2025-06-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna har gjort QE nu i 3 år redan, trots att du sitter och tror att ryssarna inte kan "agera på den internationella marknaden".
Utveckla gärna då jag sitter och tror, undervisa mig. Ta gärna den där kursen om BNP också.
Citera
2025-06-14, 22:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ryssarna har gjort QE nu i 3 år redan, trots att du sitter och tror att ryssarna inte kan "agera på den internationella marknaden".

QE. Ja och vart har det lett Ryssland?
Nej, Ryssland kan inte agera på den Inter marknaden. Jag antar att du har en halvt pervers tolkning av vad den internationella marknaden är, som Ryssland agerat på….
Citera
2025-06-14, 23:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
QE. Ja och vart har det lett Ryssland?
Nej, Ryssland kan inte agera på den Inter marknaden. Jag antar att du har en halvt pervers tolkning av vad den internationella marknaden är, som Ryssland agerat på….

Arccosinus säger att man inte kan göra QE för de har inte access.
Du säger att de har gjort QE i 3 år trots att de inte har tillgång till den internationella marknaden.

Jag överlåter till er att bena ut er oenighet själva.
Citera
2025-06-15, 07:22
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Du säger att de har gjort QE i 3 år trots att de inte har tillgång till den internationella marknaden.

Du kan inte tänka två tankar samtidigt.
Man kan göra QE internt. CB ger ut lån till lokal bank, som sedan köper statsobligationer. Pengarna kommer direkt från tryckeriet.
Citera
2025-06-15, 08:55
Medlem
Citat:

Vad fan menar du? Du trasslar in dig i begrepp och händelser och tolkar situationer som du inte begriper.

Det här med orsak och verkan är definitivt inte din favoritsport.
Citera
2025-06-15, 11:33
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Om vi ska benchmarka det mot andra som "trixat med siffrorna" så kan det dock fungera ganska länge. Jag benchmarkade det mot USAs quantitative easing-program:
https://chatgpt.com/share/684db836-18ec-8009-8345-2b774da8f87e

Slutsatsen av det är att ryssarna skulle kunna börja med vad du kallar "siffertrixande" och "skaffa" 200 BUSD per år i 4 år. (då är där urholkning så det sista året är de där BUSD värt mindre). Häpnadsväckande siffror, men det fungerade i USA. Det är en slarvig beräkning och ni får gärna hitta fel i den. Men resonemanget kommer vara starkt om vi antar att ryssarna gör det i lägre grad, med kanske "endast" 70-80 BUSD per år.

Det har vinnare och förlorare och säkerligen nackdelar på lång sikt. Men tråden handlar om ekonomin stoppar Rysslands invasion av Ukraina, och när.

New Monetary Theory är kontraintuitivt, jag var skeptisk när USA började med det.

Edit: Jag dubbelkollade; Och det visar ju sig att Ryssland faktiskt redan, de senaste 3 åren, har gjort en QE som motsvarar de där 70-80 BUSD per år som jag skrev om ovan. Det gör fortfarande att det är möjligt att dubbla den raten upp till 200BUSD per år - kanske - men då bor djävulen i detaljerna.

Jag gjorde en deep research också, som inte blev så bra tyckte jag. I mitt tycke var det enda läsvärda att den identifierade att den största problemet för Ryssland är att om man gör QE och pumpar in det i ekonomin, så krävs det att produktiviteten ökar, dvs förutsätter att man kan importera maskiner och systemet får "exogen" arbetskraft (t ex från Centralasien). Om man inte har det, men ändå pumpar in pengar, uppnår man bara inflation.

Empiriska exempel som ChatGPT angav, där systemet inte kraschar, är Brasilien under 70- och 80-talet, och Iran efter Irakkriget.
Jag är en av dom där konstiga människorna som inte brukar låtsas att jag vet saker som jag inte vet. Så jag säger inte att det kommer gå åt helvete i morrn, men som du själv skriver på slutet där så är jämförelsen med USA rätt skev, då det är en fungerande ekonomi från början.
Ryssland har till exempel en inflation på 20+(?)% dom senaste åren. Omöjligt att veta exakt men det kom fram siffror nyligen som visade att ryssar har haft löneökningar på över 20% samtidigt som dom lägger en större del av sin lön på mat. (siffror fritt ur minnet)
Och som sagt produktiviteten, den ökar definitivt inte i Ryssland, dom har arbetskraftsbrist samtidigt som automationen blir svårare och svårare.
Citera
2025-06-15, 15:09
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag är en av dom där konstiga människorna som inte brukar låtsas att jag vet saker som jag inte vet. Så jag säger inte att det kommer gå åt helvete i morrn, men som du själv skriver på slutet där så är jämförelsen med USA rätt skev, då det är en fungerande ekonomi från början.

Plus dollarn är världshandelsvaluta. Folk är tvingade att sitta på dollar om dom vill handla. Det här gör att USA kan "exportera" sin inflation.
Citera
2025-06-16, 10:25
Bannlyst
Jag har varit offline ett tag.
Har botten gått ut nu?
Är Ryssland helt tömt på Rubels?
Har landet gått i konkurs?
Citera
2025-06-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Har botten gått ut nu?

ryssland har väl inte "gått i konkurs" ännu, men den psykotiske dvärgen i kreml är fortfarande beroende av kriget (och krigs-ekonomin) för att klamra sig fast vid makten: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2025-06-16, 14:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Du kan inte tänka två tankar samtidigt.
Man kan göra QE internt. CB ger ut lån till lokal bank, som sedan köper statsobligationer. Pengarna kommer direkt från tryckeriet.
Vad jag vet så är "internt" det enda sättet att gör QE.

Det är aningen missvisade att tala om någon form av tryckeri. Pengar skapas inte i något tryckeri utan fysiska sedlar är skuldsedlar skapade från pengar som redan skapats. Sedlar är en mycket liten del av pengarna i cirkulation.
Citera
2025-06-16, 16:06
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vad jag vet så är "internt" det enda sättet att gör QE.

Det är aningen missvisade att tala om någon form av tryckeri. Pengar skapas inte i något tryckeri utan fysiska sedlar är skuldsedlar skapade från pengar som redan skapats. Sedlar är en mycket liten del av pengarna i cirkulation.

Det är min uppfattning också. Men psycicsailor pratade om detta:

Citat:
Man kan ana att psyket har en unik variant?

Nu trycks nog inte några pengar alls, utan via två tryck och enter så har kontot i banken ökat.
Sedan sker lite officiella saker på ett papper.
Citera
2025-06-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Har botten gått ut nu?
Jag undrar detsamma, eftersom denna tråden poppar upp lite då och då högt upp i flödet här.
Har de ställt in alla betalningar till länderna (typ 85% av världens befolkning) de gör affärer med eller hur ser det ut?
Oljepriset har väl ökat nu också och då tjänar väl ryssen än mer rubel på sin olja?

SR.se skriver en något om att Ryssland även kanske får tillbaka sina tillgångar (200 miljarder euro) som EU desperat försöker hitta legala sätt att lägga beslag på och spendera efter sitt egna tycke.
https://www.sverigesradio.se/artikel/putin-kan-fa-miljarder-euro-i-frysta-tillgangar-till-sin-krigskassa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in