• 1
  • 2
2025-06-09, 22:07
Medlem
Model: Peugeot 206 XS, 1.6L bensin (2003)

Vår extrabil har i vintras utvecklat ett tickande ljud. Tänkte inte så mycket på det först, antog att det satt ett gruskorn i däcket eller nåt, men ljudet är kvar efter byte till sommardäck.

Det är ett tickande ljud som jag tycker låter som det kommer från vänster fram, men bara när man kör på ettan och det försvinner inte fast man trycker ned kopplingen. Tickandes frekvens är relaterat till däckens hastighet, inte motorns varv. Lägger man i en annan växel eller friläge så försvinner tickandet direkt.

Vad är det mest sannolika här? Är växellådan körd?

Bilen används inte så mycket, så testar gärna om det är nåt jag kan fixa själv innan jag tar den till verkstad.

Tack på förhand för insikter!
Senast redigerad av Heppsson 2025-06-09 kl. 22:09.
Citera
2025-06-09, 22:20
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det är entydigt ett tecken på ett fel i en drivknut / drivaxel. Stort eller litet just nu. En ny drivaxel på den sidan torde bota felet gott.

Det var enklare förr, när det klonkade i Automatxäxellådan, för då kunde jag byta knutkorsen i kardanaxeln, haha.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-09 kl. 22:27.
Citera
2025-06-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det är entydigt ett tecken på ett fel i en drivknut / drivaxel. Stort eller litet just nu. En ny drivaxel på den sidan torde bota felet gott.

Det var enklare förr, när det klonkade i Automatxäxellådan, för då kunde jag byta knutkorsen i kardanaxeln, haha.

Stort tack, ska undersöka detta! Hojtar kanske om några veckor om problemet är löst
Citera
2025-06-10, 18:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Model: Peugeot 206 XS, 1.6L bensin (2003)

Vår extrabil har i vintras utvecklat ett tickande ljud. Tänkte inte så mycket på det först, antog att det satt ett gruskorn i däcket eller nåt, men ljudet är kvar efter byte till sommardäck.

Det är ett tickande ljud som jag tycker låter som det kommer från vänster fram, men bara när man kör på ettan och det försvinner inte fast man trycker ned kopplingen. Tickandes frekvens är relaterat till däckens hastighet, inte motorns varv. Lägger man i en annan växel eller friläge så försvinner tickandet direkt.

Vad är det mest sannolika här? Är växellådan körd?

Bilen används inte så mycket, så testar gärna om det är nåt jag kan fixa själv innan jag tar den till verkstad.

Tack på förhand för insikter!

Försök till analys:
Tickandet finns där med kopplingen nedtryckt.
Tickandet finns inte där med växeln i friläge.

Hmm, det är alltså skillnad på om kopplingen är nedtryckt eller om växeln är i friläge?
Vad är skillnaden? I båda fallen är det ju ingen drivning på hjulen.

Vad händer då om du kör på 1:an trycker ner kopplingen och för växelspaken till friläge.
Då bode tickandet upphöra om det är som du beskrev eller...?

Som tröst:
Min Peugeot 306 från 1995 har inga drivknutsproblem efter 25000 mil.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-06-10 kl. 18:43.
Citera
2025-06-11, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Försök till analys:
Tickandet finns där med kopplingen nedtryckt.
Tickandet finns inte där med växeln i friläge.

Hmm, det är alltså skillnad på om kopplingen är nedtryckt eller om växeln är i friläge?
Vad är skillnaden? I båda fallen är det ju ingen drivning på hjulen.

Vad händer då om du kör på 1:an trycker ner kopplingen och för växelspaken till friläge.
Då bode tickandet upphöra om det är som du beskrev eller...?

Som tröst:
Min Peugeot 306 från 1995 har inga drivknutsproblem efter 25000 mil.

Ja precis, tickandet är där i ettans växel oavsett om kopplingen är nedtryckt eller inte, det är det som är så förvirrande och anledningen till trådstart. Man kan tycka att vilken växel man har i inte borde spela nån roll med kopplingen nedtryckt.

Så här ungefär:
Accelererar med ettans växel - tickande
Trycker ned kopplingen och rullar - tickande
Lägger i friläge - tickandet upphör
Lägger i annan växel - inget tickande

Tänkte det var ett hjullager eller nåt först men då borde det ticka oavsett växel.

Sen tänkte jag växellådan, men då borde tickandet upphöra med kopplingen nedtryckt?
Senast redigerad av Heppsson 2025-06-11 kl. 08:17.
Citera
2025-06-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ja precis, tickandet är där i ettans växel oavsett om kopplingen är nedtryckt eller inte, det är det som är så förvirrande och anledningen till trådstart. Man kan tycka att vilken växel man har i inte borde spela nån roll med kopplingen nedtryckt.

Så här ungefär:

Tänkte det var ett hjullager eller nåt först men då borde det ticka oavsett växel.

Sen tänkte jag växellådan, men då borde tickandet upphöra med kopplingen nedtryckt?
.
Av beskrivningen att döma inte drivaxel- eller hjullagerrelaterat, utan snarare någon defekt i växellådan.
Eftersom bilen används sparsamt och inte är så värdefull så råder jag att fortsätta och köra och inte kosta på någon dyr växellådsreparation, eller byte växellåda.
Citera
2025-06-12, 11:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Så här ungefär:

Kanske TS har glömt någon detalj i felbeskrivningen.
Citera
2025-06-12, 15:52
Avstängd
Knivur-273s avatar
Även om man frirullar, så kan det ske en viss överföring av rotationen från motorn till växellådan, för kopplingslamellen frikopplar vanligen ej till precis 100 %

I det fallet torde felet ligga i växellådan, men det låter inte så farligt just nu, om missljudet är mycket svagt.

Är det urtrampningslagret ? De är billiga men besvärliga att byta för gemene man.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-12 kl. 15:58.
Citera
2025-06-12, 16:05
Medlem
eldrattans avatar
Är det inte VVT på den modellen?! Det brukar ticka på tomgång och i låg fart när något är fel på VVT. Typ solenoiden som reglerar VVT läcker olja litegrann.
Citera
2025-06-12, 21:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Även om man frirullar, så kan det ske en viss överföring av rotationen från motorn till växellådan, för kopplingslamellen frikopplar vanligen ej till precis 100 %

I det fallet torde felet ligga i växellådan, men det låter inte så farligt just nu, om missljudet är mycket svagt.

Är det urtrampningslagret ? De är billiga men besvärliga att byta för gemene man.

Urtrampningslagret roterar bara när man trycker ner kopplingen och man kör ju inte med kopplingen nedtryckt.
Citera
2025-06-12, 21:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Är det inte VVT på den modellen?! Det brukar ticka på tomgång och i låg fart när något är fel på VVT. Typ solenoiden som reglerar VVT läcker olja litegrann.

Alla vet visserligen vad VVT står för men nu vet även jag att det är Variabel Ventil Timing.

Det finns iallafall en VVT-ventil att köpa. Huruvida ett fel kan orsaka tickande enligt felbeskrivningen låter jag vara osagt. Tickandet hade inget samband med motorvarvet enl TS.
https://www.autodoc.se/reservdelar/v.../15705-1-6-16v
Citera
2025-06-12, 21:56
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Alla vet visserligen vad VVT står för men nu vet även jag att det är Variabel Ventil Timing.

Det finns iallafall en VVT-ventil att köpa. Huruvida ett fel kan orsaka tickande enligt felbeskrivningen låter jag vara osagt. Tickandet hade inget samband med motorvarvet enl TS.
https://www.autodoc.se/reservdelar/v.../15705-1-6-16v

Ja det är solenoiden. Ventiler tickar ja! Vet inte var du får motorvarvet från. VVT brukar i första hand börja variera ventiltiderna på hastighet, fast även varvtal såklart också. Det är elektronik inblandat också så det är en blandad kompott som ger signaler till att systemet skall börja reglera öppningstiderna för ventilerna. Det är oftast solenoiden som reglerar oljetryck som börjar bli kass när tickandet uppstår. Är det inte solenoiden kan det tyvärr bli dyrt och jobbigt att få ordning på det.

Det som är lite konstigt i TS fall är att det verkar som att han inte fått upp någon varningssymbol på displayen. Motorlampan brukar lysa och det brukar även generera lite felkoder vid OBDavläsning.

Börja läsa av felkoder med en OBDläsare är mitt råd till TS. De brukar komma upp en helt gäng när VVT:en börjar ge upp.
Senast redigerad av eldrattan 2025-06-12 kl. 22:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in