• 5
  • 6
2025-06-16, 00:34
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Inget av det du skriver ovan är något jag påstått heller.

Vi har medvetet valt att bygga upp andra värden, såsom hög soliditet och minskad räntekänslighet. Det har gjort att våra avgifter under de senaste 20 åren varit cirka 10 % högre än om vi enbart hade utgått från avgiften som styrande faktor. Den långsiktiga effekten är dock att vi i dag har betydligt lägre avgifter än många andra.

Det är här din logik brister: det är inte avgiften som styr värderingen idag. Faktorer som soliditet, riskspridning och finansiell styrka skapar förutsättningarna för att kunna hålla en låg avgift över tid. Det är något allt fler börjar inse. Jakten på låga avgifter ser därför annorlunda ut i dag än den gjorde för 5–10 år sedan.

Säger inte att "din" metod är fel, bara att den inte är värt det (för mig). 20 år är lång tid att investera i en hög månadsavgift på. De flesta bor inte kvar i ens boende så pass länge ens utan att flytta. Som sagt hade personligen mycket hellre lagt dom pengarna i mitt personliga sparande eller till extra amortering än att eventuellt få något lägre avgift efter så pass långt tidsspann.
Citera
2025-06-17, 08:14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Bara för att en BRF har en skyhög avgift betyder inte det att det är en ansvarsfull styrelse bakom som har koll på läget. Inte heller är det eliminerad risk att föreningen kan försättas i konkurs om räntorna skulle stiga kraftigt.

Tvärtom kan det vara ett ganska dåligt tecken, då det ofta innebär att föreningen är väldigt högt belånade om de tvingas till att öka avgiften kraftigt för att hålla sig flytande.

Det kan absolut finnas föreningar som är som den du verkar leva i men det jag säger är att en hög avgift inte per automatik är något bra, och att det oavsett kostar mer än det smakar i många fall. Jag hade inte velat bo i en ansvarsfull BRF med skyhög avgift då jag hellre lägger mina 8-10k i månaden på något mer vettigt som mitt personliga sparande.

Det viktiga är väl att landa varför avgiften är hög? Är det för att de har höga lån med skenande räntor, för att de fonderar pengar för renoveringar eller av andra skäl. Har sett en hel del lägenheter med väldigt höga avgifter där grunden är ombildningar till BR där föreningen har köpt eftersatta hus där ingenting var gjort, utan alla dyra renoveringar är kvar att göra. Det kan så klart vara en utmärkt affär för den som är hyresgäst i de husen, men du vill inte vara andra eller tredje köpare på en sån lägenhet... Om inte skuldsättningen redan är hög så blir den det innan den resan är över.
Citera
2025-06-17, 13:53
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det viktiga är väl att landa varför avgiften är hög? Är det för att de har höga lån med skenande räntor, för att de fonderar pengar för renoveringar eller av andra skäl. Har sett en hel del lägenheter med väldigt höga avgifter där grunden är ombildningar till BR där föreningen har köpt eftersatta hus där ingenting var gjort, utan alla dyra renoveringar är kvar att göra. Det kan så klart vara en utmärkt affär för den som är hyresgäst i de husen, men du vill inte vara andra eller tredje köpare på en sån lägenhet... Om inte skuldsättningen redan är hög så blir den det innan den resan är över.

Tittar man på vilka föreningar som har ovanligt höga avgifter så är det nästan alltid nyproduktion eller nära därtill det rör sig om. Vilket i sin tur nästan alltid innebär att föreningen är högt belånad och måste ha skyhöga avgifter för att klara av räntehöjningarna utöver ordinarie underhåll och service. D.v.s. allt annat än riskfritt.

Område kan också väga in mycket, då vissa är mer inbrottsbenägna än andra vilket innebär att pengar måste läggas på åtgärder, reperationer och ersätta stulet gods.
Citera
2025-06-18, 08:40
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Tittar man på vilka föreningar som har ovanligt höga avgifter så är det nästan alltid nyproduktion eller nära därtill det rör sig om. Vilket i sin tur nästan alltid innebär att föreningen är högt belånad och måste ha skyhöga avgifter för att klara av räntehöjningarna utöver ordinarie underhåll och service. D.v.s. allt annat än riskfritt.

Område kan också väga in mycket, då vissa är mer inbrottsbenägna än andra vilket innebär att pengar måste läggas på åtgärder, reperationer och ersätta stulet gods.

Jag tycker att ganska många nybyggen brukar ha hyfsat låga avgifter. De fonderar väl knappt något för underhåll antar jag och insatserna är ju höga. På 80-talet verkar man ha gjort tvärtom, insatserna var låga och avgifterna väldigt höga. Jag minns att man i början på 00-talet kunde köpa BR-radhus på ställen som Vallentuna för ett par hundra tusen, men avgiften var i gengäld 7 000 eller liknande.

Helt oavsett måste man göra en riskbedömning innan man köper. Hög belåning är en risk, eftersatt underhåll är en risk och självklart är området och husets utsatthet också en risk. Där tror jag dock att otryggheten är en större faktor än kostnaderna för att hantera inbrott, om det inte är extremt mycket problem. Själv har jag bott i Brf i både förort och innerstad i Stockholm och mest problem med inbrott och härjande uteliggare (bland annat en som satte eld på ett av soprummen) upplevde jag tveklöst i innerstan.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in