Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Är det nordvästvindarna från Atlanten som gör att vi haft det så blåsigt också? Idag är det lugnt väder, men det har varit väldigt många blåsiga dagar med +10 ms.

Befinner mig i södra Storstockholm. 11.7 grader i morse när jag gick hemifrån.

Man kan säga att västvindarna och det blåsiga vädret har samma orsak vilket är att flera någorlunda starka lågtryck har tagit sig in från Atlanten. Det spelar egentligen ingen roll vilket håll det blåser från för det är tryckskillnaden mellan lågtryck och högtryck som ger upphov till vinden. En stor tryckskillnad över ett kort avstånd ger starka vindar. Lokal topografi kan påverka styrkan på vinden när den kommer från en viss riktning. Västkusten och fjällen är mest utsatta för de västliga vindarna och de brukar vara starkast där.

Om du befinner dig i södra Stockholm nära Mälaren kan det hända att din plats är mer utsatt för nordvästliga vindar eftersom de får upp fart när de korsar vattnet.

Tidigare i maj berodde det blåsiga vädret på att vi hade ett högtryck över Norska havet och ett lågtryck över Ryssland som förde ner nordliga vindar. Stockholm och ostkusten generellt är mer utsatt för nordliga vindar. Längre västerut var det inte riktigt lika blåsigt under den perioden.
Senast redigerad av Jal16 2025-06-11 kl. 18:19.
Citera
2025-06-11, 21:55
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Man kan säga att västvindarna och det blåsiga vädret har samma orsak vilket är att flera någorlunda starka lågtryck har tagit sig in från Atlanten. Det spelar egentligen ingen roll vilket håll det blåser från för det är tryckskillnaden mellan lågtryck och högtryck som ger upphov till vinden. En stor tryckskillnad över ett kort avstånd ger starka vindar. Lokal topografi kan påverka styrkan på vinden när den kommer från en viss riktning. Västkusten och fjällen är mest utsatta för de västliga vindarna och de brukar vara starkast där.

Om du befinner dig i södra Stockholm nära Mälaren kan det hända att din plats är mer utsatt för nordvästliga vindar eftersom de får upp fart när de korsar vattnet.

Tidigare i maj berodde det blåsiga vädret på att vi hade ett högtryck över Norska havet och ett lågtryck över Ryssland som förde ner nordliga vindar. Stockholm och ostkusten generellt är mer utsatt för nordliga vindar. Längre västerut var det inte riktigt lika blåsigt under den perioden.

Kolla in denna vindros. Avslöjar från det dominerande hållet vinden blåser samt frekvens och vindstyrka. Synd att det inte framgår från vilken station datan är inhämtad.

https://www.smhi.se/professionella-tjanster/statistik-och-data/vindrosor-for-analys-av-lokala-vindforhallanden#:~:text=En%20vindros%20ger%20en%2 0%C3%B6verblick,m%C 3%A4tstationer%20runt%20om%20i%20Sverige.
Senast redigerad av YouNailedIt 2025-06-11 kl. 22:03.
Citera
2025-06-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Kolla in denna vindros. Avslöjar från det dominerande hållet vinden blåser samt frekvens och vindstyrka. Synd att det inte framgår från vilken station datan är inhämtad.

https://www.smhi.se/professionella-tjanster/statistik-och-data/vindrosor-for-analys-av-lokala-vindforhallanden#:~:text=En%20vindros%20ger%20en%2 0%C3%B6verblick,m%C 3%A4tstationer%20runt%20om%20i%20Sverige.

Ja, det hade varit intressant att veta.

Jag skulle kanske ha lagt till i mitt inlägg att västvindar i genomsnitt är något hårdare eftersom lågtrycken ofta kommer västerifrån.
Senast redigerad av Jal16 2025-06-11 kl. 23:21.
Citera
2025-06-12, 09:31
Medlem
Nu kommer värmen, pojkar Äntligen lite normala, anständiga temperaturer.
Vi tillber nu väderoraklet Nitzan att detta skall hålla i sig resten av sommaren såsom 2018.
Citera
2025-06-12, 09:35
Medlem
Fangfaces avatar
Perfekt juni än så länge (sydost). Ser ingen anledning till att det ska vara en massa jävla värme när man ändå jobbar.
Så länge jag inte fryser i shorts och t-shirt så är det inte för kallt. Men när jag inte kan sova på nätterna pga värmen så är det helt klart för varmt.

Och nej, jag är inte fet. Jag är vältränad och i bra form, Al-Thar.
Citera
2025-06-12, 09:46
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Vi tillber nu väderoraklet Nitzan att detta skall hålla i sig resten av sommaren såsom 2018.

Redan på måndag återgår vi till 15 grader skurar.

Kortvarig och den enda värme vi får i sommar.
Citera
2025-06-12, 21:21
Medlem
YouNailedIts avatar
Nu har vi ju faktiskt ett omegablock som bildas över Skandinavien upp från kontinenten. Tyvärr blir det kortvarigt då ostadiga västvindar från Atlanten pockar på redan i början av nästa vecka. Studera gärna väderkartor med tryckfördelningar så ser ni att två lågtryck på vardera sida omsluter högtrycket, varvid namnet omega. Känner redan i eftermiddag/ikväll en sjunkande tendens i luftrörelser med avtagande vindar, ökat lufttryck, molnfritt och kvardröjande värme in på kvällskvisten. Riktigt skönt detta m a o. Något vi längtat efter. Håll till godo och njut nu några dagar.
Senast redigerad av YouNailedIt 2025-06-12 kl. 22:14.
Citera
2025-06-13, 11:33
Medlem
Fan, det har ju varit perfekt sommarväder hittills med växlande väder och behagliga temperaturer men nu kommer Kalle Rövhetta och hans vänner och önskar fuck you. Nu vill jag inte höra några fler klagomål på att det är kallt tack. Ni fick som ni ville era värmedyrkande jävlar!
Citera
2025-06-13, 11:54
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelguru
Fan, det har ju varit perfekt sommarväder hittills med växlande väder och behagliga temperaturer men nu kommer Kalle Rövhetta och hans vänner och önskar fuck you. Nu vill jag inte höra några fler klagomål på att det är kallt tack. Ni fick som ni ville era värmedyrkande jävlar!
Håller med 100%.

De kommer ändå klaga på att det är 25° istället för 30°.
Sen kommer det väl nån liten regnskur och sabbar någons ute-fika så är det helt plötsligt istid, skyfall, och sämsta sommaren nånsin som gäller.
Allt som inte är 2018 verkar vara dålig sommar numera.
Citera
2025-06-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar

25-26 grader är över det normala dagstid i juni. Sluta ljug hela tiden.
Citera
2025-06-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Håller med 100%.

De kommer ändå klaga på att det är 25° istället för 30°.
Sen kommer det väl nån liten regnskur och sabbar någons ute-fika så är det helt plötsligt istid, skyfall, och sämsta sommaren nånsin som gäller.
Allt som inte är 2018 verkar vara dålig sommar numera.

Det har alltid funnits en klick som konstant klagar på vädret som tycker att 2018 är en ”normal” sommar (när i princip hela floran i naturen var död och gulnad första halvan av juli)
Citera
2025-06-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja jag har inget emot det. Men det är klart över normaltemp oavsett

Det är fullt normalt att det under några dagar blir högsommarvarmt i juni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in