Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-14, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det här med minnesförlust är verkligen en intressant försvarsstrategi han valt.

Väldigt få personer får totala minnesförluster. Till och med gravt psykiskt störda personer i skov kommer i håg stora delar när de är i medicinsk balans igen.

Sätter en slant på att han 110 % vet precis vad han gjort och varför även om han var alkoholpåverkad.

I nyktert tillstånd kan det vara svårt att logiskt motivera för honom men att han är helt medveten det är jag nästan säker på.

Men det kan vara det här med att erkänna och ta konsekvens av sitt handlande som sitter långt inne för honom.

Vad tror ni som känner till honom?
Är allt andras fel i hans värld?

När jag i yngre dagar var i ett tungt missbruk så blev minnesförluster ganska vanligt. En gång hamnade jag på akuten efter ett bråk och när jag dagen efter vaknade upp hemma i min egen säng så var jag tvungen att ringa polarna och fråga varför mina kläder var så blodiga.

Jag minns ingenting från en viss tidpunkt från den kvällen, inte heller att jag fick skjuts hem av en polare. Har än idag inget minne av den händelsen, men när minnesförluster börja dyka upp är det en varningsklocka.

Jag tålde på den tiden enorma mängder alkohol men när jag tillslut blev en zombie som inte visste vad jag gjorde var det bara att söka hjälp för att komma ur missbruket. Många tar aldrig sina minnesförluster på allvar och tycker snarare att det är lite ballt, men det är absolut en varningsklocka.
Citera
2025-06-14, 16:39
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Han verkar inte jättesmart, nej, utan han har nog levt i sin egen lilla bubbla ett bra tag om man får tro på vad folk sagt om honom.

Detta som hände var kanske bara en tidsfråga? Vad som fick bägaren att rinna över denna gången behöver nog inte alls varit särskilt mycket.

Att skylla på ”minnesförlust” eller på ”molgans” är egentligen bara sätt att skjuta ifrån sig ansvaret. Precis som han resonerar att det skulle vara förmildrande i folks ögon om han inte behövde ta fullt ansvar för sina egna handlingar pga yttre omständigheter. Offermentalitet.

Fy helsike 57 år och livstid på det, kan bli tidsbestämt upp till 20 år men med straffrabatt är han väl ute igen efter 13 år något. Oavsett är han runt 70 när han kommer ut.

Ja tror vi har ganska lika bild av honom. Ska bli intressant att se om det stämmer när FUP kommer.

Du kan glömma att han bara skulle sitta 13 år för ett dubbelmord på två pensionärer i deras eget hem. De som får livstid idag kommer få sitta länge överlag, och i det här fallet talar det mesta för att han kommer sitta länge. Han kommer inte ut innan 75.
Håller helt med dig om allt du skrev i övrigt om minnesförlusten mm., men det kommer nog bli så att han börjar minnas igen så fort han hamnar på anstalt och vill få behandlingsinsatser för att ha en bättre chans för tidsbestämt. Brukar bli så.
Citera
2025-06-14, 17:54
Medlem
2560ps avatar
När det kommer till minnesförlust, har jag haft hela kvällar där jag verkligen inte minns ett enda dugg, trots att jag fått saker förklarat för mig efteråt. Men jag har har visserligen inte mördat någon. Vad jag minns.
Citera
2025-06-15, 00:29
Medlem
Polisen hävdade att EB inte hade någon koppling till brottsoffren. Det stämmer inte EB har hjälpt paret med småjobb och även varit där och festat några gånger. Han gick kanske dit på fyllan och hoppades på att få komma in. BO kanske inte ville ha honom där och har försökt att mota iväg honom varav bråk uppstod?
Lite märkligt att många säger att EB ryckt i flera dörrar i försök att komma in. Borde det inte vara en fingervisning till vilken dag/natt offrena mördades?
Citera
2025-06-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justme18
Polisen hävdade att EB inte hade någon koppling till brottsoffren. Det stämmer inte EB har hjälpt paret med småjobb och även varit där och festat några gånger. Han gick kanske dit på fyllan och hoppades på att få komma in. BO kanske inte ville ha honom där och har försökt att mota iväg honom varav bråk uppstod?
Lite märkligt att många säger att EB ryckt i flera dörrar i försök att komma in. Borde det inte vara en fingervisning till vilken dag/natt offrena mördades?

Om du med säkerhet vet att EB haft tidigare kontakt med brottsoffren bör du kontakta polisen och lämna denna information. Kanske polisen vet detta redan, men om de inte vet det kan det vara en pusselbit som bidrar till att få klarhet i vad som skett.

Jag kan inte bedöma om det du skriver är sant, men om det stämmer så öppnar det för olika tänkbara scenarion som kan förklara EB:s agerande. Det är t.ex. inte omöjligt att det gått till som du skriver, dvs. att han varit berusad och hoppats bli insläppt hos dessa människor som han varit bekant med sedan tidigare. Kanske väntade han sig att de skulle bjuda på alkohol, att de skulle låna honom pengar, eller erbjuda honom en sovplats. Och när de istället försökte avvisa honom blev han aggressiv och våldsam.
Citera
2025-06-15, 01:13
Medlem
En sak ska ni ha jävligt klart för er, han är jävligt intelligent, iq snitt långt över de normala.. socialt lite klumpig däremot.. hur vet ja det? Därför att han är en väldigt nära vän till mig.. o världens snällaste, mina barn tycker jättemycket om honom, ska ni sprida skit, hitta på nåt annat än att han skulle va lågbegåvad
Citera
2025-06-15, 02:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkmaster
En sak ska ni ha jävligt klart för er, han är jävligt intelligent, iq snitt långt över de normala.. socialt lite klumpig däremot.. hur vet ja det? Därför att han är en väldigt nära vän till mig.. o världens snällaste, mina barn tycker jättemycket om honom, ska ni sprida skit, hitta på nåt annat än att han skulle va lågbegåvad

Han är alltså oskyldigt anklagad?
Citera
2025-06-15, 04:15
Medlem
Frågan är varför någon som kan kallas "världens snällaste" och som är älskad av barn skulle begå dubbelmord?

Blir en person ett monster vid alkoholförtäring skulle jag inte kunna kalla honom snäll eller vilja ha honom nära min familj. Det har jag jävligt klart för mig iallafall.
Citera
2025-06-15, 16:36
Avstängd
afraidofmatss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Frågan är varför någon som kan kallas "världens snällaste" och som är älskad av barn skulle begå dubbelmord?

Blir en person ett monster vid alkoholförtäring skulle jag inte kunna kalla honom snäll eller vilja ha honom nära min familj. Det har jag jävligt klart för mig iallafall.

Ja. Är han oskyldig enligt dig, linkmaster, eller är han .. ja, vad är han?

Jag får inte ihop det. Smart och snäll. It does not make sense!
Senast redigerad av afraidofmats 2025-06-15 kl. 17:02.
Citera
2025-06-15, 17:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Varför skulle han vara oskyldigt anklagad baserat på vad Linkmaster påstår?
Citera
2025-06-15, 18:10
Jag känner också dom sedan många år, men jag väljer att ligga lågt med kommentarer. Det du skriver stämmer ju till viss del men några märkliga frågetecken återstår för åklagaren arr räta ut. Ingen blir på sannolika skäl häktad för "avvikande beteende".

Citat:
Citera
2025-06-15, 18:45
Avstängd
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skulle han vara oskyldigt anklagad baserat på vad Linkmaster påstår?

Världens snällaste begår inte dubbelmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in