Citat:
Ursprungligen postat av
Nordoxen
Tittar man på vilka föreningar som har ovanligt höga avgifter så är det nästan alltid nyproduktion eller nära därtill det rör sig om. Vilket i sin tur nästan alltid innebär att föreningen är högt belånad och måste ha skyhöga avgifter för att klara av räntehöjningarna utöver ordinarie underhåll och service. D.v.s. allt annat än riskfritt.
Område kan också väga in mycket, då vissa är mer inbrottsbenägna än andra vilket innebär att pengar måste läggas på åtgärder, reperationer och ersätta stulet gods.
Jag tycker att ganska många nybyggen brukar ha hyfsat låga avgifter. De fonderar väl knappt något för underhåll antar jag och insatserna är ju höga. På 80-talet verkar man ha gjort tvärtom, insatserna var låga och avgifterna väldigt höga. Jag minns att man i början på 00-talet kunde köpa BR-radhus på ställen som Vallentuna för ett par hundra tusen, men avgiften var i gengäld 7 000 eller liknande.
Helt oavsett måste man göra en riskbedömning innan man köper. Hög belåning är en risk, eftersatt underhåll är en risk och självklart är området och husets utsatthet också en risk. Där tror jag dock att otryggheten är en större faktor än kostnaderna för att hantera inbrott, om det inte är extremt mycket problem. Själv har jag bott i Brf i både förort och innerstad i Stockholm och mest problem med inbrott och härjande uteliggare (bland annat en som satte eld på ett av soprummen) upplevde jag tveklöst i innerstan.