• 1
  • 2
2025-06-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Även om man frirullar, så kan det ske en viss överföring av rotationen från motorn till växellådan, för kopplingslamellen frikopplar vanligen ej till precis 100 %

I det fallet torde felet ligga i växellådan, men det låter inte så farligt just nu, om missljudet är mycket svagt.

Är det urtrampningslagret ? De är billiga men besvärliga att byta för gemene man.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Alla vet visserligen vad VVT står för men nu vet även jag att det är Variabel Ventil Timing.

Det finns iallafall en VVT-ventil att köpa. Huruvida ett fel kan orsaka tickande enligt felbeskrivningen låter jag vara osagt. Tickandet hade inget samband med motorvarvet enl TS.
https://www.autodoc.se/reservdelar/v.../15705-1-6-16v

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja det är solenoiden. Ventiler tickar ja! Vet inte var du får motorvarvet från. VVT brukar i första hand börja variera ventiltiderna på hastighet, fast även varvtal såklart också. Det är elektronik inblandat också så det är en blandad kompott som ger signaler till att systemet skall börja reglera öppningstiderna för ventilerna. Det är oftast solenoiden som reglerar oljetryck som börjar bli kass när tickandet uppstår. Är det inte solenoiden kan det tyvärr bli dyrt och jobbigt att få ordning på det.

Det som är lite konstigt i TS fall är att det verkar som att han inte fått upp någon varningssymbol på displayen. Motorlampan brukar lysa och det brukar även generera lite felkoder vid OBDavläsning.

Börja läsa av felkoder med en OBDläsare är mitt råd till TS. De brukar komma upp en helt gäng när VVT:en börjar ge upp.

Tack för råden, angående OBD-läsare så får jag inga koder på den. Har tidigare haft P0121, 0122, 0123, men de verkar ha löst sig efter att jag rengjorde förgasaren (heter det så? throttle body).

Jag försökte filma lite, hörs inte jättetydligt, tickandet är lite skarpare i verkligheten, låter som en sten i däcket som sagt.

https://www.youtube.com/watch?v=-L9hrswNxHQ

Vid 10 sekunder ungefär ser ni varven falla när jag trycker ned kopplingen, sen lägger jag i friläge vid ca 13 sekunder så upphör tickandet.
Senast redigerad av Heppsson 2025-06-12 kl. 22:46.
Citera
2025-06-12, 23:00
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Tack för råden, angående OBD-läsare så får jag inga koder på den. Har tidigare haft P0121, 0122, 0123, men de verkar ha löst sig efter att jag rengjorde förgasaren (heter det så? throttle body).

Jag försökte filma lite, hörs inte jättetydligt, tickandet är lite skarpare i verkligheten, låter som en sten i däcket som sagt.

Vid 10 sekunder ungefär ser ni varven falla när jag trycker ned kopplingen, sen lägger jag i friläge vid ca 13 sekunder så upphör tickandet.

Låter som VVT alla dagar i veckan. Den skall justera in öppningstiderna för ventilerna. När systemet inte fungerar som det skall så blir det så som du beskriver. Jag hade kört på solenoiden. Det är lättast och billigaste att börja där. Här får du tillbaks ett youtubeklipp som tar upp problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=Dpn6KWA3dkQ

Finns garanterat hur mycket som helst som du kan fördjupa dig om problem med VVT. För det är tyvärr väldigt vanligt att det blir fel på systemet när bilen har några år på nacken.

Någon förgasare har din bil icke. Det hade man på 70 talet typ.
Citera
2025-06-12, 23:09
Medlem
Citat:
Låter som VVT alla dagar i veckan. Den skall justera in öppningstiderna för ventilerna. När systemet inte fungerar som det skall så blir det så som du beskriver. Jag hade kört på solenoiden. Det är lättast och billigaste att börja där. Här får du tillbaks ett youtubeklipp som tar upp problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=Dpn6KWA3dkQ

Finns garanterat hur mycket som helst som du kan fördjupa dig om problem med VVT. För det är tyvärr väldigt vanligt att det blir fel på systemet när bilen har några år på nacken.

Grymt, tack för tipset! Ska läsa på om detta

Vet att det inte är en förgasare, men har inte en aning om vad delen heter på svenska hahah... Mekonomen kallar throttle body cleaner som jag använde för "förgasarrengöring", så drog till med det bara.
Citera
2025-06-12, 23:11
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Grymt, tack för tipset! Ska läsa på om detta

Vet att det inte är en förgasare, men har inte en aning om vad delen heter på svenska hahah... Mekonomen kallar throttle body cleaner som jag använde för "förgasarrengöring", så drog till med det bara.

Jag förstår vad du menar Luftmasse eller spjället som reglerar och mäter intagsluften till motorn.
Citera
2025-06-13, 16:08
Medlem
Citat:
Tickandet finns där med kopplingen nedtryckt.
Tickandet finns inte där med växeln i friläge.

Hmm, det är alltså skillnad på om kopplingen är nedtryckt eller om växeln är i friläge?
Vad är skillnaden? I båda fallen är det ju ingen drivning på hjulen.

Vad händer då om du kör på 1:an trycker ner kopplingen och för växelspaken till friläge.
Då borde tickandet upphöra om det är som du beskrev eller...?
Talar för att det varken är hjullager, drivaxelknut eller motordefekt(=VVT) utan växellådsfel!
Citera
2025-06-13, 16:22
Medlem
Citat:

Vilka/vilken erfarenhet/erfarenheter och kunskaper har du om VVT?
Har flera bilar med VVT.
Bl a Suzuki Jimny 2006 som har VVT.
Enda bilar jag har läst om som har problem med VVT är vissa BMW-motorer.
Citera
2025-06-14, 15:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Hör inget men kan du förtydliga:

1. Du kör på 1:an i låg fart. tickande hörs.
2. Du trycker ner kopplingen. tickande hörs.
3. Du flyttar växelspaken från 1:an till friläge, tickandet upphör.
4. Du flyttar växelspaken från friläge till 1:an, tickande hörs.
5. Du flyttar växelspaken från 1:an till friläge, tickandet upphör.

Håller du alltså kopplingen nedtryckt mellan 2. och 5.?
Hmm, varför sjunker varvtalet när du tycker ner kopplinge? Det borde ju öka. Motorn kopplas ju bort från växellådan.
Kan det vara urtrampningslagret? Om det har skurit så bromsas ju motorn när kopplingen trycks ner.

Detta är en tickande bomb. Snart smäller det.
.
Citera
2025-06-15, 00:58
Medlem
Citat:
Hör inget men kan du förtydliga:

1. Du kör på 1:an i låg fart. tickande hörs.
2. Du trycker ner kopplingen. tickande hörs.
3. Du flyttar växelspaken från 1:an till friläge, tickandet upphör.
4. Du flyttar växelspaken från friläge till 1:an, tickande hörs.
5. Du flyttar växelspaken från 1:an till friläge, tickandet upphör.

Håller du alltså kopplingen nedtryckt mellan 2. och 5.?
Hmm, varför sjunker varvtalet när du tycker ner kopplinge? Det borde ju öka. Motorn kopplas ju bort från växellådan.
Kan det vara urtrampningslagret? Om det har skurit så bromsas ju motorn när kopplingen trycks ner.

Detta är en tickande bomb. Snart smäller det.
.

Ursäkta missförståndet, menade att jag trycker ned kopplingen ungefär när man ser varven falla i videon. Varven faller till tomgång för att jag slutar ge gas då jag inte avser fortsätta accelerera utan bara rulla i friläge för demonstrationen

Men annars stämmer din sammanfattning av händelseförloppet!

Har dock inte provat nr 5, alltså att lägga i ettan igen efter att ha rullat i neutral. Är det resultatet relevant för att hitta felet så kan jag ge mig ut igen imorgon bitti!
Citera
2025-06-21, 11:48
Medlem
Citat:
Din bil har förvisso inte förgasare - men det finns bilar tillverkade på 90-talet som har förgasare - bl a en av mina blar.
Citera
2025-08-20, 17:19
Medlem
För den som råkar hitta denna tråd i framtiden:

Felet ligger inne i växellådan, antingen en skadad tand eller en sliten synkring.

Inte värt att repareras, utan jag kör på till den rasar och byter då hela växellådan eller skrotar bilen.
Citera
2025-08-21, 15:58
Medlem
Citat:
För den som råkar hitta denna tråd i framtiden:

Felet ligger inne i växellådan, antingen en skadad tand eller en sliten synkring.

Inte värt att repareras, utan jag kör på till den rasar och byter då hela växellådan eller skrotar bilen.
Jag resonerar som du - kör på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in