2025-06-16, 16:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det är min uppfattning också. Men psycicsailor pratade om detta:

Man kan ana att psyket har en unik variant?

Nu trycks nog inte några pengar alls, utan via två tryck och enter så har kontot i banken ökat.
Sedan sker lite officiella saker på ett papper.

Nej, jag konstaterade att Du och Arccosinus sa emot varandra. Men det gjorde inte er något, ni ville inte reda ut det. QE gör man per definition inom landets ekonomi. Dock behövs en internationell marknad ändå, annars blir inflationen större.

QE ökar den totala pengamängden, precis som sedeltryckande.
Citera
2025-06-16, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
ryssland har väl inte "gått i konkurs" ännu, men den psykotiske dvärgen i kreml är fortfarande beroende av kriget (och krigs-ekonomin) för att klamra sig fast vid makten: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Aha ok.
Men det ser väldigt välmående ut. Detta är ca 35mil utanför Moskva.

https://youtu.be/XhKyq5baAT4?si=ByKU7e-8TXYxICCE
Citera
2025-06-16, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dulle70
Aha ok.
Men det ser väldigt välmående ut. Detta är ca 35mil utanför Moskva.

https://youtu.be/XhKyq5baAT4?si=ByKU7e-8TXYxICCE

Du verkar inte sett hela videon

Hon presenterar bl.a. 1 kg jordgubbar för facila 8 euro . Samma pris som i väst där folk tjänar 3x mer netto. 17 spänn för 1 kg potatis = Samma pris som i Sverige, 1 kg nötbiff = 100 sek/kilo

osv osv.

Varor finns det. FÖR ETT PRIS som de flesta inte kan kosta på sig dagligen. 50% av alla i Ryssland tjänar inte över 8000:- sek netto i månaden. You do the math.
Utanför medelklassreservaten ser det en smula annorlunda ut.
Senast redigerad av Upplyften 2025-06-16 kl. 17:34.
Citera
2025-06-16, 18:59
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, jag konstaterade att Du och Arccosinus sa emot varandra. Men det gjorde inte er något, ni ville inte reda ut det. QE gör man per definition inom landets ekonomi. Dock behövs en internationell marknad ändå, annars blir inflationen större.

QE ökar den totala pengamängden, precis som sedeltryckande.

Till att växla pengar, japp.
Eller har du några andra idéer.

Arccoosinus och jag har nästan aldrig avvikande uppfattningar.
Citera
2025-06-16, 19:02
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag undrar detsamma, eftersom denna tråden poppar upp lite då och då högt upp i flödet här.
Har de ställt in alla betalningar till länderna (typ 85% av världens befolkning) de gör affärer med eller hur ser det ut?
Oljepriset har väl ökat nu också och då tjänar väl ryssen än mer rubel på sin olja?

SR.se skriver en något om att Ryssland även kanske får tillbaka sina tillgångar (200 miljarder euro) som EU desperat försöker hitta legala sätt att lägga beslag på och spendera efter sitt egna tycke.
https://www.sverigesradio.se/artikel/putin-kan-fa-miljarder-euro-i-frysta-tillgangar-till-sin-krigskassa

Jasså?

Inför att EU snart måste besluta om att förlänga frysning av den ryska centralbankens tillgångar kommer nya varningar om att Ungern kan lägga in sitt veto.

Då skulle 200 miljarder euro kunna gå rätt in i Putins krigskassa.

Men det finns ett alternativ för att stoppa överföringen som bland annat omfattar kungen i Belgien och en krigslag från andra världskriget.

Nu kommer man se till att Ungern inte får rösta.
Citera
2025-06-16, 19:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Till att växla pengar, japp.
Eller har du några andra idéer.

Arccoosinus och jag har nästan aldrig avvikande uppfattningar.

Nej det räcker att varor och tjänster cirkulerar. Du kan se utläggning om det i chatGPT-tråden som jag länkade tidigare.

Därutöver är ju QE i krig empiriskt oprövat. Ryssland är det första caset där det "spelar ut". Vad jag förstår så har de redan bedrivit en slags QE i 2 år, men det är lite öppet för tolkning.
Citera
2025-06-16, 19:58
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nej det räcker att varor och tjänster cirkulerar. Du kan se utläggning om det i chatGPT-tråden som jag länkade tidigare.

Därutöver är ju QE i krig empiriskt oprövat. Ryssland är det första caset där det "spelar ut". Vad jag förstår så har de redan bedrivit en slags QE i 2 år, men det är lite öppet för tolkning.

Det har varit uppe tidigare, hur pengar förflyttas fram och tillbaka mellan banker och CB.
Bankerna tvingas låna ut pengar till krigsindustrin, som inte har normal kreditvärdighet, med pengar som de får låna av CB.
Och folk tycker att Rysslands ekonomi är under kontroll…
Citera
2025-06-17, 05:50
Medlem
Citat:

Till yttermera visso så tror jag att du har snurrat ihop begreppen så till den milda grad att vad du tror är QE är i själva verket QT.
Citera
2025-06-17, 08:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det har varit uppe tidigare, hur pengar förflyttas fram och tillbaka mellan banker och CB.
Bankerna tvingas låna ut pengar till krigsindustrin, som inte har normal kreditvärdighet, med pengar som de får låna av CB.
Och folk tycker att Rysslands ekonomi är under kontroll…
Den låga importen till normala människor gör att bytesbalansen är under kontroll. Sedan gör de extremt höga räntorna för massorna samt priskontroll av utvalda varor att inflationen inte far iväg. Även om inflationen är rätt hög så är den långt ifrån vad man skulle kunna förvänta sig med denna misshandel av ekonomin.

Största problemet just nu är att produktiviteten stört dyker för alla som inte producerar saker till armen.
Citera
2025-06-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Den låga importen till normala människor gör att bytesbalansen är under kontroll. Sedan gör de extremt höga räntorna för massorna samt priskontroll av utvalda varor att inflationen inte far iväg. Även om inflationen är rätt hög så är den långt ifrån vad man skulle kunna förvänta sig med denna misshandel av ekonomin.

Största problemet just nu är att produktiviteten stört dyker för alla som inte producerar saker till armen.
Nja, det är inte bara priskontroll som håller ner den officiella siffran på inflationen. Regimen trixar med de varor som är med i i den ”varukorg” de beräknar inflationen på. De varor som ökar mycket tar de helt enkelt bort från beräkningen. Det är skälet till att den officiella inflationen ligger nästan konstant och att realinflationen är skyhög.

Det där känner du till men ryssapologeterna blundar och hävdar att ”det är billigt i Ryssland”.
Citera
2025-06-18, 10:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nja, det är inte bara priskontroll som håller ner den officiella siffran på inflationen. Regimen trixar med de varor som är med i i den ”varukorg” de beräknar inflationen på. De varor som ökar mycket tar de helt enkelt bort från beräkningen. Det är skälet till att den officiella inflationen ligger nästan konstant och att realinflationen är skyhög.

Det där känner du till men ryssapologeterna blundar och hävdar att ”det är billigt i Ryssland”.
Har du källor till detta?

Enligt Trading Economics:
"Inflation Rate in Russia decreased to 9.90 percent in May from 10.20 percent in April of 2025. Inflation Rate in Russia is expected to be 9.50 percent by the end of this quarter, according to Trading Economics global macro models and analysts expectations. In the long-term, the Russia Inflation Rate is projected to trend around 5.70 percent in 2026 and 4.00 percent in 2027, according to our econometric models."
Senast redigerad av Mary99 2025-06-18 kl. 10:32.
Citera
2025-06-18, 13:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

Du har rätt i att de trixar på fler sätt. Vi kan antagligen inte lita särskilt mycket på statistiken. Hur man bör räkna inflation kan diskuteras även i Sverige.

Men jag hade väntat mig inflation på ett par hundra procent. Hur man än vänder på saken så är de inte på den nivån. Inte än i alla fall.
Senast redigerad av Bortamatchen 2025-06-18 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in