2025-06-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Stöter man på en sur polis så kan man få böter. Trotts allt så står det i körkortslagen att man måste ha med sig körtkort när man exempelvis kör en bil
3Kap 15$
Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.
https://lagen.nu/1998:488#K3R6

Men kan man identifiera sig på annat sätt så brukar polisen låta det passera med en påminnelse om att ta med körkortet i fortsättningen.

Ja, om och när...
Hur ofta blir du stoppad och tvingas visa ditt körkort? Hur många gånger har detta skett dig de senaste tre åren? Förutsatt att du kör med trafikrytmen och inte som en idiot.

Så först skall du alltså bli stoppad, vilket är väldigt ovanligt.
Sedan skall polisen vara en surgubbe (iofs rätt vanligt)
Till sist skall du få böter för det hela, trots att polisen kan se ditt körkort på sin skärm.

Det skall alltså till att alla tre punkter infaller samtidigt och det är gissningsvis rätt ovanligt.
Citera
2025-06-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, om och när...
Hur ofta blir du stoppad och tvingas visa ditt körkort? Hur många gånger har detta skett dig de senaste tre åren? Förutsatt att du kör med trafikrytmen och inte som en idiot.

Så först skall du alltså bli stoppad, vilket är väldigt ovanligt.
Sedan skall polisen vara en surgubbe (iofs rätt vanligt)
Till sist skall du få böter för det hela, trots att polisen kan se ditt körkort på sin skärm.

Det skall alltså till att alla tre punkter infaller samtidigt och det är gissningsvis rätt ovanligt.

Visst är det ovanligt. Det håller jag med om.

Men att säga att det inte händer inte händer är att gå för långt. Jag hade en bekant som förra veckan blev stoppad i en nykterhetskontroll och fick 500kr i böter för att han inte kunde visa upp körkortet.
Citera
2025-06-15, 11:35
Medlem
Citat:
Visst är det ovanligt. Det håller jag med om.

Men att säga att det inte händer inte händer är att gå för långt. Jag hade en bekant som förra veckan blev stoppad i en nykterhetskontroll och fick 500kr i böter för att han inte kunde visa upp körkortet.

Det är märkligt att det alltid är en bekant och han fick minsann böter för att...
När blev DU stoppad senast?
Hur många gånger de senaste fem åren har du ens blivit stoppad?
Citera
2025-06-15, 13:02
Medlem
Har du bara ID kort är det lugnt. Även om du blir stoppad kommer polisen kolla upp ditt körkort i datorn , finns ju de som åker runt med indraget körkort trots att de har fysiska kortet.
Citera
2025-06-15, 15:42
Medlem
Citat:
Det är märkligt att det alltid är en bekant och han fick minsann böter för att...
När blev DU stoppad senast?
Hur många gånger de senaste fem åren har du ens blivit stoppad?

Varför inte följa de lagar vi har och ha med sig körkortet.

Hur många gånger jag har blivit stoppad är rätt så ointressant men det är nog fler gånger än du tror. Inte pga att jag kör fort eller vårdslöst. Utan pga jag passerar ett ställe ett flera gånger i veckan där polisen relativt ofta har en trafikkontroll där de bland annat kontrollera om man är nykter och har körkort.
Citera
2025-06-15, 15:53
Medlem
Citat:
Varför inte följa de lagar vi har och ha med sig körkortet.

Hur många gånger jag har blivit stoppad är rätt så ointressant men det är nog fler gånger än du tror. Inte pga att jag kör fort eller vårdslöst. Utan pga jag passerar ett ställe ett flera gånger i veckan där polisen relativt ofta har en trafikkontroll där de bland annat kontrollera om man är nykter och har körkort.

TS har redan förklarat till varför han inte har med sig körkortet.

Det är väldigt intressant hur ofta folk blir stoppade.
Risken att bli stoppad och dessutom få böter för att inte körkortet har varit med är minimal. Det är detta jag vill påvisa.
Du tjatar vidare om lagen hit o lagen dit.
Citera
2025-06-15, 16:02
Medlem
Citat:
TS har redan förklarat till varför han inte har med sig körkortet.

Det är väldigt intressant hur ofta folk blir stoppade.
Risken att bli stoppad och dessutom få böter för att inte körkortet har varit med är minimal. Det är detta jag vill påvisa.
Du tjatar vidare om lagen hit o lagen dit.

Har du med dig ett giltigt körkort så är det en obefintlig risk att få böter för det,.

Vissa i denna tråd tycks tro att man inte behöver ha med sitt körkort när man framför ett fordon trotts att det står så i våra lagar.

Sen så verkar ju TS inte köra bil allt för ofta och därmed så är det nog inget stort problem för hen. Men att få det att framstå att det är helt OK att köra utan körkort är felaktigt och ett dåligt råd.
Citera
2025-06-15, 16:14
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag undrar alltså om jag måste betala avgiften och förnya körkortet omgående? Eller kan jag anmäla körkortet som försvunnet nu i veckan och sedan vänta med att förnya körkortet till året då det löper ut (2028 eller 2029)? Finns det någon risk att man förlorar sitt körkort om man inte förnyar det direkt?

Vill helst inte betala dessa 375kr för ett körkort som jag inte använder, utan väntar helst så länge som möjligt med detta.
Ja, det kan dras in om det inte förnyas.

Citat:
Har du med dig ett giltigt körkort så är det en obefintlig risk att få böter för det,.

Vissa i denna tråd tycks tro att man inte behöver ha med sitt körkort när man framför ett fordon trotts att det står så i våra lagar.

Sen så verkar ju TS inte köra bil allt för ofta och därmed så är det nog inget stort problem för hen. Men att få det att framstå att det är helt OK att köra utan körkort är felaktigt och ett dåligt råd.
Man ska ha med sig körkort, men straff kan man slippa.

Citat:
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Föraren ska inte dömas till straff,

om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).
Jag har fetmarkerat det relevanta.
https://lagen.nu/1998:488#K9
Citera
2025-06-15, 16:22
Medlem
Roidberts avatar
Hade tur och lyckades hitta körkortet och alla andra kort idag. Tappade dem vid en lekplats när jag var ute med min dotter igår. Riktigt skönt. Fanns även andra kort med, så det hade blivit en kostnad på minst 500kr om jag inte hade hittat dem (utan att räkna med 375kr för körkortet, som jag förmodligen hade kunnat vänta med att förnya till 2028-2029 när det löper ut).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in