2025-06-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realfake
Killsmaken är irrelevant, det handlar om umgänget.
En blattefierad svennebrud med försmak för coola blattar med drogproblem hamnar inte av en slump i en bil med en påtänd blattebrud. Umgänget eller modus operandi har m a o inte ändrats särskilt mycket genom åren.
Hade hon valt umgänge med lite mer omsorg, så hade hon förmodligen inte suttit i bilen ens.

Undrar vad du har för roll i hennes liv för du låter lit bitter, hehe

Nu var det kanske inte ett umgänge någon av dom valt utan kollegor, ? Klart en hänger på nya kollegorna på en sväng, speciellt om det nu var en bil till med folk i som det skrevs om, om det inte var en trådsanning. Stannar en på hotellet ensam? Nej, åker med och def om en inte vet att föraren är påtänd. Gäller ju alla i bilen så klart
Citera
2025-06-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemikor
Undrar vad du har för roll i hennes liv för du låter lit bitter, hehe

Nu var det kanske inte ett umgänge någon av dom valt utan kollegor, ? Klart en hänger på nya kollegorna på en sväng, speciellt om det nu var en bil till med folk i som det skrevs om, om det inte var en trådsanning. Stannar en på hotellet ensam? Nej, åker med och def om en inte vet att föraren är påtänd. Gäller ju alla i bilen så klart

Absolut inte Känner inte henne och har ingen relation till henne ö.h.t. Vet bara vem hon är och vilka hon har umgåtts med.

Precis det jag menar. Hennes omdöme kring umgänge har aldrig varit särskilt bra och inte heller denna gång uppenbarligen.
Har själv varit på x antal utbildningar och kurser genom åren och man söker sig till likasinnade, inte mer än naturligt. De utbildningar jag har varit på så förekommer det rätt rikligt med alkoholintag i vissa fall även droger.
För mig hade den vetskapen varit tillräcklig för att inte sätta mig i en bil mitt i natten om det inte är jag som kör och är nykter.

Till mig låter hela den här tragiska olyckan som en dum fyllegrej. Någon har kommit med den briljanta idén att fixa något att tugga på mitt i natten. Den som var "skarpast"(minst onykter av alkohol) fick köra.
Senast redigerad av Realfake 2025-06-11 kl. 21:27.
Citera
2025-06-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkenstenberg
Dom åkte åt fel håll då dom var påväg ut från engeltofta så förmodligen var dom påväg någon annan stans. Men ja jag håller med, var dom på utbildning så behöver dom inte nödvändigtvis känna varandra in och ut.

Det har jag aldrig påstått heller.
Men på utbildningar och kurser så söker man sig till likasinnade, fullt normalt.
Som jag skrev i ovan inlägg, jag tror att hela olyckan inträffade för att någon kom på idén om fyllekäk/snacks och då hoppa de in i bilen utan något som helst konsekvenstänk. Vore inte första gången det händer och knappast den sista heller.
Citera
2025-06-11, 22:41
Medlem
Kalaspungens avatar
Vad händer med företaget med tanke på att det var deras bil och deras anställda? Får det några konsekvenser tro?
Citera
2025-06-11, 23:18
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Vad händer med företaget med tanke på att det var deras bil och deras anställda? Får det några konsekvenser tro?

Två personer färre anställda, en sjukskrivning och kanske ett avskedande?

De får ingen företagsbot eller vad du funderar på.
Citera
2025-06-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
På samma adress har föraren tidigare, 2015 t o m 2018, stått skriven. Antagligen även tidigare men barn under 16 år syns inte. Tack!

Förarens biologiska pappa kvar i Libanon/Syrien? Den svenska maken enligt samma källa:

Ja, jag har för mig att han inte ens kom med till Sverige.
Citera
2025-06-12, 16:37
Medlem
Någon som vet om hon blivit häktad eller är fortsatt på fri fot?
Citera
2025-06-12, 16:39
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devetdu1
Någon som vet om hon blivit häktad eller är fortsatt på fri fot?

Hon begärdes inte häktad så anhållandet hävdes (i söndags tror jag det var).
Citera
2025-06-13, 09:08
Medlem
Någon som vet hur det går för den skadade tjejen ?
Är hon kvar på sjukhuset?
Citera
2025-06-13, 18:53
Medlem
https://www.svtplay.se/video/KvvZwEa...a&position=129

Föraren har aldrig haft körkort.
Senast redigerad av .-.--.--- 2025-06-13 kl. 18:56.
Citera
2025-06-13, 19:11
Medlem
Kalaspungens avatar
Det var ju en firmalbil så det bör väl klassas som "tjänsteresa"? Arbetsgivarens ansvar är ju långtgående speciellt om hon inte hade körkort?
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Två personer färre anställda, en sjukskrivning och kanske ett avskedande?

De får ingen företagsbot eller vad du funderar på.
Citera
2025-06-13, 21:06
Medlem
pingpungs avatar
Firmabil kan även köras privat. Antingen skattar man för det eller skiter i det helt tills skatteverket gör en kontroll, men skatteverket har dessa riktlinjer:

"Om du använder företagets bil privat Har du en bil som bokförts som en tillgång eller är leasad i näringsverksamheten och du använder bilen privat för till exempel resor mellan hemmet och verksamhetslokalen, kan du bli beskattad för bilförmån.
Använder du bara bilen privat vid högst tio tillfällen och högst 100 mil per år är förmånen skattefri.
Du måste kunna visa att du faktiskt inte använder bilen privat mer än vad som angetts ovan. Ett sätt att visa detta är att föra en körjournal.
Bilförmånen värderas enligt schablon och värdet av förmånen blir som en intäkt om du bedriver enskild näringsverksamhet. Om du är anställd i ditt eget aktiebolag ska bolaget redovisa bilförmån för dig"
https://www.skatteverket.se/foretag/...eb8fd482b.html

Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Det var ju en firmalbil så det bör väl klassas som "tjänsteresa"? Arbetsgivarens ansvar är ju långtgående speciellt om hon inte hade körkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in