2025-06-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ofta säljs ural-olja i Brent eller andra oljepriser (låter ologiskt, jag vet), men då givetvis med rabatt. Detta har blivit vanligare efter 2022. Jag gissar (kan ha fel) att Uralpriserna framför allt används vid kortdistanshandel med Ryssland, ex Vitryssland köper olja av Ryssarna. Och på grund av frakt så kan det vara en rätt ineffektiv marknad. Annan olja kan inte nå dessa köpare.
Nu hittar du som vanligt på, uralolja säljs aldrig som brentolja. Uralolja har ett eget pris såväl som brentolja.

…och på tal om att hitta på, det är aldrig bra att trycka pengar, inte heller att hylla en BNP-ökning som inte är reell. Eller påstå att att den imaginära tillväxten innebär att Rysslands ekonomi är stark.
Citera
2025-06-13, 21:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nu hittar du som vanligt på, uralolja säljs aldrig som brentolja. Uralolja har ett eget pris såväl som brentolja.

…och på tal om att hitta på, det är aldrig bra att trycka pengar, inte heller att hylla en BNP-ökning som inte är reell. Eller påstå att att den imaginära tillväxten innebär att Rysslands ekonomi är stark.

Jag sa inte att det säljs som Brentolja. Det prissätts ibland i det. Brent minus x dollar. Du får googla själv om du inte tror mig.
Citera
2025-06-14, 01:06
Medlem
Citat:
Absolut. Jag förväntar att då kommer de antingen att skala ner kriget (men går det? Sparar det pengar), söka fred, eller så gör de något tredje och det är detta sista scenariot som blir intressant. Massivt pengatryckande eller pengar från främmande makt (och inget är gratis) är det enda realistiska som jag kan se.

Jag tror det där är en rätt bra analys du har gjort. Speciellt det där med att trycka mer pengar är intressant. Redan för två år sedan spåddes det vara typ det sista steget, av fyra, innan en ekonomisk kollaps.

"Fyra tecken på att Rysslands ekonomi snart kollapsar – expert förutspår kraschen"
(Jag antar snart i rubriken är något journalisten hittade på.)
https://yle.fi/a/7-10035711

1. Högre skatteuttag från näringslivet
2. Högre skatter på vanliga ryssars inkomster
3. Tvångskonvertering av besparingar
4. ”Inflationsskatt” – avsiktligt skapad inflation

Punkt 1 har inträffat, likaså punkt 2 om än inte fullt ut för de fattigaste. Både punkt 1 och 2 kan upprepas, dvs att man beskattar företag och folk än mer.

Punkt 3 har ryssarna delvis påbörjat med restriktioner rörande vanligt folks besparingar. Dock litar inte vanliga ryssar på bankerna, många tog ut så mycket de kunde redan i inledningen av invasionen, så de har inte så mycket av sina besparingar på banken så effekten blir lägre.

Kvarstår gör alltså punkt 4 om man nu inte väljer köra punkt 1-3 igen. Så frågan är när den inträffar, redan i år eller behöver vi vänta till nästa år?

Det går bra nu....
Citera
2025-06-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det fetade.
Har värdet på innehavet justerats efter massiva uttag.
Jag är tveksam.
Så NVF kan ha tillgångar som är urholkade.

Bra kommentar, värdet kan faktiskt vara än mer urholkat än vad som angetts.

Jag har försökt följa officiella siffror från Ryssland sedan invasionens början. Inte för att jag tror på dem fullt ut, men jag vill se vad bottennivån är samt trenden. Problemet nu är att ryssarna har gjort mängder av ekonomidata och statistik otillgängliga så det är svårt få fram riktiga siffror eller för den delen jämförande siffror. Allt för att försvåra en sann bild av den ekonomiska situationen, det enda man kan vara säker på är ju att de fipplar med siffrorna för att det ska se bättre ut än det är.
Citera
2025-06-14, 01:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Jag tror det där är en rätt bra analys du har gjort. Speciellt det där med att trycka mer pengar är intressant. Redan för två år sedan spåddes det vara typ det sista steget, av fyra, innan en ekonomisk kollaps.

"Fyra tecken på att Rysslands ekonomi snart kollapsar – expert förutspår kraschen"
(Jag antar snart i rubriken är något journalisten hittade på.)
https://yle.fi/a/7-10035711

1. Högre skatteuttag från näringslivet
2. Högre skatter på vanliga ryssars inkomster
3. Tvångskonvertering av besparingar
4. ”Inflationsskatt” – avsiktligt skapad inflation

Punkt 1 har inträffat, likaså punkt 2 om än inte fullt ut för de fattigaste. Både punkt 1 och 2 kan upprepas, dvs att man beskattar företag och folk än mer.

Punkt 3 har ryssarna delvis påbörjat med restriktioner rörande vanligt folks besparingar. Dock litar inte vanliga ryssar på bankerna, många tog ut så mycket de kunde redan i inledningen av invasionen, så de har inte så mycket av sina besparingar på banken så effekten blir lägre.

Kvarstår gör alltså punkt 4 om man nu inte väljer köra punkt 1-3 igen. Så frågan är när den inträffar, redan i år eller behöver vi vänta till nästa år?

Det går bra nu....

Lär bli svångrem över lång tid för Ryssland att återhämta sig. Väst kommer sky landet som pesten. Vågar man gissa på 20 år innan Ryssland är på banan igen?
Citera
2025-06-14, 12:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nej, det är inte säkert att kineserna "vågar" (skulle formulera det som att kineserna kanske inte tycker det är värt det). Kineserna skulle nog våga ta över delar av Gazprom. Ryssland är helt rökta om Kina vänder dem ryggen. Det finns en anledning till att Ryssland har en väldigt låg statsskuld. Inte många är sugna på att ha en stor exponering mot ryska staten.

Men Kina tycker kanske det är nice att EU, Zelensky, och Ryssland slåss i Ukraina. Det försvagar europeisk konkurrenskraft.

De nuvarande obligationerna fungerar precis som du säger. Vilket inte är överdrivet skumt i sig, det är det moderna sättet som av någon anledning fungerar lite bättre än att trycka pengar.
Jo precis. Men poängen jag ville få fram är att det inte är externa pengar som dom får in, dom lånar från sig själva. Trixande med siffror funkar ett tag, men till slut tar siffrorna slut.
Till skillnad mot om det hade varit Kina som gått in.

Citat:
Eftersom försäljningen av OFZ (statsobligationer) har ökat lavinartat sedan slutet på förra året finns det skäl att tro någon annan än Olga o Ivan har köpt dem.

Det ligger väl nära tillhands att tro att en annan statsmakt ligger bakom? Normalt sett är det en mycket säker investering men när det gäller Ryssland så är det nog bara en annan stat som har råd att eventuellt förlora de pengarna… när de förfaller kanske inte Ryssland finns?

Rysslands budgetunderskott är för närvarande enormt och det måste på något sätt täckas, lösningen är inte att trycka mer sedlar (som någon av ryssapologeterna här i tråden tror/anser).

https://x.com/evgen1232007/status/1932806772407898443?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Nja. Det är inte Olga och Ivan, det är staten som indirekt lånar ut pengar till sig själv. Det är inte att trycka pengar utan att skapa pengar ur tomma intet, men effekterna blir ungefär desamma.
Citera
2025-06-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nja. Det är inte Olga och Ivan, det är staten som indirekt lånar ut pengar till sig själv. Det är inte att trycka pengar utan att skapa pengar ur tomma intet, men effekterna blir ungefär desamma.
Helt riktigt, de största köparna är de båda bankerna Sberbank och VTB.
Ryssarna är mästare på att flytta pengar från den ena bröstfickan till den andra
Citera
2025-06-14, 20:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jo precis. Men poängen jag ville få fram är att det inte är externa pengar som dom får in, dom lånar från sig själva. Trixande med siffror funkar ett tag, men till slut tar siffrorna slut.
Till skillnad mot om det hade varit Kina som gått in.

Om vi ska benchmarka det mot andra som "trixat med siffrorna" så kan det dock fungera ganska länge. Jag benchmarkade det mot USAs quantitative easing-program:
https://chatgpt.com/share/684db836-18ec-8009-8345-2b774da8f87e

Slutsatsen av det är att ryssarna skulle kunna börja med vad du kallar "siffertrixande" och "skaffa" 200 BUSD per år i 4 år. (då är där urholkning så det sista året är de där BUSD värt mindre). Häpnadsväckande siffror, men det fungerade i USA. Det är en slarvig beräkning och ni får gärna hitta fel i den. Men resonemanget kommer vara starkt om vi antar att ryssarna gör det i lägre grad, med kanske "endast" 70-80 BUSD per år.

Det har vinnare och förlorare och säkerligen nackdelar på lång sikt. Men tråden handlar om ekonomin stoppar Rysslands invasion av Ukraina, och när.

New Monetary Theory är kontraintuitivt, jag var skeptisk när USA började med det.

Edit: Jag dubbelkollade; Och det visar ju sig att Ryssland faktiskt redan, de senaste 3 åren, har gjort en QE som motsvarar de där 70-80 BUSD per år som jag skrev om ovan. Det gör fortfarande att det är möjligt att dubbla den raten upp till 200BUSD per år - kanske - men då bor djävulen i detaljerna.

Jag gjorde en deep research också, som inte blev så bra tyckte jag. I mitt tycke var det enda läsvärda att den identifierade att den största problemet för Ryssland är att om man gör QE och pumpar in det i ekonomin, så krävs det att produktiviteten ökar, dvs förutsätter att man kan importera maskiner och systemet får "exogen" arbetskraft (t ex från Centralasien). Om man inte har det, men ändå pumpar in pengar, uppnår man bara inflation.

Empiriska exempel som ChatGPT angav, där systemet inte kraschar, är Brasilien under 70- och 80-talet, och Iran efter Irakkriget.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-06-14 kl. 21:02.
Citera
2025-06-14, 20:33
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Om vi ska benchmarka det mot andra som "trixat med siffrorna" så kan det dock fungera ganska länge. Jag benchmarkade det mot USAs quantitative easing-program:

Slutsatsen av det är att ryssarna skulle kunna börja med vad du kallar "siffertrixande" och "skaffa" 200 BUSD per år i 4 år. (då är där urholkning så det sista året är de där BUSD värt mindre). Häpnadsväckande siffror, men det fungerade i USA. Det är en slarvig beräkning och ni får gärna hitta fel i den. Men resonemanget kommer vara starkt om vi antar att ryssarna gör det i lägre grad, med kanske "endast" 70-80 BUSD per år.

Det har vinnare och förlorare och säkerligen nackdelar på lång sikt. Men tråden handlar om ekonomin stoppar Rysslands invasion av Ukraina, och när.

New Monetary Theory är kontraintuitivt, jag var skeptisk när USA började med det.

Den största svagheten i teorin är antagandet att ekonomin kan absorbera ~200 BUSD/år i nytryckta rubler utan att det leder till en inflationskris. Den monetära expansionen är tekniskt möjlig, men ekonomin kan troligen inte hantera det utan att antingen:
• Få hyperinflation, eller
• Tvingas till hård ransonering och tvångsmobilisering.
Citera
2025-06-14, 21:16
Medlem
Citat:

Edit: Jag dubbelkollade; Och det visar ju sig att Ryssland faktiskt redan, de senaste 3 åren, har gjort en QE som motsvarar de där 70-80 BUSD per år som jag skrev om ovan. Det gör fortfarande att det är möjligt att dubbla den raten upp till 200BUSD per år - kanske - men då bor djävulen i detaljerna.

Jag gjorde en deep research också, som inte blev så bra tyckte jag. I mitt tycke var det enda läsvärda att den identifierade att den största problemet för Ryssland är att om man gör QE och pumpar in det i ekonomin, så krävs det att produktiviteten ökar, dvs förutsätter att man kan importera maskiner och systemet får "exogen" arbetskraft (t ex från Centralasien). Om man inte har det, men ändå pumpar in pengar, uppnår man bara inflation.

Empiriska exempel som ChatGPT angav, där systemet inte kraschar, är Brasilien under 70- och 80-talet, och Iran efter Irakkriget.
Mycket av det där resonemanget förutsätter att man har en internationellt accepterad valuta.

Nu är ju Rysslands valuta jämförbar med Nordkoreas.
Ingen av de båda diktaturländerna har möjlighet att agera på den internationella marknaden, ännu mindre ha en med övriga världen jämförbar BNP.
Citera
2025-06-14, 21:24
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Mycket av det där resonemanget förutsätter att man har en internationellt accepterad valuta.

Ingen av de båda diktaturländerna har möjlighet att agera på den internationella marknaden, ännu mindre ha en med övriga världen jämförbar BNP.

Ryssarna har gjort QE nu i 3 år redan, trots att du sitter och tror att ryssarna inte kan "agera på den internationella marknaden".
Citera
2025-06-14, 21:25
Bannlyst
[quote=Arccosinus|92177758]

[/QUOTE
Du har inte hört talas om Brics?
Ryssland säljer olja och gas för fulla muggar.
Sen om västländer köper av länder som inte omfattas av sanktioner och betalar mer än från Ryssland så blir det en dålig affär.
Det är därför EU går på knäna nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in